Μιχάλης Χατζηαναστασίου

Μιχάλης Χατζηαναστασίου
Κοινοποίηση
Ημερομηνία Δημοσίευσης: 22/06/2018

Εύα Μαρά

Της δημοσιογράφου Εύας Μαρά

Μιχάλης Χατζηαναστασίου: “Ένας αντιστημικός διανοητής της Τέχνης”

“Ο ρόλος της Τέχνης γενικότερα και της Μουσικής ειδικότερα συνίσταται στο να δρα και να αντί- δρα. Δεν είναι, λοιπόν, θέμα πολυτέλειας η εκγύμναση της ψυχής και του πνεύματος, αλλά υποχρέωση και αυτοσκοπός.”



Μιχάλης ΧατζηαναστασίουΟ ροκ διανοητής της τέχνης – ο διεθνής Έλληνας, εναλλακτικός μαέστρος της Συμφωνικής Τζαζ Ορχήστρας Β. Ελλάδος ο χαρισματικός άνθρωπος της Τέχνης και του Πολιτισμού, μια πολυσχιδής καλλιτεχνική προσωπικότητα ειδικού βάρους και αισθητικής με έντονο ταμπεραμέντο που προκαλεί και τέχνη που εγγίζει την ιδιοφυία, αλλά κυρίως ερεθίζει το συναίσθημα, μια αμφιλεγόμενη μορφή της τέχνης που εγείρει παροξυσμούς θαυμασμού και φιλοσοφεί μέσω της ποιητικότητα της τέχνης του. Κυρίες και κύριοι, ο Μιχάλης Χατζηαναστασίου… Ο μαέστρος που πέρασε τις πύλες των διεθνών Θεάτρων και των Μεγάρων Μουσικής με… μπότα και blue jean ως ένας σύγχρονος Μozart, Pagganini ή Vivaldi.

Με αφορμή την Ευρωπαϊκή Ημέρα Μουσικής ή αλλιώς Παγκόσμια Ημέρα Μουσικής, πως εκτιμάτε τον επίσημο εορτασμό της στη χώρα μας ως ένας εκ των πλέον ειδημόνων της τέχνης της μουσικής;

Καλώς την τιμούμε, κακώς την … αποτιμούμε. Η Ελλάς θα μπορούσε να διαδραματίζει πολύ σημαντικότερο ρόλο στα Παγκόσμια τεχνών τεκταινόμενα, από το να αρκείται στα καθήκοντα, ενός κομπάρσου ή κλακαδόρου. Παραταύτα θεωρώ ότι, η πολιτιστική μας ταυτότητα και η πολιτισμική δύναμη που αποπνέουμε ως λαός με ισχυρή παράδοση και Ιστορία, μας κρατά ακόμα ζωντανούς στις επάλξεις.

Μιχάλης ΧατζηαναστασίουΠως εορτάζει η Συμφωνική Τζαζ Ορχήστρα Β. Ελλάδας- στην οποία ηγείσθε – την 21η Ιουνίου (Ευρωπαϊκή Ημέρα Μουσικής);

Η Συμφωνική Ορχήστρα Jazz Βορείου Ελλάδος, ολοκλήρωσε την φετινή της παρουσία στα μουσικά δρώμενα της πόλης περί τα τέλη Μαρτίου, έπειτα από μια σειρά πετυχημένων και άκρως σημαντικών εμφανίσεων της στο Μέγαρο Μουσικής Θεσσαλονίκης. Αυτή την στιγμή βρισκόμαστε σε περίοδο ανασύνταξης, ξεκούρασης και οργάνωσης των νέων μας εξορμήσεων, χαιρετίζοντας φυσικά με σεβασμό και ιδιαίτερη χαρά, κάθε μουσική προσπάθεια που τυγχάνει ποιότητας, οράματος και σοβαρότητας.

Τι περιλαμβάνει το καλοκαιρινό καλλιτεχνικό πρόγραμμά σας; Δώστε μας ένα πλάνο των καλλιτεχνικών σας δράσεων.
Αυτήν την στιγμή, έχω την τιμή και την ηθική ικανοποίηση να ασχολούμαι με την εκπόνηση μιας διατριβής σε Ακαδημαϊκό επίπεδο, που αφορά την σκελέτωση του μουσικοεκπαιδευτικού συστήματος σε ανώτατο επίπεδο Σύγχρονων Μουσικών Σπουδών, για λογαριασμό ενός Πανεπιστημιακού ιδρύματος της Κύπρου.

