Έκτακτα μέτρα προστασίας της δημόσιας υγείας από τον κίνδυνο περαιτέρω διασποράς του κορωνοϊού COVID-19 στο σύνολο της Επικράτειας
Οι εκδηλώσεις ενδέχεται να αναβληθούν ή να ακυρωθούν λόγω των μέτρων κατά του Covid-19.
Επικοινωνήστε με τους χώρους ή τις παραγωγές των εκδηλώσεων για να ενημερωθείτε.
Θεσσαλονίκη, GR
16°C
αίθριος καιρός
Wind: 8 Km/h
Visibility: 10 km
Sunrise: 06:07
Sunset: 20:42
Κοινοποίηση
Κασσάνδρα Δημοπούλου
Ημερομηνία Δημοσίευσης: 14/11/2017
Της δημοσιογράφου Εύας Μαρά
“Μια Τόσκα ειδικού βάρους”
“Η Τόσκα είναι πραγματικά μια ιστορία έρωτα και προδοσίας, που μέχρι και την τελευταία στιγμή κρατάει τον θεατή σε αγωνία λόγω των δραματικών του ανατροπών”
Μια πολυσήμαντη, πολυδιάστατη και πολυσχιδής καλλιτεχνική προσωπικότητα με εκρηκτικό ταμπεραμέντο συνυφασμένο με ευρυμάθεια και βαρυσήμαντες μουσικές σπουδές, η διεθνής μας λυρική τραγουδίστρια Κασσάνδρα Δημοπούλου θα αναμετρηθεί επί μακρόν με ευρύ φάσμα κορυφαίων ρόλων του παγκόσμιου οπερατικού ρεπερτορίου – τους οποίους απογειώνει – αποδεικνύοντας, ότι δικαίως συγκαταλέγεται στα πλέον δημοφιλή ονόματα της παγκόσμιας λυρικής σκηνής.
Η διακεκριμένη μέτζο σοπράνο με το ασίγαστο πάθος για την τέχνη της, την υποδειγματική λυρική εκφραστικότητα και την ευέλικτη, αιθέρια – αλλά συνάμα δυναμική και πληθωρική φωνή της – έρχεται να μας γοητεύσει ως μιαν άλλη Τόσκα – ειδικού βάρους και αισθητικής στις 25 και 27 Νοεμβρίου στο Μέγαρο Μουσικής Θεσσαλονίκης, μ’ έναν ρόλο πρόκληση (ρόλος υψιφώνου) που την εξιτάρει ως μεσόφωνο διευρύνοντας τους ερμηνευτικούς της ορίζοντες!
Με αφορμή την πολυαναμενόμενη όπερα του Πουτσίνι, Τόσκα από την ομάδα του λυρικού σας θεάτρου “Scull of Yorich Productions” δώστε μας το στίγμα αυτού του νέου καλλιτεχνικού σας εγχειρήματος, καθώς και του δικού σας πρωταγωνιστικού ρόλου της Tosca”.
Η “Τόσκα” είναι η μεγαλύτερή μας παραγωγή ως τώρα. Είναι το πιο σημαντικό μας έργο σαν ομάδα, αυτό για το οποίο δουλέψαμε από το 2013 έως τώρα πολύ σκληρά. Ελπίζω ότι όλοι όσοι μας αγάπησαν από τις προηγούμενες χρονιές να έρθουν και να γιορτάσουμε όλοι μαζί την επιτυχία αυτή.
Χαίρομαι ιδιαιτέρως που το Μέγαρο Μουσικής μας εμπιστεύτηκε αυτές τις ημερομηνίες στην μεγάλη αίθουσα (Μ1) γιατί ο χώρος αυτός είναι μεγάλης σημασίας για μένα: στην σκηνή αυτή έκανα το ελληνικό μου ντεμπούτο το 2008 με μεγάλη επιτυχία και ακολούθησαν πολλές άλλες σημαντικές εμφανίσεις. Το ότι σε αυτή την σκηνή θα ερμηνεύσω την Τόσκα, είναι πραγματικά πολύ όμορφο για μένα.
Είμαι “παιδί” του Μεγάρου (ίσως και enfant terrible ενίοτε) και κάθε φορά που ανεβαίνω στην σκηνή του, νιώθω “σπίτι” μου. Ελπίζω να πάει τέλεια αυτή η παραγωγή και να βγούμε όλοι ασπροπρόσωποι! Έχουμε μεγάλη αγωνία, πολλές δυσκολίες ακόμη, αλλά νιώθουμε ότι θα τα καταφέρουμε εξαιρετικά. Ελπίζω ότι αυτή η παραγωγή θα είναι η αρχή κι άλλων μεγάλων παραγωγών μας. Η παραγωγή είναι κλασική, τα σκηνικά μεγαλειώδη, τα κοστούμια υπέροχα… Πιστεύω ότι ο κόσμος θα μείνει πολύ ευχαριστημένος.
Ποια η δυσκολία του άκρως μουσικά απαιτητικού ρόλου σας (ως Tosca), καθώς καλείστε να ερμηνεύσετε ρόλο υψιφώνου, ενώ η ίδια είστε μεσόφωνος;
Η Τόσκα είναι ήδη ένας εξαιρετικής δυσκολίας ρόλος για υψιφώνους. Το γεγονός ότι κάποιες σημαντικές μεσόφωνοι επέλεξαν στο παρελθόν να αναμετρηθούν με τον ρόλο αυτό, άφησε ένα “στίγμα” για τις μετέπειτα μεσοφώνους, κάτι σαν “στοίχημα” που μόνο λίγες μπορούν να κερδίσουν. Ο ρόλος είναι τρομερά απαιτητικός τεχνικά και ερμηνευτικά: ο συνθέτης κινεί τη φωνή στα άκρα συνέχεια, δίνοντας έτσι την αίσθηση του χαρακτήρα της πρωταγωνίστριας, η οποία βιώνει τόσο συναισθηματικά όσο και στο έργο, ακραίες καταστάσεις.
Οι μουσικές “γραμμές” της Τόσκα είναι εναλλάξ μελωδικές και απότομες, κάτι που αποσυντονίζει το σώμα και κουράζει την ερμηνεύτρια. Παράλληλα, από θεατρικής πλευράς, βρισκόμαστε αντιμέτωπες με ακόμη ένα πρόβλημα: ο ρόλος απαιτεί ευκινησία και ταυτόχρονα κομψότητα, ενώ υπάρχουν ακραίες σκηνές βίας. Για μένα το στοίχημα μπήκε μεταξύ εμού και του Φίλιππου, του οποίου ιδέα ήταν να κάνω αυτόν τον ρόλο. Εκείνος πίστεψε σε μένα πιο πολύ από ό,τι εγώ.
Όταν πλησίαζε η πρεμιέρα μας στην Λάρισα, έχασα τον κόσμο κάτω από τα πόδια μου: συνειδητοποίησα ότι εγώ δεν είχα πιστέψει ακόμη ότι μπορώ να υποστηρίξω αυτόν τον ρόλο! Για πρώτη φορά βγήκα στην σκηνή “χαμένη”. Δεν ήξερα γιατί βρίσκομαι εκεί, δεν ένιωθα τίποτε, παρά πρόσεχα να μην μου ξεφύγει κάποια νότα, να κάνω αυτό που έπρεπε τεχνικά. Συνήθως όταν ερμηνεύω έναν ρόλο, αφήνομαι αρκετά, χαλαρώνω σε πολλά σημεία, αυτοσχεδιάζω συναισθηματικά, ρισκάρω.
Με την Τόσκα δεν το κατάφερα να αφεθώ ακόμη. Νιώθω σαν μία πρωταθλήτρια στίβου που πρέπει να ξεπεράσει το προσωπικό της ρεκόρ κατά πολύ. Τα κατάφερα όμως και έμαθα πολλά, εξελίχτηκα τεχνικά και πιστεύω ότι τελικά ο Φίλιππος είχε δίκιο. Η Τόσκα μου ταιριάζει – κι ας με ταλαιπωρεί. Φυσικά η ψηλή περιοχή είναι ακόμη δυσκολότερη για μια μεσόφωνο, αν και στο ρεπερτόριό μας, τραγουδάμε εξίσου ψηλά. Νομίζω ότι η μεγαλύτερη δυσκολία τελικά είναι όλο το “πακέτο” του ρόλου, όχι μόνο οι νότες.
Πού έγκειται η δημοφιλία της και η διαχρονικότητά της στο χρόνο; Ποιο το ιδιαίτερο εκείνο χαρακτηριστικό της που την καταστεί την πιο διάσημη όπερα του Πουτσίνι;
Η “Τόσκα” κατάφερε να κατακτήσει το ευρύ κοινό πριν γίνει όπερα, μέσω της διάσημης ηθοποιού Σάρα Μπερνάρ, η οποία ερμήνευε ήδη τον ρόλο της Τόσκα (στο θεατρικό “La Tosca” του Βικτωριάν Σαρντού) με τεράστια επιτυχία, πριν ο συνθέτης παρακολουθήσει το θεατρικό έργο και εμπνευστεί να γράψει μια όπερα βασισμένη σ’ αυτό.
