“ΤΙΠΟΤΕ ΔΕΝ ΕΙΝΑΙ ΤΟΛΜΗΡΟ, ΟΤΑΝ ΜΠΟΡΕΙΣ ΝΑ ΤΟ ΥΠΟΣΤΗΡΙΞΕΙΣ”
ΓΙΑΝΝΗΣ ΚΑΛΑΒΡΙΑΝΟΣ: “ΜΙΑ ΝΕΑ ΠΝΟΗ ΣΤΟ ΣΥΓΧΡΟΝΟ ΕΛΛΗΝΙΚΟ ΘΕΑΤΡΟ”
Μια ενδιαφέρουσα, αδιαμφισβήτητα, παρουσία με εναλλακτικές και εμπνευσμένες προτάσεις για το σύγχρονο ελληνικό θέατρο. Ένας ιδιαιτέρως προικισμένος καλλιτέχνης με πολυεδρικό ταλέντο, δημιουργικό και ανήσυχο πνεύμα, με αδιάλειπτη ερευνητική – πειραματική διάθεση και αναζήτηση του “καινοτόμου” που ξέρει να τολμά, να προκαλεί και να κερδίζει στο τέλος τις εντυπώσεις… γιατί πολύ απλά ξέρει να υποστηρίζει τις επιλογές του – ακόμα και όταν αυτές κάποτε τυγχάνουν θυελλωδών επικρίσεων.
Ο λόγος για το γέννημα – θρέμμα της Θεσσαλονίκης, σκηνοθέτη, ηθοποιό, σεναριογράφο και κειμενογράφο, Γιάννη Καλαβριανό.
Η έντονη καλλιτεχνική του φύση θα σταθεί η αιτία να εγκαταλείψει πολύ σύντομα την ιατρική του πορεία και να μεταπηδήσει στο χώρο της τέχνης του θεάτρου για να καταστεί μια νέα πνοή και δύναμη για το σύγχρονο ελληνικό θέατρο.
Θα συστηθεί αρχικά ως ηθοποιός (στην Πειραματική Τέχνη) για να μας εκπλήσσει ευχάριστα 6 χρόνια αργότερα ως ένας, εκ των πλέον εμπνευσμένων και πολλά υποσχόμενων, νέων σκηνοθετών του εναλλακτικού θεάτρου.
Μετά την επιτυχία του (με τις “Παραλογές”), επανέρχεται τώρα με την αναζήτηση της ευτυχίας μέσα από τη βραβευμένη παράσταση που σκηνοθετεί και γράφει ο ίδιος “Γιοί και Κόρες” με τη συνεργεία της ομάδας “Sforaris”…
Η πατρίδα του Θεσσαλονίκη τον υποδέχεται με ιδιαίτερη χαρά και τιμή με την “πολυσυζητημένη “παράσταση στο Θέατρο “Αυλαία” από τις 3-14 Απριλίου.
Πρόκειται, ως γνωστόν, για μια παράσταση για την αναζήτηση της ευτυχίας. Θα θέλατε να μας δώσετε λιγάκι το στίγμα της παράστασης, καθώς και την ταυτότητά της;
Το κείμενο της παράστασης βασίστηκε στο υλικό 85 μαγνητοφωνημένων συνεντεύξεων ηλικιωμένων από τους οποίους ζητήσαμε να θυμηθούν την ιστορία που άλλαξε τη ζωή τους. Η ιδέα για την παράσταση άρχισε να σχηματίζεται, όταν μετά τον θάνατο του παππού μου, συνειδητοποίησα πόσα λίγα πράγματα γνώριζα για τη νεαρή του ηλικία.
Με το διττό σας ρόλο στην παράσταση, αυτόν του σκηνοθέτη και συγγραφέα, θα θέλαμε να μας πείτε πώς νιώθετε περισσότερο… συγγραφέας ή σκηνοθέτης, κύριε Καλαβριανέ;
Είναι πολύ δύσκολο να διαχωριστούν οι δύο ιδιότητες, αφού μέρος της σκηνοθεσίας της παράστασης εμπεριέχεται από την αρχή στη δραματουργία της.