Παράλληλα βρίσκομαι σε διαδικασία σύνθεσης για την μουσική όρχηση μιας σημαντικής θεατρικής παράστασης που στηρίζεται στη σωματική υποκριτική και βρίσκομαι στο τέλος της συγγραφής ενός θεατρικού έργου του κλασσικού ρεπερτορίου με κεντρικό θέμα έμπνευσης και αφετηρία, την Θεία κωμωδία του Δάντη. Παραστάσεις οι οποίες και θα παρουσιαστούν από Σεπτέμβρη και Νοέμβρη αντίστοιχα στο Μέγαρο Μουσικής Θεσσαλονίκης για αρχή.

Μιχάλης Χατζηαναστασίου, Εύα Μαρά

Μιχάλης Χατζηαναστασίου, Εύα Μαρά

Ποια η αποτίμηση της μακρόχρονης μουσικής σας διαδρομής μέχρι τώρα, όπως και αυτής της Συμφωνικής Τζαζ Ορχήστρας -την επίσημη 1η Τζαζ Ορχήστρα στην Ελλάδα!

Το ρήμα “πράττω” δηλώνει το παρόν. Το ρήμα ” τιμώ” δηλώνει το παρόν που αναγνωρίζει το παρελθόν και σέβεται το μέλλον. Το ρήμα “αποτιμώ” όμως, υποδηλώνει το παρόν που “ρευστοποιεί” το παρελθόν με σκοπό να εμπορευματοποιήσει το μέλλον. Μέχρι στιγμής λοιπόν θεωρώ, ότι δεν είμαι ακόμα σε θέση να απαντήσω ως προς το … 3ο ρήμα. Συμπερασματολογικά όμως θα τολμούσα να πω ότι, τόσο εγώ ως καλλιτεχνική μονάδα όσο και η Συμφωνική Ορχήστρα ως σύνολο, της οποίας την τιμή τυγχάνω να ηγούμαι, διάγουμε … βίο ανθόσπαρτο.

Πώς θα προσδιορίζατε την Μουσική ως είδος και μορφή της Τέχνης και δη την Τζαζ ως ένας εκ των πλέον διακεκριμένων, χαρισματικών και άξιων εκπροσώπων της!

Ο ρόλος της Τέχνης γενικότερα και της Μουσικής ειδικότερα, συνίσταται στο να “δρα” και να “αντί – δρα”. Δεν είναι λοιπόν θέμα πολυτέλειας η εκγύμναση της ψυχής και του πνεύματος, αλλά υποχρέωση και αυτοσκοπός. Ίσως και … η μοναδική οδό διαφυγής και ενσυνείδητης αντίδρασης. Η Μουσική λοιπόν θεωρώ πως είναι γνώση και η γνώση μέσω της εκπαίδευσης, είναι αυτή που θα παράγει κίνητρα δράσης, που με την σειρά τους θα αναπαράγουν και θα προάγουν πολιτισμό.

Το Μουσικό Θεωρητικό Σύστημα της Jazz επίσης, σε επίπεδο Αρμονίας, δρόμων, συνηχητικών σχέσεων και αυτοσχεδιαστικής σκέψης και αντίληψης, στηρίζεται άμεσα και είναι θεωρώ άρρηκτα συνδεδεμένο με το Μουσικό Θεωρητικό Σύστημα της Αρχαίας Ελλάδος. Στην ουσία αποτελεί μια εφαρμοσμένη συνέχεια μοντέρνας Αρμονίας στην κοσμική της μορφή. Άρα αποτελεί, γνώσης συνέχεια.

Πόσο σας αγγίζουν τα πολιτικά τεκταινόμενα και οι δυσοίωνες πολιτικές εξελίξεις με κεντρικό πυρήνα το Μακεδονικό Ζήτημα, ως καλλιτέχνη – δημιουργό; Δώστε μας το σχόλιο σας!