Από μουσικής πλευράς, η όπερα είναι πραγματικά πολύ αποτελεσματικά γραμμένη στο να προκαλεί έντονα συναισθήματα χωρίς “διάλειμμα” στον θεατή και να περιγράφει, σχεδόν κινηματογραφικά, τους χαρακτήρες και την πλοκή. Το γεγονός ότι η ιστορία είναι ουσιαστικά, ένα “αστυνομικό θρίλερ” την καθιστά ιδιαίτερη και ενδιαφέρουσα, τόσο για το γυναικείο όσο και για το ανδρικό κοινό. Στο πέρασμα του χρόνου, πολλές μεγάλες λυρικές ερμηνεύτριες άφησαν το σημάδι τους στον ρόλο της Τόσκα, με αποκορύφωμα την Μαρία Κάλλας, ιδανική και αξεπέραστη ως Τόσκα.
Το γεγονός ότι στην “Τόσκα” η κεντρική γυναικεία φιγούρα πρέπει να συνδυάζει πολλά ιδιαίτερα χαρακτηριστικά για να ενσαρκώσει ιδανικά τον ρόλο και πάντα συγκρίνεται με τις κορυφαίες ερμηνεύτριες του παρελθόντος, τόσο του θεάτρου, όσο και της όπερας, σίγουρα επίσης εξιτάρει το κοινό.
Ακόμη και το όνομα “Τόσκα” αφήνει ένα σημάδι υποσυνείδητα: βγαίνει από το επίθετο “tossica” που στα ιταλικά σημαίνει “τοξική” και, σε συνδυασμό με το μικρό όνομα της πρωταγωνίστριας Φλόρια (που παραπέμπει σε λουλούδι) υπονοεί ότι η γυναίκα αυτή είναι όμορφη και ντελικάτη, αλλά ταυτόχρονα και δηλητηριώδης.
Η σκηνή του φόνου, όπου η Τόσκα σκοτώνει τον αρχηγό της αστυνομίας Σκάρπια, είναι από τις πλέον διάσημες σκηνές της όπερας – ακόμη μια ιδιαιτερότητα του έργου, όπου ο κεντρικός χαρακτήρας, μια γυναίκα, δολοφονεί εν ψυχρώ επί σκηνής έναν επικίνδυνο άνδρα. Όλα αυτά τα στοιχεία έχουν κάνει την “Τόσκα” να επισκιάσει με διαφορά όλες τις όπερες του συνθέτη και να την βάλουν στις καρδιές του κοινού ως μία από τις αγαπημένες του όπερες.
Πρόκειται για μια ρεαλιστική όπερα – ένα πλέον αντιπροσωπευτικό έργο του βερισμού. Πώς αποδίδεται μουσικά αυτός ο ρεαλισμός;
Καταρχάς με την χρήση μουσικών μοτίβων που χαρακτηρίζουν κυρίως τους ίδιους τους χαρακτήρες των πρωταγωνιστών, μια τεχνική που χρησιμοποιεί ο γερμανός συνθέτης Ρίχαρντ Βάγκνερ και που ο Τζιάκομο Πουτσίνι χρησιμοποιεί με μεγάλη μαεστρία σ’ αυτό το έργο. Τα μουσικά μοτίβα είναι, ας πούμε, όπως ένα “χρώμα” που “ζωγραφίζει” έναν χαρακτήρα, για παράδειγμα, το κόκκινο είναι η Τόσκα, το μαύρο ο Σκάρπια, το μπλε ο Καβαραντόσσι – το ίδιο γίνεται και με τις νότες: ένα μουσικό θέμα “είναι” η Τόσκα, άλλο ο Σκάρπια και ένα άλλο ο Καβαραντόσσι. Κάθε φορά που τα ακούμε, “ακούμε” τον χαρακτήρα του κάθε ρόλου. Είναι λίγο αφηρημένο σαν έννοια, αλλά λειτουργεί πολύ καλά και σε αφτιά που δεν αναγνωρίζουν απαραίτητα τα μουσικά θέματα, σε ένα πιο υποσυνείδητο επίπεδο.
Ο Πουτσίνι, όπως όλοι οι μεγάλοι συνθέτες, ήξερε πολύ καλά να “μανιπουλάρει” τις ψυχές του κοινού. Έτσι, όταν ο θεατής “ακούει την Τόσκα” (εννοώ, το θέμα της) νιώθει κάποια συγκεκριμένα πράγματα, ενώ όταν ακούει κάποιον άλλο χαρακτήρα, άλλα. Συγκεκριμένα, στην Τόσκα “ακούμε” ένα αγωνιώδες, ανικανοποίητο αίσθημα που μας γεμίζει κι εμάς με την ίδια αίσθηση – χωρίς να καταλαβαίνουμε από πού έρχεται…
Έτσι ταυτιζόμαστε με τους χαρακτήρες και βιώνουμε αυτά που βλέπουμε, ακούγοντάς τους. Μαγικό, δεν είναι; Τι πιο ρεαλιστικό από αυτό; Εκτός όμως από αυτήν την τεχνική, ακούμε και πραγματικούς ήχους, όπως κανονιές, καμπάνες και πυροβολισμούς, οι οποίοι είναι ήχοι που πρέπει να παραχθούν και εκτός ορχήστρας και είναι σημειωμένοι στην παρτιτούρα από τον συνθέτη. Είμαστε όπως καταλαβαίνετε, πολύ κοντά πια στον… κινηματογράφο!
Τι είναι αυτό που σε γοητεύει στην “Tosca” κι αν ο εμβληματικός ρόλος αυτός αποτελεί ένα είδος πρόκλησης (ο οποίος στιγματίστηκε από την ντίβα της όπερας, Μαρία Κάλλας) στην πολυετή καριέρα σου στο λυρικό τραγούδι;
Η γοητεία της Τόσκα είναι ότι είναι στην πραγματικότητα ένας πολύ ανθρώπινος, συνηθισμένος χαρακτήρας. Η πρόκληση για μένα σαν ερμηνεύτρια, εκτός από φωνητική, είναι να μπορέσω να την κάνω να φανεί πιο ευάλωτη και πιο εύθραστη, κάτι που έρχεται σε αντίθεση με τη “νευρική” και “απότομη” μουσική της, αλλά και με τις υπερβολικές αντιδράσεις της.
Στην 1η πράξη δημιουργεί την εντύπωση μιας όχι και τόσο συμπαθητικής γυναίκας, γιατί είναι είναι ζηλιάρα, δύσπιστη, νευρική, ανασφαλής και κάπως “επιθετική” απέναντι στον εραστή της, όλα όσα είναι δηλαδή μια πολύ ερωτευμένη γυναίκα. Εξαιτίας της ζήλειας της, χωρίς να το θέλει, τον μπλέκει σε μια θανατηφόρα παγίδα, η οποία θα οδηγήσει στην καταστροφή.
Στη 2η πράξη, λόγω δικής της αδυναμίας να αντέξει το ότι ο εραστής της βασανίζεται από τους αστυνομικούς, προδίδει το μυστικό του και χωρίς να το καταλάβει, τον καταδικάζει σε θάνατο. Για να τον σώσει, υπόσχεται να δωθεί στον αρχηγό της αστυνομίας, όπως αυτός απαιτεί εις αντάλλαγμα για την ζωή του εραστή της, αλλά τελικά τον σκοτώνει εν ψυχρώ… Όλα αυτά συμβαίνουν μέσα σε μία υστερία, μια κατάσταση “εκτός ελέγχου” από την μεριά της. Αδύναμη λόγω έρωτα και γι’αυτό πολύ επικίνδυνη, η Τόσκα είναι μια γυναίκα “εκτός εαυτού” κι άρα μια φιγούρα με την οποία αφενός το ανδρικό κοινό δεν μπορεί να ταυτιστεί σε κανένα επίπεδο (μάλλον αδιάφορη του φαίνεται) και αφετέρου το γυναικείο κοινό κατανοεί μεν, δεν εντυπωσιάζεται δε (γιατί θα μπορούσε η κάθε μία να είναι στη θέση της).
Μόνο η 3η πράξη “δικαιώνει” την Τόσκα, η οποία θρηνεί σπαραχτικά τον θάνατο το έραστή της και δίνει τέλος στην ζωή της, σαν μια έσχατη πράξη έρωτα και ολοκλήρωσης.
