Έλενα Βαϊνά

Έλενα Βαϊνά
Κοινοποίηση
Ημερομηνία Δημοσίευσης: 28/04/2023

Εύα Μαρά

Της δημοσιογράφου Εύας Μαρά

Έλενα Βαϊνά: “Από το Γυάλινο Κόσμο” στον “Μαύρο Ουρανό”

“Η Τέχνη μας κρατάει πάντα ζωντανούς και ενεργητικούς”



 

Έλενα ΒαϊνάΗ σχέση της με το θέατρο υπήρξε καρμική.

Η υποκριτική της δεινότητα, το ασίγαστο πάθος και η αφοσίωσή της στην τέχνη συνυφασμένα με τις εκτενείς θεατρικές σπουδές, την ευαισθησία, την καλλιτεχνική αισθητική και το όραμά της την καταστούν μια νέα ανερχόμενη δύναμη στο σύγχρονο θεατρικό τοπίο!

Ανήκει στη νέα γενιά εκείνων των καλλιτεχνών που τολμούν να πειραματίζονται και να εξελίσσονται μέσα από καινοτόμους δρόμους δημιουργίας και καλλιτεχνικής έκφρασης προς αναζήτηση της αλήθειας και της ελευθερίας της τέχνης.

Ο λόγος για την πλέον ξεχωριστή, πολυτάλαντη ηθοποιό – θεατρολόγο της πόλης μας Έλενα Βαϊνά, η οποία μας εξέπληξε άλλοτε ως Λώρα στο Γυάλινο Κόσμο, άλλοτε ως Μονρόε στα Σοφά Όνειρα, άλλοτε ως Εβραία και Εργαζόμενη Γυναίκα ή ηρωίδα του Σαίξπηρ, του Βιτράκ, του Ζαν Ζενέ, του Γκίνες, του Μπρεχτ…

Και τώρα επανέρχεται δυναμικά με το νέο της ρόλο ως την σκληρή και πανούργα “Αμαλία” στο εμπνευσμένο έργο της Γεωργίας Μπλάγκου “Μαύρος Ουρανός” στο Αθήναιον υποσχόμενη να μας συμπαρασύρει στο γοητευτικό ταξίδι της τέχνης της.

Με αφορμή τη νέα σας θεατρική συνεργασία στο έργο της εμπνευσμένης Γεωργίας Μπλάγκου “Μαύρος Ουρανός” που ανεβαίνει στο Θέατρο Αθήναιον, δώστε μας εν συνόψει το στίγμα – ταυτότητα της παράστασης καθώς και του δικού σας ρόλου σ’ αυτήν! Τι πραγματεύεται το θεατρικό έργο, ποια η καινοτομία – ιδιαιτερότητά του και τι σας γοήτευσε προσωπικά στο εν λόγω έργο και δη, στο ρόλο σας!

Το έργο πραγματεύεται την ανυπαρξία της ύπαρξης ενός ανθρώπου που λόγω των καταστάσεων που βίωσε έχει φτάσει σε ένα τέλμα, έχει χάσει τον εαυτό του. Σε έναν κόσμο σκληρό και άδικο που οι ανθρώπινες σχέσεις φθίνουν, τα οικονομικά προβλήματα καθημερινά διαλύουν όλο και περισσότερους ανθρώπους, ο κεντρικός ήρωας βιώνει την απόλυτη απομόνωση και παλεύει να νικήσει το τέρας της ανυπαρξίας με τις αναμνήσεις των ανθρώπων που σημάδεψαν τη ζωή του. Πρόκειται για έναν εσωτερικό μονόλογο που μεταμορφώνεται σε διάλογο επί σκηνής. Πρόκειται για θέατρο του παραλόγου με στοιχεία μαύρης κωμωδίας.