Πιστεύω ότι συντελείται ένα πρωτοφανές έγκλημα γενοκτονίας, που διαπράττεται κατ’ εξακολούθηση εδώ και δεκαετίες έως και τούτη την στιγμή από τις, πλήρως “ευθυγραμμισμένες” πολιτικές δυνάμεις του τόπου, εις βάρος της Ελληνικής Ιστορίας, παράδοσης και γλώσσας, έγκλημα που αγγίζει τα επικά όρια της άλωσης της Τροίας και δυστυχώς μας βρίσκει απευθυνόμενος ειδικά προς τον Ακαδημαϊκό χώρο και την ελίτ της Ελληνικής διανόησης και θλίβομαι που το λέω, στον ρόλο του αρνητικά διαδραστικού, θεατή.

Θεωρώ τέλος πως οι πολιτικές εξελίξεις, ανά τον κόσμο, μας οδηγούν εκ νέου σε έναν παγκοσμιοποιημένο Σκοταδισμό, εκπορνεύοντας απροκάλυπτα κάθε ιστορική και μη, αξία χαλκεύοντας επιτηδευμένα τα ήθη και τις νοοτροπίες σε μια νέα τάξη πραγμάτων.

Πόσο έχει επηρεάσει γενικότερα η οικονομική κρίση το επίπεδο της μουσικής αισθητικής στη χώρα μας;

Μιχάλης ΧατζηαναστασίουΗ νεώτερη ιστορία της χώρας μας, δυστυχώς καταδεικνύει ότι από την βαρβαρότητα πέρασε κατευθείαν στην παρακμή. Η οικονομική κρίση λοιπόν, όπως εγώ την βλέπω, δεν αποτελεί τίποτα παραπάνω από ένα μέσον σκληρής επιβολής του τι πρέπει να σκέφτεσαι ώστε να σε απομακρύνει από την προοπτική του πως πρέπει να σκέφτεσαι. Είναι λογικό καθώς καταλαβαίνετε, προκύπτοντας πλέον ως αποτέλεσμα, να βιώνουμε την μόδα της … συμπυκνωμένης. Πάρα ταύτα, Δουλτσινέες και Δον Κιχώτες πάντα θα υπάρχουν στους τίτλους τέλους ενός έργου, που τελειωμό δεν έχει.

Πολλοί από τον χώρο της Τέχνης και όχι μόνο, σας αποκαλούν ροκ διανοητή της τέχνης. Εσείς, πως θα αυτοαποκαλούσατε τον εαυτό σας;

Εάν όντως συμβαίνει αυτό, το αποδέχομαι ως τίτλο τιμής προς την ροκιά μου, δημιουργώντας μου παράλληλα ένα αίσθημα χαράς και ικανοποίησης ως προς την διανόησή μου διότι από την μια, με κατατάσσουν ως ανένταχτο και αυθεντικό, γιατί αυτά εκπροσωπεί το Ροκ σαν … Κοινωνικομουσικοπολιτικό κίνημα και από την άλλη ως έναν υγιή νου που σωστά αντιλαμβάνεται, συμπερασματολογώντας και παρατηρώντας το δάσος και όχι το δέντρο. Τούτο σημαίνει ότι δεν χρήζω ανάγκη … συνταγογράφησης. Ευτυχώς υπάρχουν κι’ άλλοι σαν εμένα. Τέλος έχω την εμμονή της αυτοκριτικής και όχι της … αυτοανακήρυξης.

Ο Μιχάλης Χατζηαναστασίου τελικά, υπηρετεί τη μουσική και την τέχνη ή τον Μιχάλη Χατζηαναστασίου;

Ο άνθρωπος δημιουργεί μέσω της Τέχνης για να εκφράσει τις αλήθειες του. Τα “θέλω”, τα “πρέπει” τα “ίσως”, τα ” ναι” και τα ” όχι” που είπε ή δεν μπόρεσε να πει και να πραγματοποιήσει. Άρα η Τέχνη υπηρετεί τον άνθρωπο και ο άνθρωπος της το ανταποδίδει συνειδητά ή ασυνείδητα με την παροχή της πίστης και της πειθαρχίας του σε σημείο εθισμού. Κανείς δεν πρέπει να υπηρετεί κανέναν και τίποτα παρά μόνο τον εαυτό του. Αυτό διδάσκει η φύση και αυτό εγώ αποδέχομαι.

