Φωτογραφικές εικόνες και ύλη: Ιαπωνικές εκτυπώσεις της δεκαετίας του 1970
Κοινοποίηση

Thessaloniki Photobiennale 2023
MOMus – Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης
19 Οκτωβρίου 2023 – 19 Νοεμβρίου 2023

Ημέρες & ώρες λειτουργίας

  • Εγκαίνια: Πέμπτη 19 Οκτωβρίου 2023: 20:00
  • Δευτέρα: κλειστά
  • Τρίτη: 10:00 – 18:00
  • Τετάρτη: 10:00 – 18:00
  • Πέμπτη: 12:00 – 20:00
  • Παρασκευή: 10:00 – 18:00
  • Σάββατο: 10:00 – 18:00
  • Κυριακή: 10:00-18:00

Αργίες – Κλειστά

  • 26 Οκτωβρίου 2023
  • 28 Οκτωβρίου 2023

Πληροφορίες

Φωτογραφικές εικόνες και ύλη: Ιαπωνικές εκτυπώσεις της δεκαετίας του 1970Το 1957 η Ιαπωνική κυβέρνηση εγκαινίασε τη Διεθνή Μπιενάλε Χαρακτικής του Τόκυο ως σημαίνον χαρακτηριστικό της μεταπολεμικής πολιτισμικής της πολιτικής. Μετατρέποντας φωτογραφικά πορτραίτα της οικογένειάς του σε χαρακτικά, ο Tetsuya Noda πήρε το 1968 το Μεγάλο Διεθνές Βραβείο στην έκτη διοργάνωση αυτής της μπιενάλε. Τα έργα του ήταν σημαντικά γιατί αποτέλεσαν παράδειγμα των τεράστιων αλλαγών που ήταν ήδη σε εξέλιξη παγκόσμια στη χαρακτική, επιβεβαίωσαν ότι υπήρχαν παραλληλισμοί μεταξύ τάσεων της σύγχρονης χαρακτικής και της σύγχρονης τέχνης, και υποδήλωναν μελλοντικές εξελίξεις στη σύγχρονη τέχνη.

Τη δεκαετία του 1970 αυξήθηκαν ραγδαία τα Ιαπωνικά έργα που υιοθετούσαν τη μέθοδο του Noda, μετατρέποντας φωτογραφίες σε χαρακτικά έργα, και οδηγώντας το καλλιτεχνικό αυτό μέσο σε μια χρυσή εποχή. Την ίδια περίοδο θετική υποδοχή γνώρισαν έργα που απελευθέρωναν υλικά (ύλη) της χαρακτικής όπως οι μήτρες εκτύπωσης, το χαρτί, το μελάνι κ.ά., για να μιλήσουν αυτόνομα, κάτι που επιδοκιμάστηκε ως νέα τάση στο καλλιτεχνικό αυτό μέσο. Άλλη σημαντική τάση ήταν η εμφάνιση εκτυπώσεων με εξαιρετικά στιβαρή υλικότητα, στην οποία η ίδια η εικόνα μετατρεπόταν σε υλικό. Οι αυτόνομες αυτές εκφράσεις φωτογραφικών εικόνων και ύλης τη δεκαετία του 1970 διεύρυναν δραματικά το πεδίο των χαρακτικών εκτυπώσεων και επηρέασαν επίσης ισχυρά τις τάσεις της σύγχρονης τέχνης. Παρότι μυεί το κοινό σε σημαντικές τάσεις της χαρακτικής από τη δεκαετία του 1970, η έκθεση αυτή εστιάζει επίσης σε εμπνευσμένες από τη χαρακτική τάσεις της σύγχρονης τέχνης την ίδια περίοδο.

Μέρος 1: Μια Εποχή Φωτογραφικής Έκφρασης

Χάρη στην αύξηση των φωτογραφιών και των χαρακτικών, και την ταχεία εξάπλωση του ισχυρού μέσου της τηλεόρασης η οποία συνόδευσε την επέκταση της παραγωγής και της κατανάλωσης στη δεκαετία του 1960 και του ’70, η Ιαπωνική κοινωνία κατακλύστηκε από εικόνες. Την περίοδο αυτή καθιερώθηκαν σύντομα νέες τεχνικές όπως η μεταξοτυπία και η εκτύπωση όφσετ, που διευκόλυναν τη μεταμόρφωση των φωτογραφικών εικόνων. Υπό αυτές τις συνθήκες, εμφανίστηκαν πολυάριθμα έργα στα οποία οι φωτογραφικές εικόνες μετατρέπονταν σε χαρακτικά μέσω της φωτογκραβούρας, οδηγώντας σε ένα κυρίαρχο ρεύμα της χαρακτικής. Σε πολλά από αυτά τα έργα, η εξάλειψη κάθε χειροποίητου ίχνους συντέλεσε στο να περιοριστεί το συναισθηματικό περιεχόμενο και να κωδικοποιηθεί η εικόνα.

Συμμετέχοντες καλλιτέχνες: Tetsuya Noda, Kosuke Kimura, Akira Matsumoto, Satoshi Saito, Hideki Kimura και Sakumi Hagiwara.