Στον “Μαύρο Ουρανό” η Αμαλία που είναι και ο ρόλος που ερμηνεύω είναι η γυναίκα του Όμηρου Ευσταθίου, πρώην επιχειρηματία που ξέπεσε λόγω οικονομικής κρίσης. Πρόκειται για μία γυναίκα που παρουσιάζεται σκληρή, αδίστακτη, φιλοχρήματη, πανούργα, πονηρή και κακιά. Όμως, όπως είπαμε και πριν, το ρεαλιστικό μπερδεύεται με το φανταστικό οπότε δε γίνεται ξεκάθαρο από την αρχή στο θεατή αν όντως η Αμαλία είναι έτσι όπως φαίνεται ή είναι δημιούργημα της φαντασίας του κεντρικού ήρωα που πάσχει από παρανοϊκή σχιζοφρένεια… Αυτό που με συνάρπασε στο ρόλο μου είναι ότι στο έργο η Αμαλία παρουσιάζεται ως σύζυγος, ερωμένη, εφοριακός και γιατρός!… “Αλλάζει” πρόσωπα δηλαδή και έχει έντονες συναισθηματικές μεταπτώσεις.

Μαύρος Ουρανός

Επί της ουσίας πρόκειται για ένα ψυχολογικό θρίλερ, ένα θέατρο του παραλόγου, μια μαύρη κωμωδία ή ένα πάντρεμα όλων αυτών; Πως θα το χαρακτηρίζατε με την ιδιότητά σας (ηθοποιός – θεατρολόγος);

Η Γεωργία Μπλάγκου κατάφερε με τη σκηνοθεσία της να συνδυάσει το ρεαλιστικό με το φανταστικό με έναν εξαιρετικό τρόπο δίνοντας άλλη διάσταση στο θεατρικό κείμενο που έχει γράψει. Ο “Μαύρος Ουρανός” είναι θα λέγαμε ένα έργο θεάτρου του παραλόγου που παντρεύει μαύρη κωμωδία, ψυχολογικό θρίλερ και δράμα.

Ποια θέματα θίγονται και ποια μηνύματα διαπερνά στο θεατή η παράσταση;

Το έργο θίγει θέματα που απασχολούν σίγουρα το μέσο άνθρωπο που παλεύει αντιμετωπίζοντας καθημερινά προβλήματα επιβίωσης, οικονομικής αλλά και συναισθηματικής φύσεως που μπορεί να τον καταβάλουν και να τον καταστήσουν έρμαιο των καταστάσεων που βιώνει. Η θεματολογία του έργου απασχολεί ολόκληρη την κοινωνία σήμερα. Υπάρχει, κατά συνέπεια, μια σαφής αναφορά και στο πολιτικό σύστημα της κοινωνίας μας. Ο άνθρωπος αντιμετωπίζεται σαν ένα γρανάζι ενός μηχανισμού. Αν γίνει ελαττωματικός, τότε αυτός φταίει και αφήνεται μόνος του να ζήσει αυτό το μαρτύριο. Ο άνθρωπος εκτός αυτού του μηχανισμού αδυνατώντας να επιβιώσει είναι ουσιαστικά νεκρός.

Υπάρχουν ανατροπές και απρόβλεπτες εξελίξεις στο έργο;

Υπάρχουν ανατροπές συνεχώς κατά τη διάρκεια της παράστασης και δημιουργούνται στο θεατή ερωτηματικά για το τι πρόκειται να γίνει στη συνέχεια. Φυσικά και το τέλος είναι απρόβλεπτο…

Πού ταυτίζεται ο θεατής με τους ήρωες – χαρακτήρες του έργου, εκτιμάτε; Πού έγκειται η επικαιρότητά του, αλλά και η σπουδαιότητα του;

Οι ήρωες στον “Μαύρο Ουρανό” είναι άνθρωποι σαν κι εμάς με τις δικές τους ιδιαιτερότητές βέβαια. Ο θεατής ταυτίζεται αρχικά με τον κεντρικό χαρακτήρα που βιώνει το δικό του Γολγοθά και σίγουρα εντοπίζει πολλά κοινά και με τους άλλους 3 κεντρικούς ήρωες του έργου και καλά αλλά και κακά στοιχεία γιατί όλοι ως άνθρωποι δεν είμαστε καλοί ή κακοί, είμαστε πολυδιάστατοι χαρακτήρες και προσωπικότητες με τα θετικά και τα αρνητικά μας. Ο “Μαύρος Ουρανός” είναι ένα έργο διαχρονικό, πράγμα που το καθιστά σπουδαίο, αφού θίγει θέματα που αντιμετωπίζουμε λίγο ή πολύ όλοι μας καθημερινά.

