Θώμη Τσολάκη

Θώμη Τσολάκη
Κοινοποίηση
Ημερομηνία Δημοσίευσης: 10/06/2016

Εύα Μαρά

Της δημοσιογράφου Εύας Μαρά

Θώμη Τσολάκη: “Μια ανερχόμενη αυθεντική “κυρία του ρεμπέτικου”

“Μέσα από το τραγούδι εκφράζω ό,τι έχω μέσα στη ψυχή μου και ως ανταμοιβή λαμβάνω το χειροκρότημα και την έκδηλη αγάπη του κόσμου”

“Όταν το πηγαίο ταλέντο συναντά το ρεμπέτικο τραγούδι”

 

Θώμη ΤσολάκηΗ Θώμη Τσολάκη ανήκει στην κατηγορία εκείνη των καλλιτεχνών που είναι ταγμένοι στο ελληνικό τραγούδι ως γνήσιοι εκφραστές του με το πηγαίο ταλέντο, το ασυμβίβαστο ήθος, το ασίγαστο πάθος και την αμέριστη αγάπη τους για αυτό που κάνουν προτάσσοντας εμμονικά την ποιότητα, την αξιοπρέπεια που τους χαρακτηρίζει ως προσωπικότητες , αλλά και ως καλλιτέχνες!

Αυτοδίδακτο ταλέντο – χωρίς μουσικές σπουδές και γνώσεις – η νέα ανερχόμενη “Κυρία του Ρεμπέτικου” θα ακολουθήσει το παιδικό, “απαγορευμένο” της όνειρο – ίσως λίγο αργοπορημένα (μετά από αναζήτηση επαγγελματικών ,άνυδρων δρόμων λόγω σπουδών) – για να συνειδητοποιήσει τελικά, ότι δεν μπορεί να εκφραστεί και να υπάρξει έξω από το χώρο του τραγουδιού, αφού αυτό αποτελεί γι’ αυτήν εσωτερική ανάγκη ψυχής…

Ξεκινώντας δειλά – δειλά τα πρώτα της επαγγελματικά βήματα σε γνωστές μουσικές σκηνές και στέκια της Θεσσαλονίκης πλάι σε γνωστά ονόματα από το χώρο του έντεχνου και ελαφρολαϊκού τραγουδιού, θα συνεχίσει δυναμικά με τη δική της ορχήστρα έως σήμερα υποσχόμενη να μας ταξιδέψει σε δρόμους μακρινούς, νοσταλγικούς με την μοναδική ερμηνευτική της δεινότητα και χαρακτηριστική φωνή της στο ρεμπέτικο – λαϊκό τραγούδι…στα χνάρια της άλλοτε αείμνηστης Σωτηρίας Μπέλλου…

Υπήρξε όνειρο ζωής για εσάς το τραγούδι ή προέκυψε στην πορεία της ζωής σας;

Θα θεωρηθεί κλισέ αλλά ως κοριτσάκι έπαιρνα μια βούρτσα για μικρόφωνο, έβαζα τέρμα το στερεοφωνικό και έδινα παράσταση χορού και τραγουδιού μπροστά στον καθρέφτη. Ήταν ένα όνειρο από την ηλικία που άρχισα να αντιλαμβάνομαι τι είναι μουσική και όσο περνούσαν τα χρόνια ωρίμαζε και έκαιγε μέσα μου σαν φλόγα.

Πότε ανακαλύπτετε συνειδητά την κλίση σας στη τέχνη της μουσικής και πότε χρονικά αρχίζει το ταξίδι σας στη μουσική;

Από την ηλικία των 7 χρόνων. Δυστυχώς όμως η οικογένειά μου μη έχοντας σχέση με τη μουσική προσπαθούσε καθημερινά να με αποθαρρύνει λέγοντας μου ότι δεν έχω ωραία φωνή και αναγκάζοντας με να σπουδάσω κάτι που δεν ήθελα. Έτσι λοιπόν πέρασαν τα χρόνια χωρίς να μάθω ένα μουσικό όργανο που τόσο λαχταρούσα και χωρίς να διδαχθώ φωνητική. Είχα πείσμα όμως και κάθε φορά που έμενα μόνη μου σπίτι μελετούσα τραγούδια και τα βράδια όταν πήγαινα στο δωμάτιο μου για ύπνο φορούσα ακουστικά να ακούω γυρίσματα και τεχνικές τραγουδιστών.

