“Ο Μετρ των βραβευμένων θεατρικών κωμωδιών και ιστορικών κινηματογραφικών επιτυχιών”
“Μόνον η Τέχνη μπορεί ν’ αντισταθεί, μόνον η Τέχνη μπορεί να δημιουργεί και να παράξει”
Ο Μετρ των βραβευμένων θεατρικών έργων και των σύγχρονων Ιστορικών Κινηματογραφικών παραγωγών, ο πολυσχιδής και πλέον χαρισματικός Βασίλης Τσικάρας απασχολεί ευχάριστα επί σειρά ετών το πολιτιστικό “γίγνεσθαι” της χώρας και δη της Θεσσαλονίκης από το χώρο της δημοσιογραφίας, της θεατρικής συγγραφής, της σκηνοθεσίας, της υποκριτικής, της παραγωγής σε θεατρικό και κινηματογραφικό πεδίο και πάντα με ήθος, συνέπεια και κυρίως ταλέντο!
Με αφορμή τη ξέφρενη θεατρική του κωμωδία καταστάσεων “Sorry, Λάθος κρεβάτι” που παίζεται εκ νέου στη θεατρική του στέγη”, Θέατρο Άρατος μας παραχώρησε μια άκρως ενδιαφέρουσα και αφοπλιστικά ειλικρινή – εφ όλης της ύλης Συνέντευξή στο Thessaloniki City Guide, εστιάζοντας στη γόνιμη (μετά εγκλεισμού) δημιουργική του πορεία 5 θεατρικές παραστάσεις (3 επαναλήψεις και νέες), καθώς και τις 3 επερχόμενες ιστορικές κινηματογραφικές παραγωγές του από την εταιρία του “Aratos Films”.
Πώς αισθάνεται ένας πλέον ενεργός και πολυσχιδής καλλιτέχνης – δημιουργός, όπως εσείς, με την επιστροφή του στις θεατρικές αίθουσες μετά από μια πολύμηνη απουσία λόγω της καθεστηκυίας Πανδημίας;
Αισθάνεται διψασμένος. Θέλει να προσφέρει. Να συμμετέχει ενεργά. Να αισθανθεί ξανά καλλιτέχνης! Να ανακτήσει το χαμένο χρόνο. Είναι σαν την καινοθηρία. Διαρκής αναζήτηση για το καινούργιο. Τόσο έντονα που γίνεται αυτοσκοπός. Όπως στα πρώτα βήματά σου. Θέλεις να κάνεις πολλά και να κατακτήσεις άλλα τόσα. Μας έχει διαλύσει αυτή η κατάσταση. Αυτή είναι η αλήθεια. Αλλά κάνουμε κι εμείς την προσπάθειά μας…
Ποια η ανταπόκριση του θεατρόφιλου κοινού με την επανεκκίνηση των θεατρικών Σκηνών;
Ο κόσμος έρχεται στο θέατρο, αλλά νομίζω πως ακόμη δεν έχει μειωθεί η επιφυλακτικότητά του. Επηρεάζεται – και είναι λογικό – απ’ ό,τι ακούγεται σε καθημερινή βάση. Υπάρχουν μέρες που το θέατρο γεμίζει κι άλλες που δεν ξέρεις πως θα είναι. Νομίζω πως με μια ομαλή συνθήκη από δω και πέρα κι όχι με διαρκή lockdown ο κόσμος πολύ σύντομα θα γεμίζει τις αίθουσες σε κάθε παράσταση. Έχω την αίσθηση πως ο θεατής έχει αντιληφθεί πως το θέατρο είναι από τους ελάχιστους χώρους που τηρούνται στο απόλυτο τα μέτρα προστασίας.