Μαύρος Ουρανός

Ποιες δυσκολίες ενείχε η απόδοση του δικού σας ρόλου; Πώς αποδίδονται ερμηνευτικά οι συνεχείς ψυχολογικές διακυμάνσεις των 4 ηρώων;

Η απόδοση του ρόλου της Αμαλίας ήταν ένας ρόλος – πρόκληση για εμένα καθώς οι εναλλαγές του χαρακτήρα της και οι συναισθηματικές μεταπτώσεις αλλά και οι αλλαγές των προσώπων μέσα στο ίδιο πρόσωπο της Αμαλίας το καθιστούσε δύσκολο. Είναι ένας ρόλος που αγάπησα και αν και φαινομενικά πρόκειται για ένα σκληρό και δυναμικό χαρακτήρα, ίσως να μην είναι έτσι πραγματικά.

Και οι 4 χαρακτήρες του έργου αποδίδονται με ερμηνευτική ακρίβεια, όμως έχουν κάποια ασάφεια, σκόπιμα, αρκετές συναισθηματικές μεταπτώσεις και εναλλαγές, παρελθόν που μπλέκεται με το παρόν και το ρεαλιστικό που μπερδεύεται με το φανταστικό, πράγμα που κρατά αμείωτο το ενδιαφέρον του θεατή και δημιουργεί ένα μυστήριο για το τι θα επακολουθήσει.

Υπάρχει ασάφεια στους χαρακτήρες του έργου;

Όπως προανάφερα υπάρχει ασάφεια των χαρακτήρων ως ένα βαθμό, σκόπιμα που δημιουργεί μυστήριο, ενδιαφέρον όσο και κάποια ερωτηματικά για τη συνέχεια.

Θα επέλθει στο τέλος της παράστασης η πολυπόθητη “Κάθαρση”; Ποιο το ζητούμενο – στόχος της παράστασης; Να προβληματίσει, να εγείρει αναστοχασμό, να ψυχαγωγήσει, όλα αυτά μαζί, τι ακριβώς;

Η κάθαρση επέρχεται στο τέλος, βέβαια, δεν ξέρω αν είναι αυτή που περιμένουν και οι θεατές. Πάντως, για τον ίδιο τον ήρωα επέρχεται η πολυπόθητη κάθαρση.

Ο “Μαύρος Ουρανός” έχει στόχο να προβληματίσει όσο και να αφυπνίσει το θεατή για να κάνει έναν εσωτερικό αναστοχασμό, να αναθεωρήσει ενδεχομένως κάποιες αποφάσεις της ζωής του, να πάρει τη ζωή στα χέρια του, να σκεφτεί πώς να δράσει για το δικό του καλό, τι να αλλάξει, τι να κρατήσει, τι να πετάξει… Τι έχει πραγματική σημασία γι’ αυτόν και τι όχι. Να κάνει όνειρα, να έχει στόχους αλλά να μην είναι αιθεροβάμων, να είναι ρεαλιστής, να έχει μεν υψηλές προσδοκίες όμως όταν τα πράγματα δεν πάνε όπως τα θέλει να μην το βάζει κάτω, να μην τα παρατά. Ακόμη κι αν πέφτει πρέπει να βρίσκει τη δύναμη μέσα του να σηκώνεται ξανά όρθιος, πιο δυνατός. Πρέπει να είναι μάχιμος, ετοιμοπόλεμος, δυναμικός για να αντέξει τόσο στις καθημερινές όσο και στις απρόβλεπτες και ξαφνικές δυσκολίες της ζωής.