Το έργο συνθέτουν 12 ιστορίες ζωής ηλικιωμένων πρωταγωνιστών από τις συνολικά 85 ιστορίες που συλλέχθηκαν. Με ποιο κριτήριο έγινε η επιλογή τους, κύριε Καλαβριανέ; Παρατίθενται κατά χρονολογική σειρά;
Επέλεξα εκείνες τις ιστορίες που διαδραματίστηκαν παράλληλα με γνωστά ιστορικά γεγονότα και τις τοποθέτησα με χρονολογική σειρά, από τις αρχές του 20ου αιώνα, μέχρι την έναρξη των Ολυμπιακών Αγώνων της Αθήνας το 2004.
Στο συγκεκριμένο έργο ταυτοποιείται ο ρόλος του δημοσιογράφου με τον ήρωα, σωστά;
Αν καταλαβαίνω σωστά την ερώτησή σας, οι ηθοποιοί συνέλεξαν τις ιστορίες και στη συνέχεια τις μετέφεραν σκηνικά, ενσαρκώνοντας ο καθένας τον παππού ή τη γιαγιά με τους οποίους είχαν συνομιλήσει.
Ποιο το δέλεαρ, όμως, της συγκεκριμένης παράστασης, καθώς και το μυστικό της τεράστιας απήχησής του στο κοινό, πιστεύετε;
Θέλω να πιστεύω πως πρόκειται για μια ειλικρινή παράσταση, με φανερές τις ‘ραφές’ και τον τρόπο δραματουργίας και σκηνοθεσίας της, που πατάει πάνω σε πραγματικά, άρα ενδιαφέροντα εξ αρχής γεγονότα.
H παράσταση περιόδεψε – με περισσή μάλιστα επιτυχία σε πολλά διαφορετικά κοινά και ανά την Ελλάδα, αλλά και το εξωτερικό. Ποιο κοινό κρίνατε ως το πιο ένθερμο σας, κύριε Καλαβριανέ;
Το κοινό στο Ούντινε της Ιταλίας, μας εξέπληξε πολύ ευχάριστα! Το Ούντινε βρίσκεται στην επαρχία του Φρίουλι, την περιοχή από όπου στρατολογήθηκαν οι φαντάροι της πρώτης Μεραρχίας για την επίθεση στην Ελλάδα. Τα εγγόνια λοιπόν εκείνων των πολεμιστών, συντονίστηκαν απόλυτα και πολύ συγκινητικά με την αφήγηση της ιστορίας από τα εγγόνια των τότε αντιπάλων.
Το έργο παρουσιάζεται σε 3 εκδοχές… και αποτελεί πολιτικό κείμενο, σωστά;
Η παράσταση έχει παρουσιασθεί μέχρι στιγμής με 3 διαφορετικές εκδοχές. Στη Θεσσαλονίκη παίζουμε την τρίτη και πιο πρόσφατη. Το ίδιο το θέατρο πρέπει να αποτελεί μια πολιτική πράξη.
Ποια τα επόμενα επαγγελματικά σας βήματα;
Θα συνεχίσουμε με την παράσταση στην Πάτρα και το Δημοτικό Θέατρο Απόλλων στις 26-27-28 Απριλίου. Το καλοκαίρι θα περιοδεύσουμε σε κάποια νησιά και από το φθινόπωρο θα την παρουσιάσουμε στα ευρωπαϊκά φεστιβάλ που την έχουν καλέσει.
Τι οραματίζεσθε για εσάς προσωπικά και τί για το σύγχρονο ελληνικό θέατρο, κύριε Καλαβριανέ;
Να είμαι καλά και να μπορώ να επιλέγω ανθρώπους και καταστάσεις. Δεν μπορώ να γενικεύσω σε μια ευχή για όλο το ελληνικό θέατρο. Αυτό που με αφορά, να συνεχίσει να παλεύει και να προχωράει.
Η εισχώρησή σας στο θέατρο πραγματοποιείται σε μια σκληρή – δυσοίωνη πραγματικότητα στο χώρο της τέχνης και εννοώ φυσικά την καθεστηκυία οικονομική κρίση. Πόσο τολμηρό βήμα το θεωρείται αυτό προσωπικά εκ μέρους σας;
Η πρώτη παράσταση στην οποία συμμετείχα ως ηθοποιός με την Πειραματική Σκηνή της Τέχνης έγινε το 1998 και η πρώτη μου σκηνοθεσία το 2006. Άρα βρέθηκα μάλλον προετοιμασμένος. Τίποτε δεν είναι τολμηρό, όταν το υποστηρίξεις.