Πού και πόσο εκτείνονται οι μουσικές αναζητήσεις – αναδιφήσεις και φιλοδοξίες ενός χαρισματικού μουσουργού-σολίστ, όπως εσάς;

Η αναζήτηση για μένα δεν έχει προορισμό. Ίσως μερικές φορές να γοητεύομαι από την κατεύθυνση αλλά και πάλι, ο δρόμος που οδηγεί σε έναν ορίζοντα που πάντα μένει ακατάκτητος στο βάθος μιας εικόνας, έχει πάντα την τιμητική του στην δική μου παραγγεφαλίδα.

Στους μουσικούς κύκλους και γενικότερα στους χώρους των Τεχνών και των Γραμμάτων, σας αποκαλούν Δάσκαλο ή Μαέστρο. Πώς αισθάνεστε που είστε … “ένας άνθρωπος χωρίς όνομα”;

Πλήρης και ευτυχής. Είναι πολύ δύσκολο να κερδίσεις τον κόσμο με την ιδιότητα τις ικανότητες και την γνώση σου. Με μεγάλη τιμή το αποδέχομαι ετούτο και το απολαμβάνω ενίοτε.

Ποια από τις πολλές ιδιότητές σας ξεχωρίζετε, μαέστρος, μουσουργός, σολίστ, καθηγητής, ενορχηστρωτής, διευθυντής Συμφωνικών συνόλων ή Καλλιτεχνικός Διευθυντής Σπουδών Μουσικής Ακαδημίας;

Καμία δεν ξεχωρίζω. Η Μουσική είναι μια πολυτέχνη δομημένη πάνω σε επιστημονική βάση. Η “ακαδημαϊκότητα” της επιτάσσει θα έλεγα, εγρήγορση και ικανότητα δράσης – αντίδρασης σε όλο της το φάσμα. Αυτή ακριβώς είναι και η πρόκληση η οποία αφενός μπορεί να είναι γοητευτική και αφετέρου θανατηφόρα γιατί πολλές φορές γίνεται η αιτία να βιώσεις την απώλεια της ζωής που δεν έζησες.

Εάν όμως μια από τις πτυχές μου θα έπρεπε να ξεχωρίσω ως την πλέον οικεία και αγαπημένη, είναι αυτή της διδασκαλίας.

Εν κατακλείδι, ποια αποτελούν τα προσωπικά σας οράματα – όνειρά σας για το μέλλον της Τζαζ και κατ’ επέκταση της μουσικής εν Ελλάδι;

Μια λαϊκή δημώδης ρήση λέει: … σαν κάνεις σχέδια, οι θεοί γελούν. Σε συνδυασμό με τα πιστεύω του Μπακούνιν που θεωρούσε τον αναρχικό με … σχέδιο, ως τον επόμενο δικτάτορα που θα πρέπει να πολεμήσεις, σου λέω λοιπόν, πώς δεν θεωρώ τον εαυτό μου, ούτε εν δυνάμει δικτάτορα, μα ούτε και των θεών … κλαυσίγελο.

Βιογραφικό Σημείωμα Μιχάλη Χατζηαναστασίου

Σπουδές

Πτυχιούχος Αρμονίας και Ενορχ’ηστρωσης – ΟργανογνωσΊας.

Διπλωματούχος σολίστ κιθάρας του Εθνικού ωδείου Αθηνών, με βαθμό: Αριστα παμψηφεί, έπαινο και ειδική διάκριση Α’ Βραβειο ερμηνείας.

Απόφοιτος μεταπτυχιακών ΚιθΆρας και ΜουσικολογΊας, από την Ανώτερη Μουσική Ακαδημία (Oscar Espla) του Alicante, Spain.

Βραβεία – Διακρίσεις

1989. Α’ Βραβείο και Χρυσό μετάλλιο ερμηνείας στον Πανελλήνιο διαγωνισμό κιθάρας της Χ.Ο.Ν. Αθηνών.

1991. Β’ Βραβείο και έπαινος ερμηνίας στον Παγκόσμιο διαγωνισμό Κιθάρας της Valencia της ΙσπανΊας.