Έλενα Βαϊνά

Μετά τον “Μαύρο Ουρανό“, ποιο αποτελεί το επόμενο καλλιτεχνικό σας (θεατρικό ή μουσικό) βήμα; Ποιο το προσωπικό σας όραμα στην Τέχνη ως νέος καλλιτέχνης;

Επόμενο βήμα μετά την παράσταση “Μαύρος Ουρανός” είναι να κυκλοφορήσω κάποια τραγούδια που έχω έτοιμα στο συρτάρι και φυσικά να συνεχίσω την πορεία μου στο θέατρο με νέα θεατρικά έργα και ταινίες.

Όραμά μου για την Τέχνη είναι να υπάρξει χώρος για κάθε άνθρωπο και κάθε καλλιτέχνη, ειδικά νέο που θέλει να δημιουργήσει, να δείξει και να μεταδώσει τον εσωτερικό του κόσμο και τη δική του αισθητική και κουλτούρα καθώς ως γνωστόν, δεν υπάρχουν όρια στην τέχνη, υπάρχει απεριόριστη ελευθερία, ως το σημείο που δεν προσβάλλει ή θίγει κάποιον άνθρωπο, ιδανικό ή αξία.

Εν κατακλείδι, σε ποιο βαθμό έχει πληγεί το θέατρο και εν γένει η Τέχνη από την γενικευμένη κρισιολογία της εποχής, πιστεύετε; Πώς αξιολογείται το Πολιτιστικό “γίγνεσθαι” της χώρας σήμερα;

Είναι αλήθεια ότι τα τελευταία χρόνια, υπάρχει μία γενικευμένη κρίση σε όλους τους τομείς… κοινωνική, οικονομική, πολιτική… Σίγουρα λόγω αυτής της γενικευμένης κρίσης, δεν βιώνουμε την καλύτερη περίοδο ως έθνος και ως κοινωνία και αυτό αποτυπώνεται και στην τέχνη αφού όταν ένας λαός βιώνει κάποια κρίση, υπάρχει η ανάγκη για έκφραση μέσω της θεατρικής τέχνης αλλά και οποιασδήποτε μορφής τέχνη καθώς είναι ο πιο σπουδαίος τρόπος να επικοινωνήσεις κάτι που θέλεις με τον υπόλοιπο κόσμο.

Ωστόσο, παρά τις δυσκολίες, ο τομέας του θεάτρου και η τέχνη γενικότερα συνεχίζουν να αναζητούν νέους τρόπους για να αντιμετωπίσουν τις προκλήσεις και να παραμείνουν ενεργές. Παρά τις όποιες δυσκολίες, γίνονται αξιόλογες προσπάθειες στον καλλιτεχνικό χώρο από ορισμένους καλλιτέχνες που σέβονται και αγαπούν την τέχνη και αυτό βρίσκει ανταπόκριση από το κοινό. Άλλωστε, αν κάνουμε μία ιστορική αναδρομή, μετά από μία κρίση παρατηρείται άνθιση σε πολλούς τομείς και ιδιαίτερα στις τέχνες. Η τέχνη είναι αυτή που μας κρατάει ζωντανούς και ενεργητικούς. Μέσα από την τέχνη γινόμαστε καλύτεροι άνθρωποι, καλύτεροι ως έθνος, ως λαός. Η τέχνη είναι αυτή που πρέπει να μας ενώνει και να μας δίνει φτερά, όνειρα και κίνητρο ώστε να εξελισσόμαστε συνεχώς και να ελπίζουμε σε ένα καλύτερο αύριο.