Ποιο το ερέθισμα ν’ ασχοληθείτε με το χώρο του θεάτρου-πρωταρχικά ως ηθοποιός και μετέπειτα ως σεναριογράφος και σκηνοθέτης… μεταπηδώντας μάλιστα από έναν άσχετο χώρο (αυτόν της Ιατρικής);
Ένιωθα απλώς ότι περνάω καλύτερα και αποδοτικότερα τη μέρα μου δουλεύοντας σε μια σκηνή από έναν θάλαμο.
Ποια η ειδοποιός διαφορά ενός καλλιτέχνη από έναν απλό άνθρωπο, κύριε Καλαβριανέ;
Μα όλοι είμαστε απλοί άνθρωποι. Η επαγγελματική ενασχόληση με κάποια από τις εκφάνσεις της Τέχνης, δεν σε κατατάσσει αυτόματα στους ‘καλλιτέχνες’, ούτε σου αποδίδει εσαεί ξεχωριστές δυνάμεις ή ευαισθησίες. Έχω δει απόλυτα ακαλλιέργητους και αναίσθητους ηθοποιούς και υπέροχους ποιητές αρτοποιούς.
Ποιες οι προσωπικές σας προβλέψεις για το μέλλον του ελληνικού θεάτρου, ευοίωνες ή δυσοίωνες;
Μακάρι να ξερα…Θέλω να ελπίζω πως όλοι θα βρουν το δρόμο τους.
Εν κατακλείδι, ποιο το μότο σας για τη ζωή;
Καιρός φέρνει τα λάχανα, καιρός τα παραπούλια.
Κύριε Καλαβριανέ, αφού πρωτίστως σας ευχαριστήσουμε θερμά για την φιλική κουβέντα που είχαμε μαζί σας -εν όψει της βραβευμένης παράστασής σας “Γιοί και Κόρες” στο Θέατρο “Αυλαία” της Θεσσαλονίκης -να σας ευχηθούμε να διανύσετε πολλά χιλιόμετρα επιτυχούς διαδρομής στο ταξίδι της Ιθάκης σας στο Θέατρο, χωρίς εμπόδια και κακοτοπιές! Καλή επιτυχία στην παράσταση και εσάς προσωπικά!!!
Εν όψει του 4ου “Διεθνούς Meeting «Vaggelis Kourkoutidis Memorial» – Indoor Jumping Festival” ο Επικεφαλής – Meeting Organizer της διοργάνωσης και Ομοσπονδιακός Προπονητής του ΣΕΓΑΣ, κ. Νίκος Βαρσάμης μας παραχώρησε μία άκρως ενδιαφέρουσα και ενημερωτική Συνέντευξη στο Thessaloniki City Guide.
Ο σκωπτικός και πολυπράγμων Πέρης Μιχαηλίδης (Σκηνοθέτης – Ηθοποιός) με βλέμμα άκρως διερευνητικό και πρωτοποριακό μας εκπλήσσει με τη νέα του σκηνοθετική απόπειρα υπό τη σκέπη του Κρατικού Θεάτρου Βορείου Ελλάδος.
Ο πολυγραφότατος, πολυτάλαντος και πολυσχιδής δημιουργός των μεγάλων επιτυχημένων ιστορικών ταινιών και μετρ της θεατρικής Κωμωδίας επιστρέφει δυναμικά και μας εκπλήσσει – εκ νέου – ευχάριστα με τη νέα του ρομαντική κομεντί “Απόψε σε θέλω πάλι” παντρεύοντας δεξιοτεχνικά τα στοιχεία της Κωμωδίας με τους έντονους προβληματισμούς του ανθρώπου για την ίδια τη ζωή.
Η ηλεκτρική σόμπα χαλαζία αποτελεί τα τελευταία χρόνια μια κλασική επιλογή θέρμανσης για κάθε σπίτι. Μπορεί να χρησιμοποιηθεί ως κύριο μέσο θέρμανσης ή και ως συμπληρωματικό παράλληλα με άλλες συσκευές.
Η χαρισματική, διακεκριμένη Μezzo Soprano Σταματία Μολλούδη (λυρική τραγουδίστρια – Vocal coach και ιδιοκτήτρια της Vocal portal) μας προσκαλεί εκ νέου σε μια άκρως ξεχωριστή και πρωτότυπη Μουσική παράσταση στο πνεύμα των Εορτών στο Βασιλικό Θέατρο.