“Τα Παραμύθια του Καραγκιόζη” δια χειρός Χρήστου Στανίση
Χρήστος Στανίσης: “Εμπλουτίζοντας και εξελίσσοντας το Θέατρο Σκιών του Σπαθάρη”
“Η Τέχνη του Θεάτρου Σκιών παραμένει ζωντανή”
Ένας άξιος συνεχιστής – εκ των πλέον δημοφιλών – του θεάτρου σκιών, μαθητής του αείμνηστου Ευγένιου Σπαθάρη ο καταξιωμένος Χρήστος Στανίσης μετρά 25 και πλέον χρόνια συνεχούς επαγγελματικής ενασχόλησης με το συγκεκριμένο είδος τέχνης υπηρετώντας το πιστά, με περισσό σεβασμό και συνέπεια, αλλά κυρίως με το αμέριστο πάθος του γι’ αυτό, όπως και το πληθωρικό του ταλέντο εμπλουτίζοντας με την πλούσια θεματική ποικιλία και μετεξελίσσοντας του σε πείσμα όσων διατείνονται, ότι η τέχνη του Καραγκιόζη τείνει να εξαφανισθεί.
Δημοφιλής κυρίως μέσα από την πολυετή τηλεοπτική εκπομπή του στην TV 100 ” Η Ελλάδα μέσα από το Θέατρο Σκιών, ασχολείται παιδιόθεν με το λαϊκό θέατρο με ιδιαίτερη δεξιοτεχνία και επιτυχία ανεβάζοντας από κλασικές κωμωδίες του Καραγκιόζη μέχρι διασκευές παλιών ιστοριών της Αρχαίας και Νεότερης Ελλάδας και διαρκώς εναλλασσόμενες Ιστορίες όχι μόνο για μικρούς, αλλά και για μεγάλους σ’ ένα ζωντανό και άκρως συναρπαστικό διαδραστικό ταξίδι με πρωταγωνιστή τον “αθάνατο Καραγκιόζη”…
Έναν διαχρονικό Καραγκιόζη που έρχεται τώρα επιτυχώς να συναντήσει τον Έλληνα της Κρίσης, καθώς διαθέτει όλα εκείνα τα στοιχεία που συνθέτουν την ταυτότητά του …αισιοδοξία, ψυχικό σθένος, υπερηφάνεια, αγωνιστικό φρόνημα, ασυμβίβαστο πνεύμα, πείσμα, τόλμη, φιλότιμος, ανθρώπινος, πίστη στις αξίες και τα ιδανικά του!
Για την ιστορία, το θέατρο του Καραγκιόζη – σημαίνει Μαυρομάτης – το γνωστό ( Θέατρο Σκιών) έχει τούρκικη καταγωγή (λόγω ονομασίας) ή αποτελεί ένα λαϊκό θέατρο με ελληνικές ρίζες;
Πρόκειται για ένα καθαρά ελληνικό θέατρο με ρίζες μάλιστα από την Αρχαία Ελλάδα. Σύμφωνα με τον Πλάτωνα, όταν ο Μέγας Αλέξανδρος πήγε στα βάθη της Ανατολής και έγιναν τότε οι ανταλλαγές πολιτισμών, εκεί πήγε το Θέατρο Σκιών, απλά στην Αρχαία Ελλάδα παίζονταν με σκιές ανθρώπων, ενώ οι Κινέζοι είχαν φτιάξει τα ριζόχαρτα και πάνω εκεί θέλησαν να προσθέσουν φιγούρες (σαν πανί τον Καραγκιόζη, ο οποίος αποτελούσε ομοίωμα του βασιλιά τους). Στην Τουρκία έγινε ένα θέατρο, το οποίο έγινε από έναν Έλληνα που ονομάζονταν Γιάννης Μαυρομάτης και ήταν από την Ύδρα. Αυτός, λοιπόν, το είχε δει από τους Ινδούς και θέλησε να το παίξει φτιάχνοντας ένα λαϊκό θέατρο με πρωταγωνιστή τον ίδιο του τον εαυτό χρησιμοποιώντας πτυχές του χαρακτήρα του.