Θερμές Ευχαριστίες για την άκρως ενδιαφέρουσα εκ βαθέων συνέντευξή μας με αφορμή τη νέα σας θεατρική συνεργασία στο έργο της Γεωργίας Μπλάγκου “Μαύρος Ουρανός” που ανεβαίνει στο “Αθήναιον” (22, 23 & 28, 29 Απριλίου 2023)

Σας εύχομαι από καρδιάς Καλή Επιτυχία και Καλή Συνέχεια στο αέναο ταξίδι σας στην Τέχνη που υπηρετείτε πιστά δίνοντας νέα δυναμική ώθηση μέσα από τις τολμηρές, καινοτόμες και άλλοτε απρόβλεπτες προτάσεις μιας πολλά υποσχόμενης και ευέλικτης καλλιτέχνιδας με όραμα και όνειρα!

Βιογραφικό Έλενας Βαΐνά

Θέατρο

  • 2016-2019:«Όνειρα Σοφά»
  • 2016-2019: «Σικάγο γίναμε»
  • 2016: «Η Αδέσμευτη»
  • 2016: «Όνειρο καλοκαιρινής Νύχτας»
  • 2015: Μιούζικαλ «Cabaret»
  • 2015: «Λεωφορείο ο Πόθος»
  • 2014: «Άνθρωποι και Ποντίκια»
  • 2014: «Η Στέλλα με τα κόκκινα γάντια»
  • 2013:«Ριχάρδος ΙΙΙ»
  • 2012: «Γυάλινος Κόσμος»
  • 2012: «Εβραία»
  • 2011: «Εργαζόμενα κορίτσια»
  • 2011: «Δούλες»
  • 2010: «Βίκτωρ ή τα παιδιά στην εξουσία»
  • 2009: «Όνειρο Καλοκαιρινής Νύχτας»

Διαφήμιση

  • 2019: Bottega Home Bamboo
  • 2018: Adey
  • 2018: 20 χρόνια Lidl

Σκηνοθεσία – Διασκευή

  • 2019: Όπερα της Πεντάρας
  • 2018: Όνειρο Καλοκαιρινής Νύχτας
  • 2018: Splinters ΙΕK Θέρμης
  • 2017: Δεσποινίς Τζούλια

Παρουσίαση

  • 2012-2014: Συμπαρουσιάστρια – Εκπομπή “Lifestyle” του Τάσου Λεοντιάδη – Euro Channel (Θεσσαλονίκη)
  • 2013: Ρεπορτάζ – Συνεντεύξεις (Euro Channel)

Κινηματογράφος-Ταινίες

  • 2021: Συμμετοχή στην Αμερικανική Ταινία “The Enforcer”
  • 2019: «Ελενίτσα» Ταινία μικρού μήκους της Γενοβέφας Κτενίδου
  • 2019: «Αληκτώ» Ταινία μεγάλου μήκους του Αργύριου Μαρμαρά
  • 2012: «Μαύρη Κωμωδία» για το ετήσιο Φεστιβάλ ταινιών μικρού μήκους.

Ραδιόφωνο

  • 2011: Συντάκτρια Enallax News – Εκφωνήτρια Enallax radio

Θεατρολογία

  • 2020-2021: Διεύθ. Πρωτ. Εκπαίδευσης Δυτ. Θεσσαλονίκης
  • 2019-2020: Διεύθ. Πρωτ. Εκπαίδευσης Χαλκιδικής
  • 2018-2019: Δ.Υ.Ε.Π (δομές υποδοχής και ένταξης προσφύγων)
  • 2018: Δήμος Θεσσαλονίκης
  • 2016-2018: Δ.Ι.Ε.Κ. Θέρμης – Δ.Ι.Ε.Κ. Πυλαίας
  • 2017-2018: Διεύθ. Πρωτ. Εκπαίδευσης Λαρίσης

Τραγούδι

  • 2021: Alive
  • 2019: Το θέλω το παίρνω
  • 2017-…: Live σε νυχτερινά κέντρα διασκέδασης Αθήνα – Θεσσαλονίκη
  • 2015-…: Συμμετοχές σε Videoclips
  • 2015: Voice Club, Μόναχο
  • 2012: Dj Αιγαίο