Ποια η πρώτη σας επαφή – συνεργασία με το χώρο του τραγουδιού; Ποια η κορυφαία στιγμή ως ανάμνηση στην καλλιτεχνική σας διαδρομή;

Η πρώτη μου επαφή ήρθε το Σεπτέμβριο του 2013 αφού πια δεν άντεχα άλλο να κάνω ένα επάγγελμα που δεν με εξέφραζε. Τα παράτησα όλα! Βρήκα ένα μπουζουξή και έναν κιθαρίστα, κάναμε 3 πρόβες και πήγα να ζητήσω δουλειά. Στο πρώτο μαγαζί που μπήκα και με άκουσε ο επιχειρηματίας με προσέλαβε αμέσως και μου είπε: “Πρέπει να τραγουδάς τουλάχιστον 10 χρόνια, φαίνεται η εμπειρία σου”. Ενώ ήταν η πρώτη μου φορά! Αυτό με γέμισε με δύναμη και αυτοπεποίθηση. Η κορυφαία στιγμή είναι σίγουρα τον Ιανουάριο του 2014 όταν ο κιθαρίστας μου αποχώρησε από το σχήμα και γνώρισα τον σύντροφο και κιθαρίστα μου Γιώργο Τσολάκη, με τον οποίο παίξαμε για πρώτη φορά. Εκείνη την μέρα ένιωσα ότι επαγγελματικά βρήκα το άλλο μου μισό.

Ποια τα μουσικά σας βιώματα – ακούσματα και σε ποιο βαθμό αυτά καθόρισαν τα μετέπειτα μουσικά σας βήματα;

Στις οικογενειακές εκδρομές μας είχαμε πάντα κασέτες του Διονυσίου που μας συντρόφευαν και στις γιορτές ο πατέρας έβαζε ρεμπέτικα. Είναι αποδεδειγμένο ότι τα βιώματά μας καθορίζουν την πορεία μας. Έτσι και για μένα ήταν μονόδρομος όχι μόνο γιατί με αυτά μεγάλωσα αλλά γιατί ήταν και αυτά που ηχούσαν πιο όμορφα στα αυτιά μου και ταυτίζονταν με την προσωπικότητά μου.

Αυτοδίδακτο – πηγαίο ταλέντο, ποιες δυσκολίες κληθήκατε να αντιμετωπίσετε στην καλλιτεχνική σας πορεία;

Καμία δυσκολία. Από την αρχή όλοι οι επιχειρηματίες και οι συνάδελφοι μου πάντα με στήριζαν και με επικροτούσαν ξέροντας ότι είμαι η μόνη που δεν είχα γονείς μουσικούς και που δεν παρακολούθησα μαθήματα σε ωδείο. Κάποιοι με βοήθησαν δείχνοντας μου τα λάθη μου, πράγμα που με έκανε να τους εκτιμώ ιδιαίτερα.

Θώμη ΤσολάκηΤο τραγούδι έρχεται λίγο αργά στη ζωή σας επαγγελματικά, πού οφείλεται αυτή η αργοπορία να ακολουθήσετε το παιδικό σας όνειρο – όνειρο ζωής σας;

Σαφώς η άρνηση της οικογένειας μου μέχρι την ενηλικίωση ήταν εμπόδιο, όπως ανέφερα και προηγουμένως. Ακολούθησαν οι σπουδές μου και η απόκτηση της κόρης μου που ενέτειναν την αργοπορία.

