Δημήτρης Αποστολάκης: “Ήταν θέμα χρόνου να ξεσπάσει η προσφυγική κρίση.”
Μια ανάγνωση του Ερωτόκριτου διαφορετική από τις συνηθισμένες προτείνουν οι Χαΐνηδες και η ομάδα Κι όμΩς κινείται (χορός/ακροβασία) στη μουσική παράσταση Ερωτόκριτος του Βιτσέντζου Κορνάρου.
Μια τραγουδαφήγηση, που πότισε, με τέτοιο απόλυτο τρόπο, τη μουσική παράδοση, έπλασε σε μεγάλο βαθμό τη γλώσσα που μιλιέται σε αυτόν τον τόπο, συγκίνησε γενιές ανθρώπων, τους δάνεισε εικόνες και σύμβολα για τον έρωτα, τον ηρωισμό, τη φιλία, τη γενναιότητα, την αξιοπρέπεια, τον πόνο, το σωστό, το λάθος και τελικά υιοθετήθηκε απόλυτα ως σύμβολο-αντιπρόσωπος του πολιτισμού τους.
Ο Δημήτρης Αποστολάκης επιχειρεί “μιαν άλλη αναπαράσταση της διαλεκτικής του Ερωτόκριτου, στηριγμένη στη δύναμη, την πίστη και την τέχνη των ιδιαίτερων προσώπων, που θα καταδυθούν σ’ αυτή την αρχέγονη συνειδησιακή κατάσταση του Ομηρίδη – Λυράρη – Ράπερ” και μίλησε στο Thessaloniki City Guide για την παράσταση και όχι μόνο.
Έχετε κάνει μια μεγάλη πορεία η οποία ξεκινάει τη δεκαετία του 90. Έχει αλλάξει κάτι στον τρόπο που γράφετε από την πρώτη σας απόπειρα μέχρι σήμερα;
Όχι. Όταν μου δίνεται κάτι δεν έχω καμιά επίγνωση ατομικότητας. Δεν ξέρω ποιος είμαι και πως με λένε.
Ποιες οι πηγές έμπνευσής σας;
Δεν ξέρω από που έρχεται η έμπνευση και ούτε με αφορά. Δεν ξέρω πότε θα βρέξει και ποιο σύννεφο θα ρίξει το νερό. Απλώς ξεπετρίζω με χαρά και αυταπάρνηση το χωράφι της καρδιάς μου. Ότι φυτρώσει θα είναι μια συνέργεια ουρανού και γης. Εγώ είμαι ο ενδιάμεσος.
Έχετε πει ότι η παγκόσμια οικονομική κρίση είναι μια μοναδική ευκαιρία να ζήσουμε τις αλλαγές που ονειρεύτηκαν γενιές και γενιές ανθρώπων, αρκεί να τολμήσουμε. Πείτε μας κάτι που θα προτείνατε.
Έχω τοποθετηθεί επί του θέματος πολλές φορές. Εν συντομία, η κρίση είναι βαθύτατα πολιτισμική και κανένα πολιτικό σύστημα δεν μπορεί να δώσει λύση. Ο πλανήτης σε έξι το πολύ γενιές θα γίνει παντελώς αφιλόξενος για τον άνθρωπο. Εκτός, λοιπόν που τα υφιστάμενα πολιτικά συστήματα οδηγούν την ανθρωπότητα σε εξορία, είναι επιπλέον ανίκανα να νοηματοδοτήσουν την ύπαρξη. Κανένα αγαθό δεν είναι όμορφο, νόστιμο αν δεν υπάρχει όραμα. Η κοινωνική θέσμιση χρήζει ριζικής αναπλαισίωσης. Νομίζω πως από έρωτα ή αρρώστια, θα οδηγηθούμε αργά ή γρήγορα στην μόνη βιώσιμη λύση: αυτόνομες, αυτοθεσμιζόμενες κοινότητες, ισχυρώς αλληλεπιδρώσες μεταξύ τους και εν αρμονία με όλο το οικοσύστημα. Εκεί δεν θα έχομε πια απρόσωπους, κατατεθλιμμένους καταναλωτές αλλά χαρούμενες δημιουργικές μοναδικότητες.