Η Μαρία Κάλλας είναι η μοναδική, ανυπέρβλητη Τόσκα και δεν τολμώ να συναγωνιστώ σε κανένα επίπεδο την θεϊκή της ερμηνεία, ούτε γι’ αστείο. Αν δεν υπήρχε όμως η ερμηνεία της Κάλλας, εγώ προσωπικά δε θα έμπαινα στον κόπο να το σκεφτώ καν για το αν θα έπρεπε ή όχι να ερμηνεύσω αυτόν τον τόσο δύσκολο ρόλο. Τόσο για μένα όσο και για όλους τους λυρικούς ερμηνευτές της γενιάς μου, το ότι έχουμε τέτοιες θεϊκές ερμηνείες να μας εμπνέουν, είναι σχεδόν πιο σημαντικό κι από τον ίδιο τον ρόλο… Όλες οι τραγουδίστριες θέλουν να μοιάσουν την Κάλλας όταν τραγουδάν την Τόσκα – έστω και λίγο – και έτσι πρέπει. Όταν άλλωστε υπάρχει ήδη το τέλειο, γιατί να πρωτοτυπήσει κανείς
Αγωνία και δράση κορυφώνονται στην κάθε πράξη… Πώς επιτυγχάνεται η ψυχική ένταση;
Εκτός από την μουσική και όλα τα εφέ της, όπως προείπα, το λιμπρέτο είναι εξαιρετικό – η ιστορία της “Τόσκα” είναι πραγματικά μα ιστορία έρωτα και προδοσίας, που μέχρι την τελευταία στιγμή κρατάει τον θεατή σε αγωνία, λόγω των δραματικών ανατροπών του.
Αν δεν ξέραμε την ιστορία, θα μέναμε καρφωμένοι στις καρέκλες μας και θα σοκαριζόμασταν με το τέλος. Σήμερα όλοι γνωρίζουμε λίγο πολύ την ιστορία αλλά και πάλι η μουσική καταφέρνει και μας παρασέρνει στις ελπίδες των ερωτευμένων πρωταγωνιστών, μόνο για να μας καταρρακώσει στο τέλος… Στις παραστάσεις μας στην Λάρισα, είδαμε κάποια άτομα στο κοινό να βιώνουν αυτή την ένταση, υποθέτω γιατί δεν γνώριζαν την ιστορία (τι τυχεροί!) και πραγματικά, στο διάλειμμα μεταξύ 2ης και 3ης πράξης, δεν σηκώθηκε κανείς από τη θέση του! Περίμεναν όλοι να δουν τι θα συμβεί!
Στο έργο ενυπάρχουν σαφείς αναφορές σε ιστορικά πρόσωπα και γεγονότα;
Ναι, το έργο διαδραματίζεται το 1800, στο Βασίλειο της Νάπολης που είναι υπό την κυριαρχία των Ιταλών, την στιγμή της εισβολής του Ναπολέοντα. Γίνεται αναφορά επί σκηνής στον Ναπολέων και στον Μελά. Επίσης υπάρχει αναφορά και στην μάχη του Μαρένγκο, της οποίας το αποτέλεσμα (νίκη του Ναπολέοντα επί του Μελά) επηρεάζει την υπόθεση της όπερας. Επίσης οι τοποθεσίες στις οποίες διαδραματίζεται η όπερα, είναι όλες υπαρκτές: η 1η πράξη είναι στο εσωτερικό του Ναού του Αγίου Ανδρέα “delle Fratte”, η 2η σε ένα γραφείο του Palazzo Farnese και η 3η στην κορυφή του Castel Sant’Angelo. Όλα αυτά τα κτήρια υπάρχουν στην Ρώμη, μπορεί κανείς να τα επισκεφτεί και σήμερα.
Ποια η αποτίμηση της συνεργασίας σας (είναι η δεύτερη φορά) με τη Συμφωνική Ορχήστρα της Λάρισας και δη το μαέστρο κύριο Χρήστο Κτιστάκη;
Η συνεργασία αυτή που άρχισε το 2015 έχει ευδοκιμήσει και πλέον είμαστε μια μεγάλη κι ενωμένη ομάδα. Ο μαέστρος της Συμφωνικής Ορχήστρας της Λάρισας, ο Χρήστος Κτιστάκης, είναι σπάνιο είδος μαέστρου: πραγματικά αγαπάει την ορχήστρα του και αγαπάει κι εμάς τους τραγουδιστές. Και λέω “αγαπάει” γιατί δεν είναι καθόλου αυτονόητο. Πολλοί μαέστροι δεν συμπαθούν τους μουσικούς ή / και τους τραγουδιστές, τους βλέπουν σαν ένα μέσο για τη δική τους επιτυχία, για τους δικούς τους στόχους. Τους ανταγωνίζονται. Ο μαέστρος αυτός όμως, είναι από άλλη “πάστα” και νομίζω γι’ αυτό και ταιριάξαμε τόσο όμορφα. Βλέπει κι αυτός, όπως κι εμείς, την ομάδα, το σύνολο, την μουσική, πάνω από τον εαυτό του.
Έχει μια φυσική ευγένεια και μια ηρεμία και η συνεργασία μαζί του είναι πάντα ομαλή και ευχάριστη. Στηρίζει τους άλλους, τους εμπνέει, τους δίνει εμπιστοσύνη. Ήδη από την πρώτη μας συνεργασία, στη “Νόρμα” του Μπελίνι, όλα ήταν εξαιρετικά εύκολα και έτσι συνεχίζεται η συνεργασία μας και ως σήμερα. Φυσικά αναπτύχθηκε και μια φιλία στην πορεία. Η δε ορχήστρα έχει πολύ καλό υλικό και κάνει τεράστια βήματα. Έχει αρχίσει να αποκτάει σημαντική εμπειρία στον τομέα “όπερα”, πράγμα σπάνιο για μια ορχήστρα.
Η “Τόσκα” ήταν μια τεράστια πρόκληση αλλά τα κατάφεραν και με το παραπάνω. Πλέον έχουν παίξει αρκετά οπερετικά έργα και το ευχάριστο είναι ότι τους αρέσει η όπερα. Κι εμάς μας αρέσει αυτή η ορχήστρα και κανείς μας δε νιώθει πιο σημαντικός από τον άλλο: όλοι μαζί δουλεύουμε σκληρά για ένα καλό αποτέλεσμα κι αυτή η ένωση φαίνεται. Πιστεύω πολύ σε αυτά τα άτομα, όπως πιστεύουν κι αυτοί σε μας.
Ως καλλιτεχνική διευθύντρια και δημιουργός μαζί με το σύζυγό σας, Φίλιππο Μοδινό της ομάδας Όπερας “Scull of Yorick Productions, νιώθετε ικανοποιημένη με την πορεία της; Ποιο αποτελεί το προσωπικό το όραμά σας γι’ αυτή;
Είμαι καλλιτεχνική διευθύντρια της Εταιρίας Λυρικού Θεάτρου Ελλάδος, ο Φίλιππος είναι ο διαχειριστής της. Μαζί κάνουμε και το καστ στα έργα που ανεβάζουμε, αλλά αυτός διαχειρίζεται και τα λογιστικά / οικονομικά, ένας τομέας που δεν είναι ακριβώς “ευχάριστος”, αλλά πολύ σημαντικός. Η εταιρία έγινε για να στηρίξει τις δράσεις μας ως ομάδα (Skull of Yorick Productions). Η πορεία μας από το 2013 που εγκατασταθήκαμε μόνιμα στην Ελλάδα και ως σήμερα, είναι πολύ ανοδική: έχουμε προχωρήσει σαν ομάδα, έχουμε δυναμώσει καλλιτεχνικά και έχουμε “χτίσει” κοινό και ικανοποιητικές για την ώρα σχέσεις με όλους τους καλλιτεχνικούς φορείς.
Δεν είμαι ακόμη ευχαριστημένη από τους πολιτικούς, από ανθρώπους που είναι σε θέσεις από τις οποίες διαχειρίζονται τον πολιτισμό. Η τέχνη χρειάζεται το κοινό της (ευτυχώς αυτό το έχουμε) χρειάζεται όμως επί πλέον και ηθική και οικονομική στήριξη από την πολιτεία. Αυτή την στιγμή, καλώς ή κακώς, στη Θεσσαλονίκη, είμαστε η Όπερα. Δεν το λέω εγώ, το λέει ο κόσμος, το κοινό και η μόνιμη παρουσία μας. Λείπει μια ηθική υποχρέωση από την πολιτεία που είναι να στηρίζει τους ανθρώπους που παράγουν έργο, που αντιπροσωπεύουν την υψηλή τέχνη και που από επιλογή βρίσκονται εδώ και προσφέρουν τον εαυτό τους. Δεν “στέκει” το να μην στηρίζει η πολιτεία τέτοιες δράσεις και παρουσίες. Δεν “στέκει” το να θαυμάζουν, να λεν ωραία λόγια και την επόμενη στιγμή να ξεχνάν την ύπαρξή των ανθρώπων αυτών που θαυμάζουν, να ξεχνάν τις υποχρεώσεις τους απέναντί τους.