Πώς προκύπτει στη ζωή σας το Θέατρο Σκιών και τι σηματοδότησε η γνωριμία σας με τον αείμνηστο Ευγένιο Σπαθάρη;
Ο μέγας Σπαθάρης – ο άνθρωπος που διέδωσε και καθιέρωσε παγκοσμίως με επιτυχία τον Καραγκιόζη υπήρξε ο δάσκαλός μου. Όταν σε ηλικία 5 ετών τον είδα για 1η φορά να παίζει εδώ στην Έκθεση μαγεύτηκα κυριολεκτικά και εντυπωσιάστηκα από το γεγονός, ότι ένας άνθρωπος έκανε ταυτόχρονα όλα και από τότε ,θυμάμαι, μπήκε στη ζωή μου το Θέατρο Σκιών.
Ο κόσμος στην Ελλάδα του σήμερα, πιστεύετε, ότι αγαπά τον Καραγκιόζη;
Ναι, ασφαλώς! Ο κόσμος αγαπά πάρα πολύ τον Καραγκιόζη και κυρίως τον “σωστό” Καραγκιόζη, ωστόσο υποστηρίζει και τον κακό Καραγκιόζη…Εξάλλου, το αποδεικνύει αυτό το γεγονός ,ότι ο Καραγκιόζης είναι ακόμη ζωντανός και εμπλουτίζεται συνεχώς από νέους Καραγκιοζοπαίχτες σήμερα!
Τι σημαίνει, γι’ εσάς προσωπικά, Καραγκιόζης;
Ο Καραγκιόζης συμβολίζει τον Έλληνα και η χαρακτηριστική καμπούρα του την πίεση που δέχεται ο ελληνικός λαός ανέκαθεν από τους ξένους…το δε μακρύ χέρι του συμβολίζει το ελεύθερο πνεύμα που διακατέχει τον Έλληνα από την αρχαιότητα, ενώ το γεγονός ότι είναι ξυπόλυτος υπονοεί το ασυμβίβαστο και ανένταχτο χαρακτήρα του που δεν μπαίνει σε καλούπια. Ο Καραγκιόζης χρησιμοποιεί την πονηριά του όχι για κακό σκοπό,, αλλά μόνον από ανάγκη επιβίωσης – της δικής του και της οικογένειάς του, είναι εργατικός, πολυμήχανος, καταφέρω ζήσεις και τολμά να κάνει πολλές δουλειές και ας μη διαθέτει τις γνώσεις, είναι δαιμόνιος και δεν πτοείται με τις κακοτυχίες, όπως κι ο ελληνικός λαός που απέδειξε η ιστορία, ότι αντέχει και πάντα ορθοποδεί παρά τις κακουχίες. Επίσης, το πράσινο χρώμα που φορά ο Καραγκιόζης πάντα συμβολίζει την αισιοδοξία του Έλληνα παρά τη μαυρίλα που ζει.
Έχετε πλούσια θεματολογική ποικιλία στις παραστάσεις σας. Πόσες ιδιότητες του Καραγκιόζη – Έλληνα έχετε αποτυπώσει στην 25άχρονη επιτυχή καλλιτεχνική σας πορεία στο Θέατρο Σκιών;
Πάρα πολλές, δεν θυμάμαι ακριβώς, να σας αναφέρω…Είχαμε κάνει, πάντως και πολυάριθμες εκπομπές στην ΤV100 από το 2001 έως το 2010.(40 εκπομπές επί 9 χρόνια).