Τι σημαίνει για εσάς προσωπικά τραγούδι; Έκφραση, ψυχική εκτόνωση, κατάθεση ψυχής, επικοινωνία, τι ακριβώς;

Πλέον δεν μπορώ να φανταστώ τον εαυτό μου να κάνει κάτι άλλο εκτός από αυτό. Μέσα από το τραγούδι εκφράζω ότι έχω στην ψυχή μου και ως “πληρωμή” έχω το χειροκρότημα και την αγάπη του κόσμου.

Ποια τα αγαπημένα σας τραγούδια που περιλαμβάνονται στο πρόγραμμά σας στις μουσικές σκηνές που εμφανίζεστε από το 2013 έως σήμερα; Σε ποιο βαθμό επηρεάζει η συναισθηματική σας φόρτιση την ερμηνεία σας;

Ποτέ δεν τραγουδάω κομμάτια που δεν μου αρέσουν. Πρέπει να τα αγαπώ για να τα ερμηνεύσω. Τα κορυφαία όμως είναι τα “Χωρίσαμε ένα δειλινό”, “Σάμπα μου ξηγιέσαι”, “Θα προχωράμε μαζί” και “Συναυλία”. Θεωρώ ότι η ερμηνεία βασίζεται πάνω στην ψυχολογική κατάσταση του καλλιτέχνη και παραδόξως όταν δεν είσαι πολύ καλά τραγουδάς καλύτερα.

Υπήρχαν πρότυπα – καλλιτέχνες για εσάς ως ερμηνεύτρια; Πώς θα αυτοπροσδιοριζόσασθε ως ερμηνεύτρια; Θα ακολουθούσατε άλλον μουσικό δόμο, όπως το ποπ – ροκ, μοντέρνο τραγούδι ή εμμένετε στο ρεμπέτικο – λαϊκό που σας χαρακτηρίζει;
Δεν θα μπορούσα να έχω άλλο πρότυπο από την Σωτηρία Μπέλλου, την Ρόζα Εσκενάζυ, την Μαρίκα Νίνου, τον Βαμβακάρη, τον Χιώτη, τον Τσιτσάνη, την Βιτάλη και την Αλεξίου. Η Θώμη είναι ρεμπέτισσα. Οτιδήποτε άλλο είναι ξένο για μένα, δεν είμαι εγώ.

Σε ποιο βαθμό επηρέασε η μουσική σας εξέλιξη την εξέλιξή σας ως προσωπικότητα;

Η μουσική μου εξέλιξη με έκανε καλύτερο άνθρωπο, πιο κοινωνική και με γέμισε αυτοπεποίθηση. Επιτέλους ένιωσα ότι δημιουργώ και εκφράζομαι σε μια τέχνη που μου ταιριάζει.

Ποιο το προσωπικό σας όραμα ως ερμηνεύτρια;

Θα ήθελα να συμβάλλω στο να αρχίσει ο κόσμος να ακούει μουσική, η οποία προάγει τον πολιτισμό και είναι φτιαγμένη από καλλιτέχνες με μουσική παιδεία και γνώσεις διότι αντιλαμβάνομαι πως τα τελευταία χρόνια δέχεται ότι του πλασάρουν τα μέσα. Δεν είναι τυχαίο πως τα νέα τραγούδια ξεχνιούνται γρήγορα ενώ τα παλαιότερα μένουν στον χρόνο. Έτσι και εγώ επικεντρώνομαι στο ρεμπέτικο και στο παλιό λαϊκό χωρίς βεβαίως να αφήνω εκτός του ρεπερτορίου μου και κάποιους συγχρόνους, οι οποίοι είναι αξιόλογοι.

Θώμη Τσολάκη - Εύα ΜαράΕκτιμάτε, ότι η μουσική – και η τέχνη γενικότερα – μπορεί να αποτελέσει αντίδοτο στην αδιέξοδη πραγματικότητα που βιώνουμε ως λαός;

Αυτό είναι το μόνο σίγουρο! Το βλέπω στο κοινό που όταν μας ακούει, φαίνεται πως ξεχνάει τα οικονομικά και ψυχολογικά προβλήματα, που το ταλανίζουν. Αλλά και γενικότερα αν εκμεταλλευτούμε σωστά τις τέχνες μπορούμε να κάνουμε την Ελλάδα μας καλύτερη, σε πολλούς τομείς.