Οι καλλιτέχνες της Όπερας και της κλασικής μουσικής, δεν είμαστε ούτε κακομαθημένοι” ούτε “αδύναμοι”, είμαστε άνθρωποι που μελετάμε εφόρου ζωής, που παλεύουμε με τη δεξιοτεχνία και την τελειότητα, που κάνουμε πολύ δύσκολα πράγματα επί σκηνής, πράγματα που απαιτούν από εμάς τρομερές ικανότητες τις οποίες για να αποκτήσουμε και να συντηρήσουμε, κάνουμε συνεχώς θυσίες σε όλα τα επίπεδα. Χάνουμε από την προσωπική μας ζωή, από τον χρόνο μας, από όλα αυτά που κάνουν την ζωή χαλαρή και όμορφη, για να ζούμε σχεδόν “ασκητικά”, ώστε να κρατάμε τους εαυτούς μας σε τέλεια κατάσταση. Κι όλα αυτά για μερικές μόνο εμφανίσεις, οι οποίες πια δεν πληρώνονται καν καλά.
Αυτό που θα γίνει αν τελικά εμείς δεν καταφέρουμε όσα θα μπορούσαμε αν είχαμε μία ελάχιστη βοήθεια από όσους μπορούν να βοηθήσουν, θα είναι ότι δε θα γίνει τελικά αυτό που θα μπορούσε να είχε γίνει! Κι αυτό θα είναι κρίμα, γιατί όταν όλοι συνεργάζονται για κάτι τόσο όμορφο όσο η υψηλή τέχνη, όλοι έχουν κέρδος. Και οι τωρινοί αλλά και οι επόμενοι.
Για να είμαστε εντελώς ρεαλιστές: οι πιθανότητες να ανοίξει πλέον μια κρατική λυρική σκηνή στη Θεσσαλονίκη είναι μηδαμινές και οι πιθανότητες να ξαναβρεθεί μέσα στα επόμενα χρόνια ένα “τρελό οπερατικό ζευγάρι” όπως εγώ κι ο άνδρας μου, που να έχει τόσες γνώσεις και να επιλέξει τη Θεσσαλονίκη ως τόπο δράσης, ακόμη μικρότερες. Η συγκυρία προστάζει (φωνάζει, θα έλεγα) να ενωθούν όλες οι δυνατές δυνάμεις για να έχουμε Όπερα. Όχι γιατί χωρίς όπερα δεν μπορούμε να ζήσουμε, αλλά γιατί όταν έχουμε, η ζωή μας λάμπει λίγο παραπάνω.
Η Όπερα είναι η κορώνα της Τέχνης, το στολίδι μιας πόλης, η ψευδαίσθηση του μεγαλείου. Αν μέσα στην κρίση καταφέρουμε όλοι μαζί σαν πόλη να έχουμε Όπερα, όλος ο καλλιτεχνικός και πολιτικός κόσμος θα μας παραδεχτεί διεθνώς, όπως ήδη παραδέχεται εμάς σαν ομάδα. Για τις δράσεις μας γνωρίζουν πια πάρα πολλοί καλλιτέχνες και φορείς παγκοσμίως.
Πολλοί νέοι καλλιτέχνες έρχονται από όλον τον κόσμο κάθε Σεπτέμβριο και συμμετέχουν με δικά τους έξοδα, στο Φεστιβάλ Όπερας που διοργανώνουμε στην Αρχαία Ρωμαϊκή Αγορά (φέτος ήταν η 3η συνεχόμενη χρονιά). Όλα αυτά είναι τρομερά σημαντικά. Η Λάρισα μας στηρίζει. Γιατί όχι και η Θεσσαλονίκη; Δεν ανταγωνιζόμαστε… κανέναν. Το αντίθετο. Το όραμά μου λοιπόν, είναι να μοιραστούμε όλοι αυτές τις επιτυχίες μας και να τις μεγαλώσουμε μαζί, να τις πάμε παραπέρα, γιατί τις αξίζουμε σαν πόλη.
Ποιο το επόμενο καλλιτεχνικό σας βήμα;
Σκηνοθεσία της όπερας του Μότσαρτ “Οι γάμοι του Φίγκαρο” στο ΜΜΘ (Μ2) στα πλαίσια του εκπαιδευτικού πρότζεκ μας “Opera da Camera Oscura” που θα γίνει τον Ιανουάριο 2018. Το καλοκαίρι του 2018 κάποιες παραστάσεις στην Ιταλία με την όπερα “Κάρμεν” του Μπιζέ και άλλες στο Λονδίνο με την όπερα “Ντον Κάρλο” του Βέρντι. Ελπίζω όμως να πάει πολύ καλά και η “Τόσκα” και να έχουμε επαναληπτικές παραστάσεις μέσα στην χρονιά. Για το Φεστιβάλ Όπερας 2018 έχω κάποιες ιδέες αλλά ακόμη δεν είμαι σίγουρη για να σας πω, θα συνεχίσουμε όμως και 4η χρονιά να δίνουμε δωρεάν παραστάσεις στο κοινό, στα πλαίσιά του.
Εν κατακλείδι, η τέχνη μπορεί να αποτελέσει διέξοδο ή και γόνιμη περίοδος πνευματικού και πολιτιστικού οργασμού σε δυσοίωνους καιρούς, περιόδους κρίσης;
Η Τέχνη δεν είναι διέξοδος, είναι οδός. Πολλοί από εμάς την διαλέξαμε και πριν την κρίση, γιατί μόνο αυτή βλέπαμε ως μοναδική κι αδιαμφισβήτητη πορεία. Ταλέντο και γονιμότητα υπάρχει πάντα, σε κάθε κατάσταση. Η κρίση μας έφερε την κατάρρευση μιας κατάστασης, όχι την κατάρρευση των πάντων. Έφερε Κοινωνικοοικονομικές ανακατατάξεις και βγήκαν στην επιφάνεια άνθρωποι που με το παλιό κατεστημένο δεν είχαν καμιά ελπίδα, ή κανέναν λόγο ύπαρξης. Πολλοί άνθρωποι στρέφονται στην Τέχνη για να εκφραστούν, για να “τραφούν πνευματικά”, όχι μόνο στην κρίση, αλλά και στην ευημερία. Ίσως να κάνει περισσότερη εντύπωση στον κόσμο η ύπαρξή των καλλιτεχνών σε περιόδους κρίσης, γιατί αναρωτιούνται πώς είναι δυνατόν μερικοί, ακόμη και στην κρίση να είναι καλλιτέχνες;
Η σημερινή κρίση δυστυχώς αποτελεί μια καταπληκτική δικαιολογία για όσους έχουν το χέρι τους στο κεφάλαιο, ώστε να μην το μοιράζονται με τους πολλούς και να το διαχειρίζονται αυτοί κόβοντας ό,τι μπορούν από τους πολλούς, για να κερδίζουν οι λίγοι. Η Τέχνη είναι φυσικά το πρώτο που πλήττεται από αυτή τη “δικαιολογία”, γιατί οι λίγοι χρειάζονται και λίγη –και ελεγχόμενη- Τέχνη. Αν παρατηρήσετε, ζούμε ένα παράδοξο: το κεφάλαιο που χρησιμοποιείται για τον πολιτισμό και τις Τέχνες, από όπου κι αν προέρχεται αυτό, αντί να διοχετευτεί σε πολλούς ή να στηρίξει υπάρχουσες καταστάσεις, μαζεύεται σε ένα – δύο νέα σημεία στον χάρτη, απομονώνοντας τα υπόλοιπα. Φτάνει δε τελικά σε πολύ λίγα καλλιτεχνικά χέρια.
Όχι γιατί τα λεφτά είναι λιγότερα – είναι φυσικά και λιγότερα- αλλά γιατί η μοιρασιά αποφασίστηκε να γίνεται σε λιγότερα χέρια και το κυριότερο μέλημα είναι, αυτά τα χέρια να είναι όσο το λιγότερο γίνεται, καλλιτεχνικά. Αυτό που δεν καταλαβαίνουν όσοι κρατάν το κεφάλαιο σφιχτά είναι ότι, όσο περισσότερο το αρνούνται- στους καλλιτέχνες ειδικά – τόσο περισσότερο τους “ξυπνάν” και όταν η Τέχνη “ξυπνάει”, τότε αρχίζει η πραγματική “επανάσταση”, που είναι αυτή των συνειδήσεων. Η Τέχνη είναι το πιο “επικίνδυνο” πράγμα στον κόσμο.
Διάφορα σύνολα μουσικής δωματίου σε Ελλάδα και εξωτερικό
Εμπειρία διδασκαλίας
Masterclass τραγουδιού στο τμήμα φωντητικής στο Trinity Laban College of Music ( Φεβρουάριος 2013).
Φωνητική διδασκαλία στο Opera Studio Skull of Yorick Productions (Σεπτέμβριος 2013- έως σήμερα).
Masterclass στη Θεσσαλονίκη (ΦΙΞ in art) (Ιανουάριος 2014).