Τι σας δίδαξε κυρίως στην τέχνη σας ο σπουδαίος δάσκαλός σας, Ευγένιος Σπαθάρης;
Πολλά, αλλά κυρίως να εξελίξω το θέατρο Σκιών και να το κρατήσω ζωντανό…
Και ποιο αποτελεί το προσωπικό ζητούμενο – στόχος σας;
Στόχο μου αποτελεί η διάσωση της τέχνης του Μέγα δάσκαλου μου Σπαθάρη, αλλά και η διάδοσή του, όσο το δυνατόν περισσότερο εμπλουτίζοντας και μετεξελίσσοντας τον Καραγκιόζη…
Με αφορμή τις πρόσφατες παραστάσεις σας με τίτλο Μια φορά κι έναν καιρό: Τα Παραμύθια του Καραγκιόζη” σε κλειστό – αυτή τη φορά – χώρο, το Θέατρο “Αθήναιον”, δώστε μας το στίγμα αυτού του νέου εγχειρήματός σας ως ο δημιουργός του (ερμηνευτής, διασκευαστής, σκηνοθέτης, μουσικός επιμελητής, ενορχηστρωτής).
Εδώ στο θέατρο Αθήναιον (που το ευχαριστώ για τη συνεργασία μας) η παράσταση στήθηκε διαφορετικά, εντελώς θεατρικά με διαφορετική ειδική γραμμή…Όχι, δεν είναι ο γνωστός κλασικός Καραγκιόζης. Η παράσταση δηλαδή είναι θέατρο και η μουσική αποτελεί αναπόσπαστο κομμάτι αυτού ,υπάρχει συνεργασία .με άλλους καλλιτέχνες ( μουσικούς που μετατρέπονται και σε ηθοποιούς για τις ανάγκες της παράστασης).
Ποιος ο ρόλος της ζωντανής μουσικής στην παράσταση;
Η ζωντανή μουσική αποτελεί, θα έλεγα, αναπόσπαστο κομμάτι της παράστασης και λειτουργεί κυρίως εκπαιδευτικά για τα παιδιά ,αλλά και τους μεγάλους, αφού φέρνει σε επαφή με την παράδοση μέσω των παραδοσιακών οργάνων, όπως π.χ. το σαντούρι, το κανονάκι, το ούτι και συμβάλλοντας στη διάσωση της ελληνικής ιστορίας και παράδοσης μας.
Εν κατακλείδι, πώς διαβλέπετε το μέλλον του Θεάτρου Σκιών εν Ελλάδι, ως ένας εκ των άξιων εκπροσώπων του;
Δυστυχώς, με θλίβει το γεγονός, ότι- εκτός των ικανών του χώρου που αγαπούν και θέλουν να κρατήσουν ζωντανό τον Καραγκιόζη και να τον πάνε παραπέρα – υπάρχουν και πολλοί που δεν είναι ικανοί και βλέπουν την τέχνη του Καραγκιόζη ως μια εύκολη λύση ενασχόλησης χωρίς να τον αγαπούν πραγματικά με αποτέλεσμα να κάνουν “κακό” Καραγκιόζη.
Βιογραφικό Χρήστου Στανίση
Γεννήθηκε στη Θεσσαλονίκη.
Έμαθε την τέχνη του θεάτρου σκιών και του λαϊκού θεάτρου από τον Ευγένιο Σπαθάρη.
Από το 1993 παίζει επαγγελματικά σε σχολεία, σε παιδικούς σταθμούς, παιδικά πάρτι, σε εκδηλώσεις Δήμων και πολιτιστικών συλλόγων, σε φεστιβάλ Ελλάδα και εξωτερικό κ.α.
Από τον Οκτώβριο του 2001 μέχρι και τον Ιούνιο του 2010 παρουσιάσει στην δημοτική τηλεόραση Θεσσαλονίκης την εκπομπή «η Ελλάδα μέσα από το θέατρο σκιών» όπου ανεβάζει κλασικές κωμωδίες του Καραγκιόζη αλλά και διασκευάζει και ιστορίες από την αρχαία και νεότερη Ελλάδα.