Τι περιλαμβάνει ο νέος Κύκλος του ενεργού δημιουργού – καλλιτέχνη Βασίλη Τσικάρα σε θεατρικό και κινηματογραφικό επίπεδο;
Θεατρικές και κινηματογραφικές παραγωγές. Στο θέατρο επανέρχονται το «Sorry λάθος κρεβάτι» και το «Σεξ αρχίζει στα 40», ενώ απολαύσαμε στις αρχές της σεζόν τα «Άδεια πιάτα 2». Το Sorry αναμένεται μάλιστα να ταξιδέψει την Άνοιξη στην Αθήνα. Επίσης, έχω δύο νέα έργα τα οποία αναμένουν τον προγραμματισμό τους.
Όσον αφορά τα κινηματογραφικά. Οδεύουμε προς διανομή για το «Operation Star – Επιχείρηση Άστρο», είμαστε στο post για το «Πέντε», ενώ το καλοκαίρι θα τρέξουν δύο ακόμη παραγωγές. Με κάποιους συναδέλφους μάλιστα συζητάμε για μια πολύ δυνατή συνεργασία.
Με αφορμή την τρέχουσα “βραβευμένη” θεατρική παράσταση “Sorry, λάθος κρεβάτι” που ανεβαίνει εκ νέου στη θεατρική σας στέγη (Θέατρο Άρατος) και η οποία αναμένεται να κατέβει στην Αθήνα την προσεχή Άνοιξη, θα θέλαμε να μας δώσετε – εν συνόψει – το στίγμα (προφίλ) της παράστασης – ξέφρενης κωμωδίας καταστάσεων με τον 3πλή σας ιδιότητα σ’ αυτήν (του σκηνοθέτη, σεναριογράφου, ηθοποιού). Ποιο το σκηνοθετικό σας εύρημα, ποιο το δέλεαρ του έργου, καθώς και τα μηνύματα που διαπερνά στο θεατή;
Είναι ένα έργο που μπορεί να χαρακτηριστεί φάρσα ή κωμωδία καταστάσεων. Το έργο ξετυλίγει το κουβάρι της κωμωδίας μέσα σε ένα ερημικό παρακμιακό μοτέλ στο οποίο συναντώνται τυχαία κάποιοι περαστικοί ταξιδιώτες. Σημαντικό ρόλο σε αυτήν την τυχαία συνεύρεση παίζει ο ιδιοκτήτης του μοτέλ. Ο συγγραφέας μας δίνει τη δική του ματιά γύρω από τα θέματα της κακής χρήσης του διαδικτύου, της σεξουαλικής βίας, της αλλοπρόσαλλης ερωτικής συμπεριφοράς θέματα που είναι επίκαιρα όσο ποτέ. Ο σκηνοθέτης προσπαθεί να ισορροπήσει ανάμεσα στο ρεαλισμό, στη φαντασία και στις συνεχείς ανατροπές. Ο δε ηθοποιός γίνεται υπηρέτης των απαιτήσεων του κειμένου που τον φτάνει πολλές φορές στα…κόκκινα. Το Sorry είναι ένα έργο που αρέσει. Δεν είναι τυχαίο πως αυτό όπως και το Σουτζούκ Λουκούμ έχουν ταξιδέψει στο εξωτερικό. Ήρθε η ώρα λοιπόν να το παρουσιάσω και στην Αθήνα. Ανακοινώσεις προσεχώς…
Τι σημαίνει γι’ εσάς Θέατρο και ποια η αποστολή του σε δυσοίωνους, σκοτεινούς καιρούς, όπως αυτούς που διανύουμε σήμερα;
Το θέατρο είναι η ίδια η ζωή. Στο θέατρο βλέπουμε κομμάτια της ζωής μας. Μέσα σε αυτό διαχέονται συναισθήματα και απλουστεύονται όλες οι ανθρώπινες σκέψεις και επιθυμίες. Η αποστολή του είναι διδακτική, ερμηνευτική, θεραπευτική.