Σαν πρώτη αντίδραση στην παρακμή, θα πρότεινα την “ακριβή απεύθυνση”: έντονη παρουσία και εξίσου έντονη απουσία. Επειδή εξομοιωνόμαστε με τον απέναντι μας, ας συνδιαλεγόμαστε μόνο με ανθρώπους που μας γοητεύουν με τη επίπονη, ευφάνταστη εργασία τους και με την ηθική τους ακεραιότητα.
Διανύουμε την χειρότερη προσφυγική κρίση μετά τον 2ο Παγκόσμιο πόλεμο. Για την Ευρώπη η κρίση αυτή εξελίσσεται σε υπαρξιακή. Κράτη μέλη εφαρμόζουν μονομερείς αποφάσεις και η συνοχή της Ευρωπαϊκής Ένωσης απειλείται. Επιπλέον ο φόβος της τρομοκρατίας προκαλεί άνοδο ακροδεξιών κινημάτων και εκδήλωση ρατσιστικών αντιδράσεων. Ανησυχείτε για την κατάσταση που δημιουργείται;
Η καλλιτεχνική δημιουργία έχει προφητικές ικανότητες, γιατί είναι γέννημα του συλλογικού ασυνείδητου. Την κατάσταση με το προσφυγικό την ξέραμε δεκαετίες τώρα. Σας προκαλώ ν’ ακούσετε το τραγούδι με τίτλο «Το καραβάνι» από το δίσκο ‘Μητροπολιτικά’. Ήταν θέμα χρόνου να ξεσπάσει η προσφυγική κρίση. Η ‘αραβική άνοιξη’ ήταν ένα αφελές αφήγημα της Δύσης. Η Ευρώπη – σε επίπεδο ρεάλ πολιτίκ – επέτρεψε να γίνει γης Μαδιάμ όλη η νότια γειτονιά της. Η Ευρώπη έπρεπε, όχι να συμβάλλει αλλά να επιβάλλει την ειρηνική επίλυση του παλαιστινιακού, γεννήτορα εξτρεμισμού σ’ όλο τον αραβικό κόσμο. Ο εκφασισμός είναι απόρροια του φόβου. Πάντως, απάντηση στο ρατσισμό και το φασισμό δεν μπορεί να δώσει καμιά κοινωνία. Μόνο η κοινότητα.
Τι διαφορετικό θα δουν οι θεατές της μουσικής παράστασης “Ερωτόκριτος” στην αφήγηση που προτείνουν οι Χαΐνηδες;
Ο “Ερωτόκριτος” είναι το τελευταίο έπος στην Ευρώπη, που ζει ακόμη στην προφορική παράδοση. Εγώ προσωπικά έτσι τον έμαθα, τον είδα να λειτουργεί στα χείλη απλών ανθρώπων, στην παρέα τους, στην εργασία τους, στη μοναξιά τους. Όμως η παράσταση είναι προϊόν διαλεκτικής με μια κολεκτίβα βιρτουόζων χορευτών και ακροβατών. Η χρόνια δημιουργική σχέση των ‘Χαΐνηδων’ με την εξαιρετική ομάδα χορού κι ακροβασίας ‘Κι ομΩς κινείται’, καθιστά τον “Ερωτόκριτο” μια απρόβλεπτη, ταλάντωση μεταξύ εκστατικής τραγουδαφήγησης και ποιητικής παραστατικής σωματικότητας. Ποικίλες μουσικές φόρμες (από μίνιμαλ κρητικά μοτίβα μέχρι ροκ παραπομπές και τζαζ αυτοσχεδιασμούς) συνδιαλέγονται με κορμιά που χορεύουν στο έδαφος ή αιωρούνται στο κενό, αποδίδοντας την ποίηση του έπους με ήχους και εικόνες. Η παράσταση, ουδεμία σχέση έχει με τις αναίμακτες, τουριστικές θεατροποιήσεις ή με τις γλυκερές τραγουδιστικές κορώνες, που μας έχουν φλομώσει σήμερα.