Είναι ο πρώτος που καθιέρωσε τον Καραγκιόζη σαν εκπαιδευτικό πρόγραμμα στα μουσεία. Λ.Ε.Μ.Μ.Θ. Πολεμικό Μουσείο Παράρτημα Θεσσαλονίκης, Μουσείο Μακεδονικού Αγώνα.
Έχει συνεργαστεί με πολλούς σπουδαίους καλλιτέχνες, τραγουδιστές, ηθοποιούς, ζωγράφους και χορευτές όπως οι: Ψαραντώνης, Μελίνα Κανά, Αγάθωνας, Μίμης Πλέσσας, Χριστόδουλος Χάλαρης,, Ross Daly, Αντώνης Καφετζόπουλος, Βαγγέλης Τάκος, Νίκος Δημητράτος, Κωνσταντίνος Παλιάν, Κώστας Αλεξανδρίδης κ.α.
Έχει διδάξει λαϊκό θέατρο και θέατρο σκιών στη Δραματική Σχολή του Κ.Θ.Β.Ε. και σε ιδιωτικές σχολές θεάτρου.
Μέλος του Συλλόγου Καλλιτεχνών Εικαστικών Τεχνών Βορείου Ελλάδος και συνεργάτης του Λαογραφικού και Εθνολογικού Μουσείου Μακεδονίας – Θράκης.
Φιγούρες του φιλοξενούνται στο Μουσείο του Φεστιβάλ του Τσεν – Τσουν στη Ν. Κορέα, στο Μουσείου Παγκοσμίου Κουκλοθεάτρου στην Ισπανία (El Topic De Tolosa Puppet Center) στο Μουσείο Θεάτρου Σκιών «ΕΥΓΕΝΙΟΣ ΣΠΑΘΑΡΗΣ» και σε διάφορες συλλογές ιδρυμάτων και ιδιωτικές.
Εν όψει του 4ου “Διεθνούς Meeting «Vaggelis Kourkoutidis Memorial» – Indoor Jumping Festival” ο Επικεφαλής – Meeting Organizer της διοργάνωσης και Ομοσπονδιακός Προπονητής του ΣΕΓΑΣ, κ. Νίκος Βαρσάμης μας παραχώρησε μία άκρως ενδιαφέρουσα και ενημερωτική Συνέντευξη στο Thessaloniki City Guide.
Ο σκωπτικός και πολυπράγμων Πέρης Μιχαηλίδης (Σκηνοθέτης – Ηθοποιός) με βλέμμα άκρως διερευνητικό και πρωτοποριακό μας εκπλήσσει με τη νέα του σκηνοθετική απόπειρα υπό τη σκέπη του Κρατικού Θεάτρου Βορείου Ελλάδος.
Ο πολυγραφότατος, πολυτάλαντος και πολυσχιδής δημιουργός των μεγάλων επιτυχημένων ιστορικών ταινιών και μετρ της θεατρικής Κωμωδίας επιστρέφει δυναμικά και μας εκπλήσσει – εκ νέου – ευχάριστα με τη νέα του ρομαντική κομεντί “Απόψε σε θέλω πάλι” παντρεύοντας δεξιοτεχνικά τα στοιχεία της Κωμωδίας με τους έντονους προβληματισμούς του ανθρώπου για την ίδια τη ζωή.
Η ηλεκτρική σόμπα χαλαζία αποτελεί τα τελευταία χρόνια μια κλασική επιλογή θέρμανσης για κάθε σπίτι. Μπορεί να χρησιμοποιηθεί ως κύριο μέσο θέρμανσης ή και ως συμπληρωματικό παράλληλα με άλλες συσκευές.
Η χαρισματική, διακεκριμένη Μezzo Soprano Σταματία Μολλούδη (λυρική τραγουδίστρια – Vocal coach και ιδιοκτήτρια της Vocal portal) μας προσκαλεί εκ νέου σε μια άκρως ξεχωριστή και πρωτότυπη Μουσική παράσταση στο πνεύμα των Εορτών στο Βασιλικό Θέατρο.