1992. Α’ ΒραβεΊο, Έπαινος κ ειδική διάκριση ερμηνείας στο Διπλωματικό του πρόγραμμα, Εθνικό Ωδείο Αθηνών.

Συνθετικές Δραστηριότητες

  1. Έχει συνθέσει μουσική για τηλεόραση (ΕΡΑ, ΝΕΤ και ΕΤ3) κιν/φο και το Θέατρο και έχει συνεργαστεί με επώνυμους σκηνοθέτες και Θιάσους όπως : Κρατικό Θέατρο Β. Ελλάδος, Θέατρο Τέχνης (Κάρολος Κούν), ΔΗ.ΠΕ.ΘΕ. Σερρών, Ελεύθερο Θέατρο Θες/νικης κ.α.
  2. Εχει αναλάβει την μουσική σύνθεση συμφωνικών έργων κατά παραγγελία του ΥΠ.ΠΟ. Από το 1998 ο Μουσικός εκδοτικός οίκος Μαυρομουστάκης, ανέλαβε την αποκλειστική έκδοση των έργων, βιβλίων και συγγραμμάτων του (μέθοδοι εκμάθησης κιθάρας κ.α)
  3. Έργα του έχουν παιχτεί κατά το παρελθόν από την Κ.Ο.Α., Φ.Ο.Θ. και άλλα ορχηστρικά μουσικά σύνολα σε Ελλάδα, Ισπανία και Γαλλία.
  4. Έχει 4 δισκογραφικές δουλειές στο ενεργητικό του με έργα για κιθάρα κ ορχήστρα, σε έργα δικά του και άλλων συνθετών.

Επαγγελματικές Δραστηριότητες

Από το 2003 έως και σήμερα, έχει διατελέσει Καλλιτεχνικός Διευθυντής και Μαέστρος στα παρακάτω:

  1. Φεστιβάλ Ελληνικού Σύγχρονου Τραγουδιού Θεσσαλονίκης (2004-2009)
  2. Jazz Φεστιβάλ Αθηνών (2007-2008)
  3. Δισκογραφικές εταιρείες όπως την D.M.C. και M.P.I. Records και από το 2010 ανέλαβε Δ/ντης παραγωγής της Melon music Αθηνών.
  4. Υπεύθυνος Καθηγητής Σπουδών του τμήματος performing singers της Ανώτερης Ακαδημίας Δραματικής Τέχνης Α. Βουτσινά Θεσσαλονίκης ( 2009-2010)
  5. Υπεύθυνος Καθηγητής κιθάρας στα Ωδεία: Μ.Ω.Θ.,Σ.Ω.Θ., Β.Ω.Θ. (1998-2007)
  6. Διευθυντής Μουσικών Σπουδών της Α’ Θερινής Ακαδημίας Πολιτισμού Θεσσαλονίκης (19 – 31 Αυγούστου 2013)
  7. Από το 2009 ως και σήμερα διατελεί Υπεύθυνος Καθηγητής Σπουδών τμημάτων κιθάρας του Ω.Β.Ε. και της Πρότυπης Ακαδημίας Jazz & Modern music Thessalonikis.Είναι μέλος του Ελληνικού Συλλόγου Μουσικοσυνθετών και από το 2011 το βιογραφικό του εντάχθηκε στο Λεξικό της Νεώτερης Ελληνικής Μουσικής Ιστορίας του Μουσικολόγου Καθηγητή και ερευνητή Τ.Καλογερόπουλου.(βλέπε, Μιχάλης Χατζηαναστασίου Α. Musipedia).
  8. Τέλος, από το 1987 ως και σήμερα, δίνει ρεσιτάλ και κονσέρτα σε Ελλάδα κ εξωτερικό, καθώς και διαλέξεις και σεμινάρια στα μεγαλύτερα Μουσικά ιδρύματα της χώρας μας, διευθύνοντας παράλληλα ως Αρχιμουσικός και Μαέστρος μεγάλα συμφωνικά μουσικά σύνολα.
  9. Κατέχει επίσης την θέση του Καλλιτεχνικού Διευθυντή Ορχήστρας – Μαέστρου της Συμφωνικής Jazz Ορχήστρας Βορείου Ελλάδος της οποίας υπήρξε και Ιδρυτής και από τον Φεβρουάριο του 2014 διατελεί Καλλιτεχνικός Διευθυντής της Πολιτείας Πολιτισμού και της Ακαδημίας Πολιτισμού Θεσσαλονίκης.
  10. Από τον Σεπτέμβριο του 2014 διατελεί Καλλιτεχνικός Διευθυντής της Μουσικής Ακαδημίας Β. Ελλάδος ( Modern Music Foundation) το πρόγραμμα σπουδών της οποίας είναι Πρότυπο και απορρέει από την 7χρονη μελέτη και διατριβή του Καθηγητή Μιχαήλ Α. Χατζηαναστασίου, με θέμα: “Η λειτουργικότητα της Εκπαίδευσης”.