Πόσο δύσκολο είναι να προσφέρει γέλιο σήμερα το θέατρο σε μια εποχή γενικού σκοταδισμού;
Καθόλου δύσκολο. Η σάτιρα και η κωμωδία δεν μπορούν να λογοκριθούν. Δεν μπορεί να εμποδιστεί το νερό που πέφτει από τον καταρράκτη. Απλά θέλουμε καλές κωμωδίες, θέλουμε καλή σάτιρα.
Δεδομένης του κλίματος αβεβαιότητας που επήλθε λόγω της πρόσφατης Υγειονομικής Κρίσης, δύναται ένας καλλιτέχνης να δρομολογήσει μελλοντικά επαγγελματικά πλάνα – σχέδια;
Δεν μπορείς να κάνεις εύκολα σχέδια. Κι εγώ το τελευταίο διάστημα ό,τι κάνω έχει μεγάλο ποσοστό ρίσκου. Το κράτος προσπαθεί να βοηθήσει, αλλά γίνονται πολλά λάθη και πολλές αδικίες. Στο τέλος, έχουμε μια τρύπα στο νερό! Η όλη κατάσταση έβγαλε στην επιφάνεια πολλά προβλήματα.
Σε ποιο βαθμό έχει πληγεί ο χώρος της Τέχνης και δη του Θεάτρου από την πολιτική που ακολουθήθηκε λόγω της Πανδημίας;
Το πλήγμα είναι τεράστιο. Όπως ανέφερα παραπάνω αδικήθηκε και πολύς κόσμος. Υπάρχει μεγάλη ασχετοσύνη από αυτούς που αποφασίζουν. Να φανταστείτε, ακόμη υπάρχει η νοοτροπία να στηρίξω τον «δικό» μου κι όχι αυτόν που παράγει έργο. Στήριξη υπήρξε στα θέατρα με το μέτρο της επιδότησης εισιτηρίου, αλλά όχι σε όλα. Στήριξη θεωρείται πως δόθηκε στους καλλιτέχνες, αλλά αυτά που δόθηκαν όταν δόθηκαν ήταν «ασπιρίνες για καρκινοπαθείς».
Δύναται η Τέχνη να αποτελέσει αντίδοτο σε χαλεπούς καιρούς κρίσης και πνευματικής ένδειας; Ποια η δυναμική της;
Μόνο η Τέχνη μπορεί να αντισταθεί, μόνο η Τέχνη μπορεί να δημιουργήσει και μόνο η Τέχνη μπορεί να παράξει…
Πώς κρίνετε το πολιτιστικό “γίγνεσθαι” της χώρας μετά εγκλεισμού εποχής;
Δυστυχώς, ο πολιτισμός Αθηνοκεντροκρατείται και το πολιτιστικό γίγνεσθαι στην υπόλοιπη χώρα είναι δορυφορικό με τοπικά μόνο χαρακτηριστικά. Οι αποφάσεις, το χρήμα, οι επιδοτήσεις, οι συνεργασίες έχουν χρώμα…πρωτεύουσας. Μετά τον εγκλεισμό μας αυτό έγινε πιο εμφανές. Μα καλά, είναι δυνατόν να μη λέει κανείς πως το καλοκαίρι που άνοιξαν τα θέατρα εξυπηρετήθηκαν συγκεκριμένες επιδοτούμενες παραγωγές; Κι όταν λέμε πως το καλοκαίρι άνοιξαν τα θέατρα, ποια θέατρα εννοούμε; Ξέρετε πολλούς ιδιώτες να έχουν καλοκαιρινά θέατρα; Που ήταν το καλοκαίρι η ιδιωτική πρωτοβουλία; Έδωσαν θέατρα σε θεατρικές ομάδες; Μεγάλη συζήτηση…όπως και να ‘χει όμως η συνολική κατάσταση χωλαίνει.