Μέρος 2: Εικόνες Αυτόνομης Ύλης

Ανάμεσα στο 1968 και τις αρχές της δεκαετίας του 1970, μια νέα τάση αναδύθηκε στην τέχνη στην οποία απλά υλικά όπως η πέτρα, το ξύλο, το βαμβάκι και φύλλα ατσαλιού παρουσιάζονταν ως έργα, άλλοτε μόνα τους και άλλοτε σε συνδυασμό μεταξύ τους. Σαν συνέχεια αυτού του κινήματος, τα χαρακτικά που περιόριζαν την ανθρώπινη εμπλοκή και την επέμβαση στην εικόνα στο ελάχιστο δυνατό, και άρχισαν να επιτρέπουν σε υλικά (ύλη) όπως οι μήτρες εκτύπωσης, το χαρτί και το μελάνι να μιλήσουν αυτόνομα, έλαβαν προσοχή εκτείνοντας την έννοια του χαρακτικού έργου και επιτρέποντας την άνοδο μιας νέας τάσης στο καλλιτεχνικό αυτό μέσο. Η περίοδος αυτή γνώρισε επίσης την υλοποίηση των εικόνων, ένα συνειδητό κίνημα που είχε αρχίσει τη δεκαετία του 1950, και μια προσέγγιση στην παραγωγή που επικεντρωνόταν στο να εκφράσει κάτι πνευματικό μέσα από την ύλη, οδηγώντας σε έργα με μια ισχυρή ποιότητα υλικότητας.

Συμμετέχοντες καλλιτέχνες: Jiro Takamatsu, Katsuro Yoshida, Koji Enokura, Shoichi Ida, Tatsuo Kawaguchi, Lee Ufan, Mitsuo Kano, και Arinori Ichihara.

Νοέμβριος 2015

Συντελεστές

  • Καλλιτέχνες: Koji Enokura, Sakumi Hagiwara, Arinori Ichihara, Shoichi Ida, Mitsuo Kano, Tatsuo Kawaguchi, Hideki Kimura, Kosuke Kimura, Akira Matsumoto, Tetsuya Noda, Satoshi Saito, Jiro Takamatsu, Lee Ufan, Katsuro Yoshida
  • Επιμελητές: Kyoji Takizawa
  • Συνδιοργάνωση: MOMus – Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης – Συλλογές Μακεδονικού Μουσείου Σύγχρονης Τέχνης και Κρατικού Μουσείου Σύγχρονης Τέχνης, Japan Foundation, Πρεσβεία της Ιαπωνίας στην Ελλάδα

Τιμές εισιτηρίων

  • Γενική είσοδος: 4 €
  • Μειωμένο εισιτήριο (Μαθητικό | Φοιτητικό | Νέοι 12-25 ετών | Ομαδικό άνω των 10 ατόμων | Άτομα άνω των 65 ετών): 2 €
  • Μειωμένο εισιτήριο (Ομαδικό επισκέψεων σχολείων – εκπαιδευτικών ιδρυμάτων): 1,50 €
  • Ενιαίο Εισιτήριο MOMus (Γενική Είσοδος): 12 €
  • Ενιαίο Εισιτήριο MOMus (Μειωμένο): 6 €
  • Ελεύθερη είσοδος: ΑΜΕΑ και συνοδός | Τρίτεκνοι – Πολύτεκνοι | Παιδιά (κάτω των 12) | Φοιτητές Σχολής Καλών Τεχνών, Ιστορίας & Αρχαιολογίας, Αρχιτεκτονικής, Συντήρησης Έργων Τέχνης, Ξεναγών Ε.Ο.Τ. | Καθηγητές Ιστορίας της Τέχνης, Καθηγητές Αρχιτεκτονικής, Καθηγητές Σχολής Καλών Τεχνών | Κάτοχοι κάρτας Ελευθέρας Εισόδου | Μέλη Επιμελητηρίου Εικαστικών Τεχνών Ελλάδος, Ε.Ε, Ε.Ο.Χ | Δημοσιογράφοι | Υπηρετούντες τη στρατιωτική τους θητεία | Κάτοχοι κάρτας ICOM, AICA, ΙΚΤ (International Association of Curators of Contemporary Art), EEIT | Κάτοχοι κάρτας Ανεργίας | Πρόσφυγες
  • Ελεύθερη είσοδος – Επετειακές ημέρες:
    • 18 Απριλίου – Παγκόσμια Ημέρα Μνημείων & Τοποθεσιών
    • 18 Μαΐου – Διεθνής Ημέρα Μουσείων
    • Ευρωπαϊκή Νύχτα Μουσείων
    • Ευρωπαϊκές Ημέρες Πολιτιστικής Κληρονομιάς
    • Πρώτη Κυριακή κάθε μήνα

*Σημείωση: Σε κάθε περίπτωση απαιτείται η προσκόμιση σχετικής ταυτότητας ή κάρτας

Εκκίνηση:

19 Νοεμβρίου 2023 10:00

Λήξη:

19 Νοεμβρίου 2023 18:00

Αμοιβές & Εισιτήρια

Δωρεάν

Αυτό το γεγονός δεν έχει κανένα κόστος εισόδου

Τόπος Διοργάνωσης

Διεύθυνση:

Εγνατίας 154 (εντός ΔΕΘ - HELEXPO)

GPS:

40.6272764, 22.9546533