Σεμινάρια ορθοφωνίας/τραγουδιού για ηθοποιούς (Στουτγάρδη, 2005-2007)
Κινησιολογία και χορογραφίες σε ελληνικά σχολεία 2οβάθμειας εκπαίδευσης στη Γερμανία, προετοιμασία για τον πανελλήνιο διαγωνισμό σχολικού θεάτρου (2007-2008).
Υποτροφίες
Διεθνης Υποτροφία από το Associated Board of the Royal Schools of Music για 3ετή φοίτηση (βιολοντσέλο).
Υποτροφία 1 χρόνου από την Ακαδημία Μουσικής του Detmold.
Υποτροφία από το Ίδρυμα Wagner (Γερμανία1999) για την παρακολούθηση του Φεστιβάλ Wagner στο Μπαϊρόιτ.
Υποτροφία του Ιδρύματος “Λεβέντη”
Υποτροφία “Athena Scholarship”
Υποτροφία “Newton Scholarship” για μεταπτυχιακό στο Royal Academy of Music (2012-2013).
Βραβεία / Υποψηφιότητες
Βραβείο Κοινού στον διαγωνισμό Belcanto στο Φεστιβάλ Rossini του Bad- Wildbad (Γερμανία).
Υποψήφια “Γυναίκα της Χρονιάς” στην κατηγορία “Διεθνής Ελληνίδα” του περιοδικού LIFO.
MASTERCLASSES
Με τους: Raul Gimenez, Gabriel Baqcuier, Ghena Dimitrova, Yvonne Minton, Kurt Widmer, Dunja Vejzovic.
Υπεύθυνη καλλιτεχνικού προγραμματισμού σε σχέση με το λυρικό θέατρο στον πολυχώρο “Αίτιον” στην Αθήνα. Μέσα σε 3 μήνες ανέβηκαν τα δρώμενα: μουσικοθεατρικό “Η όπερα βγήκε απ’τον Παράδεισο”, “Don Pasquale” (όπερα του G. Donizetti σε συνεργασία με τους H2Opera) και Βραδιά μεσογειακής μουσικης.
Skull of Yorick Productions / opera studio: Κυριακές στο Burlesque- Cafe (Θεσ/νίκη): Παρουσίαση των νέων λυρικών καλλιτεχνών τις Κυριακές τα απογεύματα με διαδραστικά δρώμενα σε σχέση με την όπερα (W.A. Mozart “Ο μαγικός αυλός” κ.ά.)
Skull of Yorick Productions/ opera studio: Αποσπάσματα από την όπερα του G. Puccini “La Boheme” σε συνεργασία με το Ιταλικό Ινστιτούτο Θεσ/νίκης. Σκηνοθεσία: Διονύσης Ζαφειρίδης.
Συγγραφή του μουσικοθεατρικού έργου “Η όπερα βγήκε απ’τον Παράδεισο” και ανέβασμά του στην Αθήνα (πολυχώρος “Αίτιον”) και στη Θεσσαλονίκη (Burlesque Cafe). 10 παραστασεις.
2013
Κρατική Ορχήστρα Θεσ/νίκης: Κλειστό Γήπεδο ΧΑΝΘ. Σολίστ στο Ορατόριο των Χριστουγέννων του C. Saint- Saens. Μουσ. Διεύθυνση: Martin Lebel.
Skull of Yorick Productions: Κρατικό Ωδείο Θεσ/νίκης: Όπερα του G. Verdi “Aida” (ρόλος: Αμνέρις). Σε συναυλιακή μορφή.
Skull of Yorick Productions / opera studio: Θέατρο Ράδιο Σίτυ(Θεσσαλονίκη). Ροκ Όπερα “Αντιγόνη” βασισμένη στην μπαρόκ όπερα του Tommaso Traetta. 6 παραστάσεις. Σκηνοθεσία: Κ. Δημοπούλου/ Φίλιππος Μοδινός.
Συμμετοχή του opera studio (performance) στο Φεστιβάλ “Inspire” στο Μακεδονικό Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης.
Ίδρυση του 1ου στούντιου λυρικής τέχνης στη Θεσσαλονίκη (opera studio Skull of Yorick Productions). Το στούντιο δίνει τη δυνατότητα σε νεαρούς λυρικούς καλλιτέχνες να συμμετέχουν σε πολυάριθμες παραστάσεις όπερας.
Skull of Yorick Productions: Φεστιβάλ Ανοιχτού Θεάτρου Δήμου Θεσ/νίκης/ Θέατρο Κήπου: Όπερα του G. Verdi “Οθέλλος” (ρόλος: Δυσδαιμόνα). Σκηνοθεσία: Κασσάνδρα Δημοπούλου. Μουσ. Διεύθυνση: John Apeitos. Συμφωνική Ορχήστρα Δήμου Θεσ/νίκης.
Ίδρυση του 1ου Φεστιβάλ Τεχνών “Θεοδώρεια” στα Σέρβια Κοζάνης με την υποστήριξη του Ενιαίου Δήμου Σερβίων/ Βελβεντού.. Σεμινάρια και παραστάσεις: Βραδιά Μεσογειακής Μουσικής (με τους Κ. Δημοπούλου, Φ. Μοδινό, Γ. Καϊμάκη, Μ. Παπαδάκη κ.ά.), ρεσιτάλ βιολιού του Γιάννη Γεωργιάδη, ρεσιτάλ πιάνου του Παναγιώτη Τροχόπουλου, όπερα γκαλά, συναυλία μαθητών του σεμιναρίου, όπερα για παιδιά: “Η υπηρέτρια που έγινε κυρία” κ.ά.
Φεστιβάλ του Shrewsbury (Αγγλία): Σολίστ στο “Requiem” του G. Verdi. Αγγλική Συμφωνική Ορχήστρα.
Ένωση Χορωδιών και Ορχηστρών του Guernsey (Αγγλία, Channel Islands): Σολίστ στο “Requiem” του G. Verdi.
Opera Gala στο Covent Garden (Βασιλική Όπερα του Λονδίνου). Οργάνωση: Life Action Trust.
Βασιλική Ακαδημία Μουσικής του Λονδίνου: Σκηνές από την όπερα του G. Donizetti “Roberto Devereux” (ρόλος: Σάρα) και την όπερα του Pulenc “Διάλογοι Καρμελιτών” (ρόλος: Αδερφή Μαρί).
2012
Skull of Yorick Productions: Δημοτικό Θέατρο Άνετον, Θεσ/νίκη. Ροκ όπερα “Οι Παλιάτσοι-plugged in” βασισμένη στην ομώνυμη όπερα του R. Leoncavallo και την όπερα του Niccolo Jommelli “Η κυνηγός πουλιών”. Μια παραγωγή σε συνεργασία με νέους λυρικούς καλλιτέχνες της Θεσ/νίκης (6 παραστάσεις). Σκηνοθεσία: Κασσάνδρα Δημοπούλου. Ροκ ενορχήστρωση: Φίλιππος Μοδινός.
Skull of Yorick Productions: Island Hall (Αγγλία): Όπερα του G. B. Pergolesi: “La Serva Padrona” (ρόλος: Σερπίνα). Σκηνοθεσία: Κασσάνδρα Δημοπούλου.
Όπερα του Knoxville (Tenessee, USA): Όπερα του G. Verdi “Oθέλλος” (ρόλος: Δυσδαιμόνα). Desdemona). Μουσ. Διεύθυνση: Brian Saleski.
2011
Skull of Yorick Productions: Aθήνα (“Τσάι στη Σαχάρα”, “διέλευσις” ) και Θεσσαλονίκη (Βαφοπούλειο Πνευμ. Κέντρο): Όπερα του G. B. Pergolesi: “La Serva Padrona” (ρόλος: Σερπίνα). Σκηνοθεσία: Κασσάνδρα Δημοπούλου Oper(O): Moυσείο Μπενάκη: Μουσικό δρώμενο.
2010
RADA Film Productions (Μάντοβα, Ιταλία): Όπερα του G. Verdi “Rigoletto” με πρωταγωνιστή τον Placido Domingo (ρόλος: Κόμισσα Τσεπράνο). Ζωντανή προβολή σε 138 χώρες. Μουσ. Διεύθυνση: Zubin Mehta. Ορχήστρα RAI του Τορίνο).
Μέγαρο Μουσικής Αθηνών: Παγκόσμια πρεμιέρα του κύκλου τραγουδιών του Νίκου Αθηναίου: “Ιθάκη” (σε στοίχους του Κ.Π. Καβάφη). Μουσ. Διεύθυνση: Νίκος Αθηναίος. Κρατική Ορχήτρα Αθηνών.
Φεστιβάλ Αρχαίας Κορίνθουl: Όπερα του C.Monteverdi “Η στέψη της Ποπαίας” (ρόλοι: Τύχη, Βαλές). Μουσ. Διεύθυνση: Γ. Πέτρου.
