Θέατρο Αυλαία
29 Μαΐου 2025 – 1 Ιουνίου 2025
Ημέρες & ώρες παραστάσεων
- Πέμπτη: 21:00
- Παρασκευή: 21:00
- Σάββατο: 21:00
- Κυριακή: 19:00
Διάρκεια: 70’
Πληροφορίες
Οι γριές που μαζεύουν την τσουκνίδα του Κωνσταντίνου Ντέλλα στο Θέατρο Αυλαία για τέσσερις παραστάσεις.
Η sold – out παράσταση του Κωνσταντίνου Ντέλλα που ξεκίνησε από την Πειραματική Σκηνή του Θεσσαλικού Θεάτρου και περιόδευσε σε όλη την Ελλάδα, αποτελεί μια σκηνική προσέγγιση της σύνδεσης της μαγείας με τη μαγειρική ως γυναικείο μυστικό κώδικα της περιοχής της Θεσσαλίας. Στη σκιά της ανδροκρατικής εξουσίας, οι γυναίκες παρέμειναν στο περιθώριο χωρίς να μπορούν να έχουν λόγο στις αποφάσεις που ήταν αποκλειστικά δικαίωμα των ανδρών. Πέρα από τις υπόλοιπες εργασίες, με τις οποίες συνέβαλλαν στην οικονομική παραγωγή της οικογένειας και της κοινότητας ως εργάτριες, είχαν και την ευθύνη της τροφοδοσίας των μελών της οικογένειάς τους, πάντα όμως εντός του οίκου. Έτσι, ανέπτυξαν έναν μυστικό κώδικα, μια λανθάνουσα εξουσία, που στηριζόταν στη χρήση της μαγείας, των «πρακτικών», του ξεματιάσματος και άλλων δεξιοτήτων, μέσα από τη χρήση των υλικών που χρησιμοποιούσαν και στη μαγειρική, τα βότανα και τα χόρτα της περιοχής, το λάδι, το νερό και το αλεύρι. Στη Θεσσαλία, η παράδοση θέλει τις μάγισσες της περιοχής να έχουν παραλάβει τις μυστικές δεξιότητές τους από τη Μήδεια και να ειδικεύονται στο «κατέβασμα» του φεγγαριού. Τρεις νεαροί ηθοποιοί προσεγγίζουν σκηνικά το γυναικείο σώμα, όπως έχει καταγραφεί στο δικό τους σώμα, μέσα από τις αναφορές στις δικές τους γιαγιάδες. Με εκφραστικά εργαλεία τις πρώτες ύλες της τελετουργικής διαδικασίας, δηλαδή τη μάσκα και τον συντονισμό του λόγου και του σώματος, και έχοντας ως αφετηρία τα στάδια της παρασκευής της πίτας, αφηγούνται ιστορίες από τις Μεταμορφώσεις του Οβίδιου και τα Φαρσάλια του Λουκανού, αλλά και της σύγχρονης ελληνικής λογοτεχνίας και έρευνας, από παραδοσιακά τραγούδια και συνεντεύξεις γυναικών έως ιατροσοφικούς κώδικες του 19ου αιώνα.
Συντελεστές
- Δραματουργία – σκηνοθεσία: Κωνσταντίνος Ντέλλας
- Ερμηνεύουν: Μανούσος Γεωργόπουλος, Πλάτωνας Γιώργος Περλέρος, Μιχάλης Αναγνώστου
- Ηχητικό περιβάλλον – πρωτότυπη μουσικη: Αλέξανδρος Κτιστάκης
- Επιμέλεια κίνησης: Μαρίζα Τσίγκα
- Κατασκευή μάσκας: Μάρθα Φωκά
- Κοστούμια: Κωνσταντίνα Μαρδίκη
- Βοηθός σκηνοθέτη: Μαντώ Κατσούγκρη
- Φωτογραφίες και βιντεο προώθησης: Χαράλαμπος Βλαχοδήμος, Ηλίας Λαχανάς
- Μοντάζ βίντεο προώθησης: Στυλιανός Βλαχοδήμος
- Παραγωγή: Πολιτισμός Σταθμός Θέατρο – Experimenta Art Company
Εγραψαν για την παράσταση
Στις «Γριές που μαζεύουν την τσουκνίδα» κρύβονται η έρευνα και ο εντοπισμός ενός πρωτογενούς λόγου, ενός θεάτρου με προέλευση, με καταγωγή αλλά και βαθιές ρίζες. Από τις πρώτες, έμμετρες βασκανίες, από τις συμβολικές απηχήσεις του έμβιου θανάτου, μέχρι την ιστορικότητα της πρόσφατης πλημμύρας που έπληξε και πάλι τον τόπο με τη μορφή εκπληρωμένης προφητείας, ο άξονας της αφήγησης του Ντέλλα κινείται ολοένα από το μεταφυσικό προς το πραγματικό και πάλι πίσω, κυκλώνοντας τη Θεσσαλία του μύθου και της γυναικείας ψυχοτροπίας με τη Θεσσαλία της αγροτιάς, της εργατιάς και της έμφυλης παρουσίας. Τον ίδιο όμως κυκλικό δρόμο ακολουθεί και η σκηνική εκ μέρους του μορφή της παράστασης.