Ποια η αποστολή του καλλιτέχνη και της μουσικής σε δυσοίωνες ιστορικά περιόδους, όπως τη σημερινή;

Μια και μόνο αποστολή έχει ο καλλιτέχνης και η μουσική. Αυτή είναι να ανακουφίσει τον πληγωμένο λαό από όλα τα αντίξοα που του συμβαίνουν και να του χαρίσει δύναμη και ένα πλατύ χαμόγελο να συνεχίσει και να μην εγκαταλείψει τα όνειρα του.

Πόσο βοήθησαν οι θεατρικές σπουδές σου την ερμηνευτική σου δεινότητα;

Οι σπουδές μου συνετέλεσαν στο να μπορώ να αποκωδικοποιώ την σημασία των τραγουδιών και να την μεταφέρω μέσω της φωνής μου. Επίσης στις εκφράσεις του προσώπου την ώρα της εμφάνισης μου στο κοινό. Το πιο σημαντικό όμως εφόδιο ήταν η σωστή άρθρωση και χρωματιστός της ομιλίας που διδάχτηκα, το οποίο κατ επέκταση πέρασε και στην φωνή μου όταν ερμηνεύω.

Εκτιμάτε, ότι το ταλέντο είναι έμφυτο ή χρίζει εκπαίδευσης και καλλιέργειας;

Θεωρώ ότι με την σωστή εκπαίδευση όλοι μπορούν να τραγουδήσουν σωστά, απλά όταν έχεις έμφυτο ταλέντο χρειάζεται να δουλέψεις μόνο την τεχνική σου. Σίγουρα όμως όσα μαθήματα και να παρακολουθήσει κάποιος αν δεν έχει από την φύση του εύηχη χροιά δεν θα έχει καλό αποτέλεσμα. Το χάρισμα της χροιάς κρίνει εάν θα αρέσει ο τραγουδιστής η όχι, όλα τα άλλα διδάσκονται.

Σε ποιο βαθμό πιστεύετε, ότι η καθεστηκυία γενικότερη κρίση έχει επηρεάσει το χώρο της ελληνικής μουσικής;

Η κρίση επηρέασε σε τεράστιο βαθμό το ύψος των απολαβών των καλλιτεχνών, την δημιουργία και κυκλοφορία νέας δισκογραφίας και την νυχτερινή ζωή της χώρας. Όπως όλοι γνωρίζουμε δισκογραφικές εταιρίες διαλύθηκαν και νυχτερινά κέντρα έβαλαν λουκέτο ή μείωσαν τις μέρες που παραμένουν ανοιχτά. Όλα αυτά όμως σίγουρα δεν επηρέασαν την ανάγκη στιχουργών, μουσικών και ερμηνευτών για δημιουργία.

Πώς διαβλέπετε το μέλλον του ελληνικού τραγουδιού, ως εκφραστής του;

Μια ερώτηση μαχαίρι στην καρδιά. Το μέλλον είναι αβέβαιο διότι η εμποροποίηση δυστυχώς δεν βοηθάει στην αξιοκρατία. Υπάρχουν μεγάλα ταλέντα που γράφουν, συνθέτουν και τραγουδούν εξαιρετικά και μένουν στην αφάνεια διότι είναι καλλιτέχνες που δεν έχουν ως κύριο μέλημα τους το χρήμα, την δόξα και την αναγνώριση. Ευελπιστώ κάποια στιγμή να επικρατήσει δικαιοσύνη στο χώρο έτσι ώστε να δημιουργούνται διαχρονικά τραγούδια που θα αφήσουμε ως πολύτιμη κληρονομιά στις επόμενες γενιές.