Πρεμιέρα στην Ελλάδα: Μέγαρο Μουσικής Θεσ/νίκης: Όπερα του G.F. Handel “Ιούλιος Καίσαρας” (ρόλος: Κλεοπάτρα). Μουσ. Διεύθυνση: Γ. Πέτρου.
Βασιλικό Θέατρο Μαδρίτης (όπερα στούντιο): Όπερα του G.Rossini “Il Barbiere di Siviglia” (ρόλος: Μπέρτα). Σκηνοθεσία: Emilio Sagi.
2007
Καταλανική Ομάδα Θεάτρου La Fura dels Baus: “Naumaquia”. Παραστάσεις στη Βαρκελώνη και στο Νιουκάστλ. Σκηνοθεσία: Carlus Padrissa.
Φεστιβάλ κλασικής μουσικής του Monschau (Γερμανία): Όπερα του G. Bizet “Carmen” (ρόλος: Κάρμεν). Παραγωγή, ορχήστρα και χορωδία της όπερας Μπολσόι του Μινσκ.
Εθνικη Όπερα της Στουττγάρδης/ μικρή σκηνή: Παγκόσμια πρεμιέρα της όπερας της J.Klein “Westzeitstory” (ρόλος: Κέιτ). Στα πλαίσια εκπαιδευτικού προγράμματος σε συνεργασία με σχολεία.
Εθνικη Όπερα της Στουττγάρδης: Παγκόσμια πρεμιέρα της όπερας του F. Zeller “Bunker” (ρόλος: Υγεία).
Εθνικη Όπερα της Στουττγάρδης (σε συνεργασία με το Μπαλέτο της Όπερας): “Gaitee Parisienne” (Χορογραφία: Maurice Bejart) και “Eden” (Μουσική: Steve Reich). Μουσ. Διεύθυνση: James Tuggle (Ορχήστρα της Όπερας της Στουττγάρδης).
Συμμετοχή ως σολίστ σε παραγωγές όπερας σε συνεργασία με μεγάλα ξενοδοχεία της Γερμανίας (τουριστικά events που συνδίαζαν live performance και δείπνο).
2006
Σολίστ με τη χορωδία Sicherbund Choir του Tuebingen (Γερμανία): G.Rossini “Petit Messe Solennelle” .
Μέγαρο Μουσικής Θεσ/νίκης: Ρεσιτάλ με μπαρόκ μουσική με το σύνολο μπαρόκ μουσικής “Latinitas Nostrae”. Μουσ. Διεύθυνση: Μάρκελος Χρυσικόπουλος.
Karlskaserne Λούντβιγκσμπουργκ (Γερμανία) και θέατρο teater rampe στη Στουττγάρδη: “Railway Stories”: Σόλο performannce (one woman show) της Κασσάνδρας με τίτλο “Cello Pieces”. Σκηνοθεσία: Stefan Bastians.
2005
Εθνικό Θέατρο Λουξεμβούργου / Grand Theater Luxemburg: Παγκόσμια πρεμιέρα της όπερας της J. Fontaine “Virus Alert” (ρόλος: Εύα).
Υπεύθυνη καλλιτεχνικού προγραμματισμού της γαστρονομικής/ μουσικής παραγωγής “Kulinopera” στην Maarmorsall στη Στουττγάρδη (2005-2007). Το event συνδίαζε υψηλή κουζίνα και μουσικά δρώμενα βασισμένα στην λυρική μουσική.
Φεστιβάλ Όπερας στο Nuertingen (Γερμανία): Όπερα του G. Verdi: “La Traviata” (ρόλος: Φλώρα).
2004
Φεστιβάλ Όπερας στο Nuertingen (Γερμανία): Όπερα του G. Bizet “Κάρμεν” (ρόλος: Μερθέντες).
2003
Μουσική Ακαδημία Μουσικής και Δραματικής Τέχνης Στουττγάρδης: Σχολή Όπερας. Θέατρο Wilhelma: Όπερα του G.Puccini “Αδερφή Αγγελική” (ρόλος: Αδερφή Γενοβέφα) και όπερα του R. Leoncavallo “Οι Παλιάτσοι” (ρόλος: Νέντα).
2001
Διεθνές Φεστιβάλ “Mozart Toujours” (Μότσαρτ για πάντα) στο Salzburg και την Πράγα: Όπερα του W.A. Mozart “Iδομενέας, βασιλιάς της Κρήτης” (ρόλος: Ηλέκτρα). Μουσ. Διεύθυνση: Robert Lichter.
Χορωδία και Θερινή Μουσικη Ακαδημία του Διεθνούς Φεστιβάλ Λυρικής Τέχνης της Aixen-Provence (Γαλλία). Όπερες: G. Verdi’ “Φάλσταφ” και W.A. Mozart’s “Γάμοι του Φίγκαρο”. Μουσ. Διεύθυνση: Mark Minkovsky (Mahler Chamber Orchestra) και Enrique Mazzola (Orchestre de Paris).
2000
Θέατρο του Detmold: Σχολή Όπερας της Ακαδημίας Μουσικής του Detmold: Όπερα του J. Massenet’s “Σταχτοπούτα” (ρόλος: Ο Πρίγκηπας) Μουσ. Διεύθυνση: Robert Lichter
Μια ιστορία για παιδιά ηλικίας 3-8 ετών για τη φιλία, την αγάπη, τα ιδιαίτερα χαρίσµατα του καθενός, το σχολικό περιβάλλον, την οικογένεια και τη συµπεριφορά απέναντι στα ζώα.
Ένας πολλά υποσχόμενος και εμπνευσμένος καλλιτέχνης – δημιουργός (Σκηνοθετης – Ηθοποιός) που πάλλεται από δημιουργικό οίστρο και αισιοδοξεί να βρει απαντήσεις μέσα από το θέατρο στα πλαίσια του Μετεωρισμού της ανθρώπινης υπόστασης μέσα στο αφιλόξενο Σύμπαν…
Το Κέντρο Επιμόρφωσης και Δια Βίου Μάθησης (ΚΕΔΙΒΙΜ) του Αριστοτελείου Πανεπιστημίου Θεσσαλονίκης (ΑΠΘ) σας καλωσορίζει στο εκπαιδευτικό πρόγραμμα με τίτλο «Εκπόνηση διπλωματικής εργασίας στις κοινωνικές και ανθρωπιστικές επιστήμες: Από το Α στο Ω», διάρκειας 17 διδακτικών ωρών, το οποίο θα διεξαχθεί με σύγχρονη τηλεκπαίδευση και θα υλοποιηθεί μέσω της πλατφόρμας zoom.
«Το Χαμόγελο του Παιδιού», φέτος το Πάσχα, προσκαλεί όλους τους μικρούς και μεγάλους φίλους του να επισκεφτούν τα πασχαλινά bazaars που διοργανώνει στη Θεσσαλονίκη, με σκοπό τη στήριξη των παιδιών που σήμερα μεγαλώνουν στα Σπίτια του, την ενίσχυση του Οργανισμού και των εξειδικευμένων και ολιστικών δράσεών του.
Εθελοντική αιμοδοσία διοργανώνει η Επιτροπή Υγείας του ΑΠΘ, την Τετάρτη 13 Απριλίου 2022, και ώρες 9:00 με 12:30, στο φουαγιέ του κτιρίου Διοίκησης του ΑΠΘ.
Ήρθε ο καιρός να ανοίξουμε τις πόρτες του «θέατρο εΦ» και στους μικρότερους της παρέας! Κάθε Σάββατο θα πραγματοποιούνται μεσημεριανές συναντήσεις θεατρικού παιχνιδιού για παιδιά ηλικίας 9-12 ετών!
Η Κοσμητεία της Σχολής Οικονομικών και Πολιτικών Επιστημών του Αριστοτελείου Πανεπιστημίου Θεσσαλονίκης εκ μέρους του συνόλου των μελών της – διδακτικό, ερευνητικό και διοικητικό προσωπικό, προπτυχιακοί και μεταπτυχιακοί φοιτητές και φοιτήτριες – εκφράζει την οδύνη της για τον άδικο χαμό ενός εκ των νεότερων μελών της, όπως και τα θερμά συλλυπητήρια προς τους οικείους του Αλκιβιάδη Καμπανού.
Από τη Διεύθυνση Τροχαίας Θεσσαλονίκης ανακοινώνεται ότι, την Κυριακή 30 Ιανουαρίου 2022 κατά τη διάρκεια των εκδηλώσεων για την «Ημέρα Μνήμης των Ελλήνων Εβραίων Μαρτύρων και Ηρώων του Ολοκαυτώματος» θα εφαρμοστούν οι ακόλουθες κυκλοφοριακές ρυθμίσεις.
Σε ακτίνα 2 χιλιομέτρων από τα Μετέωρα φαίνεται ότι εντοπίζεται η αιτία του θορύβου που απασχολεί το τελευταίο διάστημα τους κατοίκους των Μετεώρων του Δήμου Παύλου Μελά.