Κριτικές

Ενδεικτικά παραθέτονται παρακάτω, κάποιες απο τις σημαντικότερες και δημοσιευμένες κριτικές που αφορούν την σολιστική ικανότητα και πορεία μου.

  1. …Ο Μιχ. Χατζηαναστασίου με το έργο του, τιμάει τόσο τον χώρο του όσο και την χώρα του. (ΟΡΑΜΑ – Καλλιτεχνική εφημερίδα Θεσσαλονίκης)
  2. …το παιδί αυτό είχε την τύχη να γεννηθεί μουσικός.(Μίμης Πλέσσας)
  3. … Ένας εξαιρετικά χαρισματικός καλλιτέχνης. Είμαστε περήφανοι που είναι Έλληνας. ( Volcano times magazine)
  4. … Ένας μαέστρος ειδικού βάρους, ένας διεθνής Έλληνας που τιμά την χώρα του. (Thessaloniki City Guide)
  5. … Κορυφαίος σολίστ, ανατρεπτικός μαέστρος. ( City Culture).
  6. …μέχρι στιγμής είχαμε τους Giuliani, Sor, Mozart, Paganini, από σήμερα έχουμε και τον Μιχάλη Χατζηαναστασίου. (Carlos Bonell- Soloist, Καθηγητής κιθάρας της Βασιλικής Ακαδημίας του Λονδίνου).
  7. … Ο Μιχάλης Χατζηαναστασίου, είναι μία κατηγορία καλλιτέχνη, αλλά και μία κατηγορία ανθρώπου από μόνος του.
  8. Πολυσχιδής, πολυδιάστατος, πολυσήμαντος, πολυτάλαντος, γήινος, αληθινός, μα πάνω από όλα άνθρωπος, που δεν χωράει σε νόρμες και πλαίσια, σε μια εποχή που όλο και περισσότεροι μπαίνουν σε.. κουτάκια.Σολίστ, καθηγητής, δάσκαλος, διευθυντής ορχήστρας, συνθέτης, στιχουργός, μαέστρος μουσουργός, δημιουργός, χαρισματικός και χαρισματούχος ταυτόχρονα. Έχει χαράξει την δική του ατραπό, το δικό του μονοπάτι και βαδίζει, όπως αυτός θέλει. Αφήνει τις λεωφόρους για τα…μέσα μαζικής μεταφοράς.Ασυμβίβαστος, ανένταχτος, αδέσμευτος, απροσκύνητος, βαθιά καλλιεργημένος με αυτογνωσία, αυτοσεβασμό, αλλά και σεβασμό για τους γύρω του.Χωρίς έπαρση, χωρίς κατά συνθήκη σχέσεις, χωρίς στεγανά, χωρίς κοινωνικές συμβάσεις. Χθες στο Μέγαρο Μουσικής Θεσσαλονίκης, στη παράσταση “La Divina ” έδειξε απλά -επειδή ο ίδιος το ήθελε -, άλλη μια πτυχή του πολυτάλαντου είναι του.Μιχάλη σε ευχαριστούμε από καρδιάς! (Δημ. Μητσόπουλος – Πρόεδρος του Εκπαιδευτικού ομίλου Ω.Β.Ε. και της Ανώτερης Δραματικής Σχολής Α. Βουτσινά).
  9. Ένας άψογος τεχνίτης με θεατράλε ταμπεραμέντο και ιδιαίτερη ποιότητα ερμηνείας και ήχου. (Hose Thomas – Καλλιτεχνικός Διευθυντής της Μουσικής Ακαδημίας Oscar Espla).