Πώς ατενίζετε το Μέλλον του θεάτρου και της Τέχνης εκτενέστερα;
Το ατενίζω με τη διάθεση ενός μαχόμενου δημοσιογράφου. Που θέλει να πει αλήθειες για ένα καλύτερο αύριο στο χώρο της Τέχνης. Να αποκαλύψει, να αντιδράσει, να διαμαρτυρηθεί. Για να υπάρξει επιτέλους δικαιοσύνη στο θέατρο, στον κινηματογράφο, στη μουσική, σε κάθε μορφή Τέχνης. Μιλώντας καλλιτεχνικά τώρα, το θέατρο θα εξακολουθεί να υπάρχει και σύντομα θα πάρει ξανά τη θέση που του αρμόζει. Έτσι, θα συνεχίσουμε αβίαστα να ακούμε το γέλιο και να αφουγκραζόμαστε το βουβό κλάμα των θεατών. Με μια βαθιά υπόκλιση τέλος, θα εισπράττουμε τη μεγαλύτερη αμοιβή για τον καλλιτέχνη. Το χειροκρότημα.
Εν κατακλείδι, ποιο αποτελεί το προσωπικό σας όραμα για την υποκριτική τέχνη, ως πλέον ενεργός δημιουργός- καλλιτέχνης;
Θα ήθελα να προχωρήσω ένα βήμα παραπάνω στο κομμάτι της εκπαίδευσης. Η υποκριτική στο θέατρο και στον κινηματογράφο. Ήδη στα Τ.Ε.ΕΚ. εφαρμόζω πρωτοποριακά πράγματα, αλλά σκέφτομαι την επόμενη μέρα και τη δημιουργία ενός δυναμικότερου οργανισμού.
Θερμές Ευχαριστίες από καρδιάς στο Βασίλη Τσικάρα, γι’ αυτήν την χειμαρρώδη και ουσιαστική, εφ όλης της ύλης συνέντευξή μας, με αφορμή την επιστροφή στις θεατρικές αίθουσες με δυναμικότερο παλμό μέσα από τη γόνιμη σοδειά του – διανθισμένη με 5 θεατρικές και 3 κινηματογραφικές ιστορικές ταινίες που αναμένεται να μας εκπλήσσουν ευχάριστα και να δυναμιτίσουν εκ νέου το πολιτιστικό γίγνεσθαι της χώρας μας -και δη της πόλης μας – προτάσσοντας το ήθος, την ποιότητα, την αλήθεια, το ταλέντο σε μια εποχή γενικού ευτελισμού και σκοταδισμού!!!
Του ευχόμαστε Καλή Επιτυχία και Καλή Συνέχεια στο ασυμβίβαστο και άκρως συναρπαστικό Ταξίδι του στην Τέχνη που υπηρετεί ως ένας υποδειγματικά αλώβητος και σεμνός καλλιτέχνης – δημιουργός!!! Καλές, ευοίωνες και αστροφώτιστες Γιορτές!
Η Μαρία Δεμίσογλου, συγγραφέας & πρωταγωνίστρια της παράστασης “Τραυλός Ηθοποιός – Φάλτσος Τραγουδιστής” που παρουσιάζεται στο Θέατρο Αθήναιον, μίλησε στο Thessaloniki City Guide για την παράσταση και το θέατρο.
Με την έναρξη της σχολικής χρονιάς 2024-2025, οι Γιατροί του Κόσμου προσφέρουν μέσω του Παιδιατρικού τους Τμήματος δωρεάν ιατρικό έλεγχο σε ευάλωτες ομάδες παιδιών και εφήβων με στόχο την υποστήριξη των οικογενειών στην ολοκλήρωση του Ατομικού Δελτίου Υγείας Μαθητή (Α.Δ.Υ.Μ.).
Ο ΓΙώργος Μπανταδάκης με αφορμή την περιοδεία της παράστασης «Ο Μάγκας» της Πηνελόπης Δέλτα μίλησε στο Thessaloniki CIty Guide για την παράσταση αλλά και την πορεία του στον καλλιτεχνικό χώρο.