Γρηγόρης Ιωαννίδης, efsyn
H παράσταση της Πειραματικής Σκηνής του Θεσσαλικού Θέατρου διαβάζει ένα κοινωνικό ζήτημα μέσα από τη γλώσσα ενός θεατρικού δρωμένου, μεταχειριζόμενη πολλά εργαλεία: και τη μαρτυρία και τον ρεαλισμό (πχ στην αποτύπωση της ενδυμασίας και στην ντοπιολαλιά) και την αφαίρεση και την αρχετυπική γλώσσα. Ένα δρώμενο όπου πρωταγωνιστούν εξίσου το ροκ ηχητικό και μουσικό περιβάλλον (Αλέξανδρος Κτιστάκης), η παγωμένη αλλά εύγλωττη έκφραση στα πρόσωπα των ερμηνευτών (οι μάσκες είναι της Μάρθας Φωκά), καθώς και η ισχυρή παρουσία της κίνησης που επιμελείται η Μαρίζα Τσίγκα. Προτείνει με αυτόν τον τρόπο έναν μεστό τρόπο να ειπωθούν δύσκολα ζητήματα, αντί ενός καταγγελτικού, διδακτικού σκηνικού κηρύγματος. Και είναι κυρίως συγκινητική η χειροποίητη αυτή παράσταση που έχει δημιουργηθεί από “ανδρικά χέρια”, σαν μια τρυφερή χειρονομία κατανόησης εκ μέρους του σκηνοθέτη και των τριών ερμηνευτών που αποτίνουν φόρο τιμής μέσω των γιαγιάδων τους στις Ελληνίδες του παρελθόντος.
Τώνια Καράογλου, αθηνόραμα
Ο Κωνσταντίνος Ντέλλας, που δεν είναι η πρώτη φορά που καταπιάνεται με στιγμές της παράδοσης, έστησε μια ξεχωριστή και ιδιαίτερη δουλειά, που συνδυάζει το ντοκουμέντο και το σωματικό θέατρο, παραπέμποντας συχνά στο χορό της αρχαίας τραγωδίας, για να αγγίξει ένα θέμα που εκ πρώτης όψεως συνομιλεί με τη λαϊκή παράδοση, αλλά ευθέως και με έξυπνο θεατρικό τα τρόπο, αγγίζει πολιτισμικές συμπεριφορές αιώνων. Θα μπορούσα να πω ότι μ’ έναν τρόπο συνομιλεί με τη «Φόνισσα». Οι τρεις άντρες ηθοποιοί –πολύ έξυπνη επιλογή- απέδωσαν εξαιρετικά την κίνηση αυτών των γυναικών (σε όλους μας θύμισαν οπωσδήποτε κάποια, κάποιες… γιαγιάδες, θείες, παλιές γειτόνισσες). Την κίνηση των χεριών τους, τον τρόπο που φόραγαν τα παπούτσια τους, το κουρασμένο βήμα, τη χορευτική κίνηση. Ήταν μια τρυφερή, λαογραφική δουλειά, με πολλά σύγχρονα θεατρικά στοιχεία (και γι’ αυτόν τον λόγο -αλλά όχι μόνο γι’ αυτόν- δεν ήταν φολκλορική).
Όλγα Σελλά, ο αναγνώστης
Η παραστασιακή αυτή απόπειρα του Κωνσταντίνου Ντέλλα επαναφέρει την τελετουργία στο προσκήνιο της θεατρικής μας επικαιρότητας, κατορθώνοντας όμως να μιλήσει ευθέως με το σήμερα. Με όχημα τη λαογραφία, μιλά για τον αφανισμό της προσωπικότητας όλων αυτών των γυναικών που κατασπαράχτηκαν από το πατριαρχικό μοντέλο. Οι καθηλωτικές σκηνικές ατμόσφαιρες που δημιουργούνται είναι αποτέλεσμα της αγαστής συνεργασίας όλων των επιμέρους στοιχείων που συνιστούν τους παραστασιακούς κώδικες και προσφέρουν μια εμπειρία υψηλής σκηνικής συγκίνησης. Ίσως ένα από τα πιο ουσιαστικά σκηνικά «μανιφέστα» κατά της Πατριαρχίας που έχει δύναμη και τρυφερότητα, ενώ έχει αποβάλλει κάθε μορφής δογματισμό και φανατισμό.
Ελένη Κουτσιλαίου, elculture.gr
Τιμές εισιτηρίων
- Κανονικό: 20 €
- Μειωμένο: 17 €