Πρόκειται για την Yarn, η οποία δημιουργήθηκε από μια ομάδα τριών, νέων καθηγητριών που δραστηριοποιείται στην εκμάθηση ξένων γλωσσών με έμπνευση, δημιουργική διάθεση και φρέσκες ιδέες.
Η δημοφιλής, πολυτάλαντη ηθοποιός του Θεάτρου Άρατος της Θεσσαλονίκης με αφορμή τη νέα της θεατρική συνεργασία στην κωμωδία καταστάσεων “Το Σεξ έχει στα 40” στη μόνιμη θεατρική της Στέγη “Αρατος” της Θεσσαλονίκης μας παραχώρησε μιαν άκρως αποκαλυπτική και ενδιαφέρουσα – εφ’ όλης της ύλης – συνέντευξη.
Ο καταξιωμένος στο χώρο των Τεχνών, εκδότης – ιδρυτής – εμπνευστής του Εκδοτικού Οίκου “Μολύβι”, ο Θεσσαλονικιός Μάνος Αμπατζής μας παραχώρησε στο Thessaloniki City Guide μια άκρως ενδιαφέρουσα και βαρύνουσας σημασίας συνέντευξη συστήνοντάς μας τις πρωτοποριακές Εκδόσεις “Μολύβι” στην Καλαμαριά, καθώς και τη δύσκολη – πλην επιτυχή και σταθερή 8άχρονη πορεία του οίκου στο χώρο του βιβλίου μέσα από τις συμπληγάδες της κρίσης!
Ο Μετρ των βραβευμένων θεατρικών έργων και των σύγχρονων Ιστορικών Κινηματογραφικών παραγωγών, ο πολυσχιδής και πλέον χαρισματικός Βασίλης Τσικάρας απασχολεί ευχάριστα επί σειρά ετών το πολιτιστικό “γίγνεσθαι” της χώρας και δη της Θεσσαλονίκης από το χώρο της δημοσιογραφίας, της θεατρικής συγγραφής, της σκηνοθεσίας, της υποκριτικής, της παραγωγής σε θεατρικό και κινηματογραφικό πεδίο και πάντα με ήθος, συνέπεια και κυρίως ταλέντο!
Ο πολυσχιδής Γιώργος Σαρδέλης (Καθηγητής – Οικονομολόγος – Συγγραφέας), μα πρωτίστως Άνθρωπος της Κοινωνικής Προσφοράς μας έδωσε μια εκ βαθέων ενδιαφέρουσα και αποκαλυπτική Συνέντευξη με αφορμή το 2ο πνευματικό του πόνημα που αφορά στην αυτοέκδοση – βαθυστόχαστη Ποιητική Συλλογή του με τίτλο “Ομιλούσες Σιωπές” η οποία πέραν του βαθιά ανθρώπινου στοιχείου διαπνέεται από φιλοσοφική λυρικότητα , τρυφερότητα, ευαισθησία, κοινωνικό προβληματισμό και αλτρουισμό.
Ένα από τα χρυσά μετάλλια του Παγκόσμιου Διαγωνισμού Συνθετικής Βιολογίας «iGEM 2021» κέρδισε η φοιτητική διεπιστημονική ομάδα του ΑΠΘ «iGEM Thessaloniki».
Έπειτα από δύο χρόνια προσμονής, η Βόρεια Ελλάδα ετοιμάζεται να ζήσει μία ανεπανάληπτη διπλή γιορτή του αθλητισμού: Την Κυριακή 21 Νοεμβρίου, ο 15ος Διεθνής Μαραθώνιος ΜΕΓΑΣ ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΣ – bwin και ο 9ος Διεθνής Νυχτερινός Ημιμαραθώνιος Θεσσαλονίκης – ZeniΘ θα πλημμυρίσουν τους δρόμους της Θεσσαλονίκης με χρώμα και κέφι, από το πρωί μέχρι αργά το βράδυ, στέλνοντας μηνύματα ζωής μέσα από την συμμετοχή συνολικά 10.000 δρομέων όλων των ηλικιών.
Ο Εμπορικός Σύλλογος Θεσσαλονίκης ενημερώνει εμπόρους και καταναλωτές ότι η φετινή ενδιάμεση φθινοπωρινή εκπτωτική περίοδος θα έχει διάρκεια από την 1η έως και την 15η Νοεμβρίου 2021.
Η ActionAid φιλοξένησε για πρώτη φορά στην Ελλάδα το μεγαλύτερο συνέδριο διεθνούς εθελοντισμού IVCO 2021, ενώ παράλληλα διοργάνωσε την 1η Διαδικτυακή Παγκόσμια Έκθεση Εθελοντισμού.
Έχοντας 10 χρόνια λειτουργίας στο ενεργητικό του, το εργαστήρι ζωγραφικής Kristiboni έχει οργανώσει ήδη τα παρακάτω τμήματά του τόσο για μια ευχάριστη και δημιουργική απασχόληση παιδιών και εφήβων, όσο και για την εικαστική έκφραση των ενηλίκων.
Στο επίπεδο 4 (κόκκινο) του Επιδημιολογικού Χάρτη της χώρας εντάσσονται οι Περιφερειακές Ενότητες Θεσσαλονίκης και Χαλκιδικής, μετά την εκ νέου αξιολόγηση των επιδημιολογικών δεδομένων από την επιτροπή των Λοιμωξιολόγων και την Εθνική Επιτροπή Προστασίας της Δημόσιας Υγείας έναντι του κορωνοΐου Covid-19 στο πλαίσιο της επιδημιολογικής επιτήρησης της χώρας ανά Περιφερειακή Ενότητα και Δήμο σε εβδομαδιαία βάση.
Τις προστατευόμενες περιοχές σε όλη την Ελλάδα αλλά και πληροφορίες για τα ορειβατικά καταφύγια, τα κέντρα πληροφόρησης, τα μουσεία, τα μνημεία και τους αρχαιολογικούς χώρους, τα χιονοδρομικά κέντρα, τους υγροτόπους, τους ορεινούς όγκους και τα ιαματικά λουτρά μπορεί να βρει, εδώ και λίγες μέρες, ο επισκέπτης της νέας ιστοσελίδας ανάδειξης των προστατευόμενων περιοχών της Ελλάδας ως τουριστικών προορισμών www.visitgreeknature.gr.
Το Υπουργείο Προστασίας του Πολίτη ανακοίνωσε ότι την Τρίτη 28 Σεπτεμβρίου 2021 κατά την Άσκηση ΤΑΜΣ «ΠΑΡΜΕΝΙΩΝ-21», θα πραγματοποιηθεί δοκιμαστική ενεργοποίηση του συνόλου των σειρήνων συναγερμού Πολιτικής Άμυνας, σε όλη την επικράτεια.
Μία διπλή δρομική γιορτή θα ζήσει η Θεσσαλονίκη και η Μακεδονία την Κυριακή 21 Νοεμβρίου 2021, ημερομηνία κατά την οποία μεταφέρεται και θα διεξαχθεί ο 9ος Διεθνής Νυχτερινός Ημιμαραθώνιος Θεσσαλονίκης – ΖeniΘ, παράλληλα με τον 15ο Διεθνή Μαραθώνιο «ΜΕΓΑΣ ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΣ» – bwin.
Μετά από περίπου 4 χρόνια που η δημοφιλής πλατφόρμα εύρεσης επαγγελματιών Douleutaras.gr δραστηριοποιείται στη Θεσσαλονίκη, εγκαινιάζει την πρωτοποριακή Υπηρεσία Καθαρισμού που πρόκειται να μας λύσει τα χέρια!
Σε λίγες ημέρες, η 24η διοργάνωση της Thessaloniki PhotoBiennale θα ανοίξει την αυλαία της ώστε να υποδεχτεί το κοινό από την 1η Οκτωβρίου 2021 έως τις 20 Φεβρουαρίου 2022, με ένα πρόγραμμα 19 εκθέσεων φωτογραφίας, με τη συμμετοχή 94 καλλιτεχνών από 18 χώρες.
Μεταφορά του Νυχτερινού Ημιμαραθωνίου – Διπλή γιορτή της Θεσσαλονίκης στις 21/11. Τις ομορφότερες δρομικές εμπειρίες, με απόλυτη ασφάλεια και με την καλύτερη υποστήριξη, θα ζήσουν οι δρομείς που θα δηλώσουν συμμετοχή στον 9ο Διεθνή Νυχτερινό Ημιμαραθώνιο Θεσσαλονίκης – ZeniΘ και στον 15ο Διεθνή Μαραθώνιο ΜΕΓΑΣ ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΣ – bwin της Κυριακής 21 Νοεμβρίου. Οι δύο διοργανώσεις θα διεξαχθούν σύμφωνα με το υγειονομικό πρωτόκολλο που έχει ήδη εγκριθεί επίσημα από την Υγειονομική Επιστημονική Επιτροπή της Γενικής Γραμματείας Αθλητισμού.