Ποια είναι τα επόμενα σχέδιά σας καλλιτεχνικά;
Πώς μπορείς να κάνεις το Θεό να γελάσει; Πες του τα μελλοντικά σου σχέδια. Τα γεγονότα μας επιλέγουν να υπηρετήσομε την αυτοπραγμάτωση τους. Διάφορα, παράξενα και άκρως ενδιαφέροντα πειράματα μάς καλούν αυτόν τον καιρό. Τα αποτελέσματα των ερευνών θα ανακοινωθούν εάν και εφόσον τελεσφορήσουν.
Αφιερώστε μια μαντινάδα στους αναγνώστες του ThessalonikiCityGuide.
Σας αφιερώνω μια μαντινάδα του Χαλίλ Γκιμπράν: Ένας μονάχα άνθρωπος αλήθεια δεν ξεθάβει δυό θέλει: ένας να την πει κι άλλος να καταλάβει.
Μπορείτε να διαβάστε την Πολιτική Απορρήτου & Cookies εδώ.
Απαραίτητα Cookies
Τα απαραίτητα cookies θα πρέπει να είναι ενεργοποιημένα ανά πάσα στιγμή, ώστε να μπορέσουμε να αποθηκεύσουμε τις προτιμήσεις σας για τις ρυθμίσεις cookies.
Εάν απενεργοποιήσετε αυτό το cookie, δεν θα μπορέσουμε να αποθηκεύσουμε τις προτιμήσεις σας.Αυτό σημαίνει ότι κάθε φορά που επισκέπτεστε αυτόν τον ιστότοπο, θα χρειαστεί να ενεργοποιήσετε ή να απενεργοποιήσετε ξανά τα cookies.
Cookies στατιστικών επισκεψιμότητας & διαφημίσεων
Χρησιμοποιούμε την υπηρεσία Google Analytics για την συλλογή ανώνυμων πληροφοριών και επεξεργασία στατιστικών των χρηστών της ιστοσελίδας, όπως ο αριθμός των επισκεπτών στον ιστότοπο και οι πιο δημοφιλείς σελίδες. Επιπλέον, μπορεί να χρησιμοποιήσουμε τη διεύθυνση IP σου για να προσεγγίσουμε την τοποθεσία σας (σε επίπεδο πόλης). Διαβάστε την Πολιτική Απορρήτου της Google για περισσότερες πληροφορίες.
Το Thessaloniki City Guide προβάλει διαφημίσεις σε μορφή στατικής ή κινούμενης εικόνας, βίντεο και συνεργάζεται με την εταιρεία Advanced Ads Pro για την καταμέτρηση των εμφανίσεων και των κλικς για την ανάλυση των στατιστικών καθώς και με την εταιρεία Linkwise και τα δεδομένα που συλλέγουν δεν χρησιμοποιούνται για κάποιον άλλον σκοπό πέραν της απόδοσης της πώλησης σε κάποιον affiliate. Με άλλα λόγια, η Linkwise δεν χρησιμοποιεί τα προσωπικά δεδομένα που συλλέγει για να φτιάξει προφίλ χρηστών, να κάνει ενέργειες remarketing ή οποιουδήποτε άλλου είδους marketing προς τον χρήστη. Διαβάστε την Πολιτική Απορρήτου της Linkwise.
Ο ιστότοπος χρησιμοποιεί το Advanced Ads Pro για την τοποθέτηση διαφημίσεων. Το WordPress μπορεί να χρησιμοποιεί πολλά cookie πρώτου κατασκευαστή για να διασφαλίσει τη σωστή ενσωμάτωση των διαφημίσεων. Αυτά τα cookies αποθηκεύουν τεχνικές πληροφορίες αλλά όχι διευθύνσεις IP. Η χρήση τους συνδέεται με συγκεκριμένες δυνατότητες και επιλογές κατά την ενσωμάτωση διαφημίσεων.
Η διατήρηση αυτού του cookie μας βοηθά να βελτιώσουμε τον ιστότοπό μας. Απενεργοποιώντας το συγκεκριμένο cookies δεν θα μετρηθεί η επίσκεψή σας στα στατιστικά της Google Analytics καθώς και δεν θα προβληθούν οι διαφημίσεις.
Για να μπορέσουμε να αποθηκεύσουμε τις προτιμήσεις σας, ενεργοποιήστε πρώτα τα απαραίτητα cookies!