Μεταφορά του Νυχτερινού Ημιμαραθωνίου – Διπλή γιορτή της Θεσσαλονίκης στις 21/11. Το πιο ισχυρό μήνυμα άθλησης, χαράς και κοινωνικής προσφοράς θα στείλουν οι δύο κορυφαίες διοργανώσεις της Βόρειας Ελλάδας, ο 9ος Διεθνής Νυχτερινός Ημιμαραθώνιος Θεσσαλονίκης – ZeniΘ και ο 15ος Διεθνής Μαραθώνιος ΜΕΓΑΣ ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΣ – bwin της Κυριακής 21 Νοεμβρίου, ο οποίος είναι αφιερωμένος στον Στέλιο Κυριακίδη.
Η Ειδική Υπηρεσία Διαχείρισης των Επιχειρησιακών Προγραμμάτων του Στόχου «Ευρωπαϊκή Εδαφική Συνεργασία» με την Κοινή Γραμματεία του Προγράμματος Συνεργασίας INTERREG V-A “Greece-Bulgaria 2014-2020”, σε συνεργασία με το Δήμο Ωραιοκάστρου διοργανώνουν στο πλαίσιο εορτασμού της Ημέρας Ευρωπαϊκής Συνεργασίας 2021 (EC-Day 2021), μια περιβαλλοντική δράση δενδροφύτευσης.
Το Porsche Club Greece διοργανώνει τη μεγάλη πανελλαδική φιλανθρωπική εκδήλωση «Βόλτα Με Αγάπη» στη Θεσσαλονίκη στις 24, 25 και 26 Σεπτεμβρίου 2021, που θα ενισχύσει το Παιδικό Χωριό SOS Πλαγιαρίου.
Αναγνωρίζοντας την ανάγκη για μία αποτελεσματική συνεργασία, δεσμεύτηκαν να προβούν σε μία σειρά από συντονισμένες ενέργειες, κατά αρμοδιότητα, που θα έχουν ως στόχο την ανάπτυξη ισχυρών και αξιόπιστων μηχανισμών άμεσης επέμβασης σε περιπτώσεις παιδιών σε κίνδυνο, την ενίσχυση των διαδικασιών προαγωγής του βιοτικού επιπέδου και της υγείας των παιδιών και την ευαισθητοποίηση και ενημέρωση της κοινής γνώμης για θέματα παιδικής κακοποίησης – παραμέλησης, οικονομικής και σεξουαλικής εκμετάλλευσης και εξαφανίσεων.
Με μεγάλη επιτυχία διοργανώθηκε από το Επιμελητήριο Χαλκιδικής η εκδήλωση Βραβεία Επιχειρηματικότητας 2021 στις 9 Σεπτεμβρίου 2021 στο ξενοδοχείο Pomegranate, στη Νέα Ποτίδαια, στην Κασσάνδρα Χαλκιδικής.
Με καινοτόμα εκθέματα, πρωτότυπες εφαρμογές και πλήθος παράλληλων εκδηλώσεων που αναδεικνύουν το πολύπλευρο έργο και την ερευνητική δουλειά των ανθρώπων του, το Αριστοτέλειο Πανεπιστήμιο Θεσσαλονίκης συμμετέχει για πέμπτη χρονιά στη Διεθνή Έκθεση Θεσσαλονίκης με δικό του εκθεσιακό χώρο.
Οι Σημαίες της Επανάστασης του 1821 θα κατακλύσουν την Θεσσαλονίκη από την Κυριακή 5 Σεπτεμβρίου και θα στολίζουν την πόλη μέχρι το πέρας της διοργάνωσης της 85ης ΔΕΘ, η οποία πραγματοποιείται από τις 11-19 Σεπτεμβρίου στο Διεθνές Εκθεσιακό και Συνεδριακό Κέντρο Θεσσαλονίκης.
Το Επιμελητήριο Χαλκιδικής θέλοντας να επιβραβεύσει τις επιχειρήσεις της Περιφερειακής Ενότητας οι οποίες διακρίθηκαν σε διάφορους τομείς και να τονώσει την επιχειρηματική άμιλλα, διοργανώνει εκδήλωση απονομής βραβείων επιχειρηματικότητας αφιερωμένη σε αυτούς που ξεχώρισαν.
Το διάστημα 6 – 17 Σεπτεμβρίου 2021 (σε πρωινά και απογευματινά τμήματα, με ώρες λειτουργίας 10:00 – 21:00), θα γίνουν Δωρεάν μαθήματα γνωριμίας με την Εκπαιδευτική Ρομποτική από την Υδρόγειο!
Με απέραντη θλίψη και ανησυχία παρακολουθεί όλη η Ελλάδα τις εικόνες απόλυτης καταστροφής που αφήνει πίσω της η πυρκαγιά στη Β. Εύβοια και όχι μόνο εκεί.
Η πρώτη Covid Free έκθεση της Ευρώπης γίνεται η 85η ΔΕΘ, που θα υποδεχθεί από τις 11 έως τις 19 Σεπτεμβρίου 2021 εκθέτες και επισκέπτες σε ένα απόλυτα ασφαλές περιβάλλον, στο Διεθνές Εκθεσιακό Κέντρο Θεσσαλονίκης.
Με σλόγκαν «το street food… αλλιώς» το open-air εστιατόριο Alfredo’s Garden υποδέχτηκε την Πέμπτη 08 Ιουλίου, με αφορμή το ανανεωμένο του μενού, σημαντικές προσωπικότητες της πολιτικής, πολιτιστικής & δημοσιογραφικής ζωής της Θεσσαλονίκης.
Φωτιά ξέσπασε πριν από λίγη ώρα στο περιαστικό δάσος της Θεσσαλονίκης, λίγο μετά τις 13:00 το μεσημέρι της Τρίτης στο περιαστικό δάσος της Θεσσαλονίκης, στο ύψος του Αγίου Παύλου.
Πλέον ταλαντούχα, πολυσχιδής, ανήσυχη καλλιτεχνική προσωπικότητα, η stand up comedian Ήρα Κατσούδα αδιαμφισβήτητα συνδέει το όνομά της άρρηκτα με τη νέα…
Το πάθος της για την τέχνη ασίγαστο, η εμμονή της για την κατάκτηση της τελειότητας ασύλληπτη, η καλλιτεχνική της προσωπικότητα ανυπέρβλητη, όπως επίσης…
Ένας καλλιτέχνης – Μύθος. Το ταλέντο του ανυπέρβλητο, το μουσικό του εύρος υψηλότατο, η φωνή του θεϊκή, το καλλιτεχνικό του ανάστημα συνυφασμένο με την…
Η αγάπη του για την κλασική μουσική σχεδόν εμμονική, το καλλιτεχνικό του ταλέντο πολυδιάστατο, η φωνή του στεντόρεια με λεπτές, δεξιοτεχνικές αποχρώσεις…
Γεννημένος το 1934 στη Δημητσάνα της Αρκαδίας – αριστούχος απόφοιτος της Σχολής Κ. Μιχαηλίδη, ο ταλαντούχος ηθοποιός Γιάννης Μαλούχος ανήκει στην κάστα…
Ο Στράτος Τζώρτζογου επιστρέφει δυναμικά στη Θεσσαλονίκη – μέσα σε μια περίοδο έκδηλης καλλιτεχνικής ωρίμανσης – και ξαναζωντανεύει επί σκηνής ως ένας…
Μπορείτε να διαβάστε την Πολιτική Απορρήτου & Cookies εδώ.
Απαραίτητα Cookies
Τα απαραίτητα cookies θα πρέπει να είναι ενεργοποιημένα ανά πάσα στιγμή, ώστε να μπορέσουμε να αποθηκεύσουμε τις προτιμήσεις σας για τις ρυθμίσεις cookies.
Εάν απενεργοποιήσετε αυτό το cookie, δεν θα μπορέσουμε να αποθηκεύσουμε τις προτιμήσεις σας.Αυτό σημαίνει ότι κάθε φορά που επισκέπτεστε αυτόν τον ιστότοπο, θα χρειαστεί να ενεργοποιήσετε ή να απενεργοποιήσετε ξανά τα cookies.
Cookies στατιστικών επισκεψιμότητας
Αυτός ο ιστότοπος χρησιμοποιεί το Google Analytics για τη συλλογή ανώνυμων πληροφοριών, όπως ο αριθμός των επισκεπτών στον ιστότοπο και οι πιο δημοφιλείς σελίδες.
Η διατήρηση αυτού του cookie μας βοηθά να βελτιώσουμε τον ιστότοπό μας.
Για να μπορέσουμε να αποθηκεύσουμε τις προτιμήσεις σας, ενεργοποιήστε πρώτα τα απαραίτητα cookies!