Ημερομηνία Δημοσίευσης: 28/01/2025
«Τεχνητή Νοημοσύνη και Εκπαίδευση – Επαναπροσδιορίζοντας τη διδασκαλία και τη μάθηση.»
Δώρα Κωνσταντινίδου: "Η τεχνητή νοημοσύνη εισάγει μια νέα εποχή στην εκπαίδευση, μεταμορφώνοντας τόσο τη διδασκαλία όσο και τη μάθηση."
Τα Αρσάκεια Σχολεία Θεσσαλονίκης διοργάνωσαν ημερίδα με τίτλο: «Τεχνητή Νοημοσύνη και Εκπαίδευση – Επαναπροσδιορίζοντας την διδασκαλία και την μάθηση.», η οποία πραγματοποιήθηκε στις εγκαταστάσεις του Αρσάκειου Δημοτικού Θεσσαλονίκης, το Σάββατο 25 Ιανουαρίου 2025 στις 9:00 έως τις 15:00.
Η κυρία Δώρα Κωνσταντινίδου, διευθύντρια του Αρσάκειου Δημοτικού Σχολείου Θεσσαλονίκης, μίλησε στο Thessaloniki City Guide για την ημερίδα αλλά και για τα οφέλη και τις επιπτώσεις της Τεχνητής Νοημοσύνης στην Εκπαίδευση.
Κυρία Κωνσταντινίδου, το Σάββατο 25 Ιανουαρίου 2025 διοργανώσατε την ημερίδα με τίτλο «Τεχνητή Νοημοσύνη και Εκπαίδευση – Επαναπροσδιορίζοντας τη διδασκαλία και τη μάθηση.» Μιλήστε μας λίγο για την εκδήλωση και το πρόγραμμα της ημέρας.
Το σχολείο μας, ως ένας ζωντανός οργανισμός που διαρκώς εξελίσσεται, επιδιώκει να πρωτοπορεί και να ανταποκρίνεται στις προκλήσεις του σήμερα. Με πίστη στη συνεχή μάθηση και στη δύναμη της συνεργασίας, διοργανώσαμε αυτήν την ημερίδα για να διερευνήσουμε μαζί το πώς η τεχνητή νοημοσύνη μπορεί να μετασχηματίσει τη διδασκαλία και να δημιουργήσει νέες προοπτικές στη μαθησιακή διαδικασία.
Η ημερίδα εστίασε στη χρήση της Τεχνητής Νοημοσύνης (ΤΝ) ως εργαλείου μετασχηματισμού τής εκπαιδευτικής διαδικασίας, αναδεικνύοντας τη σημασία τής μετάβασης, από την παραδοσιακή «ερώτηση» στη σύγχρονη «έρευνα». Οι συμμετέχοντες/ουσες είχαν την ευκαιρία να διερευνήσουν πώς η ΤΝ μπορεί να υποστηρίξει την εξατομικευμένη μάθηση, την κριτική σκέψη και τη δημιουργικότητα. Συγκεκριμένα, παρακολούθησαν μικροδιδασκαλίες που εφάρμοσαν εκπαιδευτικοί του σχολείου αξιοποιώντας εφαρμογές της τεχνητής νοημοσύνης.
Επιπλέον, διακεκριμένοι επιστήμονες και εκπρόσωποι τής εκπαιδευτικής και τεχνολογικής κοινότητας, όπως η καθηγήτρια Θεωρητικής Γλωσσολογίας τού Τμήματος Φιλολογίας τού Δημοκρίτειου Πανεπιστημίου Θράκης κ. Ζωή Γαβριηλίδου, ο μαθηματικός ‒ θεωρητικός Τέχνης, Ανάπτυξης Υπερμέσων του Κέντρου Διά Βίου Μάθησης τού Πανεπιστημίου Δυτικής Μακεδονίας δρ Άρης Μαυρομμάτης, ο διευθυντής Microsoft στον τομέα τής Εκπαίδευσης στην Ελλάδα, Κύπρο και Μάλτα κ. Γιάννης Αναστασόπουλος και η υπεύθυνη εκπαιδευτικών προγραμμάτων για την Microsoft στην Ελλάδα, Κύπρο, Μάλτα και Αδριατική κ. Έλενα Ζαγλαρίδου, παρουσίασαν καινοτόμες προσεγγίσεις για την αξιοποίηση της ΤΝ στην εκπαίδευση.
Ποιες είναι οι κύριες εφαρμογές της τεχνητής νοημοσύνης στην εκπαίδευση;
Η τεχνητή νοημοσύνη (ΤΝ) διεισδύει ολοένα και περισσότερο στον τομέα της εκπαίδευσης, προσφέροντας ένα ευρύ φάσμα εφαρμογών, που μπορούν να μεταμορφώσουν τον τρόπο που μαθαίνουμε και διδάσκουμε. Μπορεί να βοηθήσει στην προσωποποιημένη μάθηση, καθώς υπάρχουν εφαρμογές που αναλύουν δεδομένα, ετοιμάζουν σχέδια μαθήματος και σχεδιάζουν εξειδικευμένα μαθησιακά προγράμματα με άμεση ανατροφοδότηση. Επίσης βοηθούν στην αυτοματοποίηση επαναλαμβανόμενων εργασιών, όπως η διόρθωση των ασκήσεων και η αξιολόγηση. Είναι σε θέση να δημιουργήσουν διαδραστικά εκπαιδευτικά παιχνίδια, εικονική κι επαυξημένη πραγματικότητα, να αναλύσουν δεδομένα, να προβλέψουν επιδόσεις, να αξιολογήσουν την εκπαιδευτική διαδικασία κ.ά. Υπάρχει ένας πολύ μεγάλος αριθμός εφαρμογών και δημιουργούνται συνεχώς καινούριες. Γι’ αυτό χρειάζεται η συνεχής επιμόρφωση των εκπαιδευτικών στον τομέα αυτόν.
Ποιες είναι οι προκλήσεις που αντιμετωπίζουν οι εκπαιδευτικοί κατά την ενσωμάτωση της τεχνητής νοημοσύνης στην τάξη;
Η ενσωμάτωση της τεχνητής νοημοσύνης (ΤΝ) στην εκπαίδευση, παρόλο που προσφέρει πολλές ευκαιρίες, συνοδεύεται και από μια σειρά προκλήσεων που πρέπει να αντιμετωπίσουν οι εκπαιδευτικοί. Αυτές αφορούν τον τεχνολογικό αναλφαβητισμό, την ποιότητα των δεδομένων, τις ανισότητες στην πρόσβαση των τεχνολογιών της ΤΝ, την αλλαγή του ρόλου του εκπαιδευτικού και την έλλειψη σαφούς εκπαιδευτικού πλαισίου. Επιπρόσθετα, εγείρονται ανησυχίες για την αντικατάσταση του ανθρώπινου παράγοντα, όπως και ηθικά διλήμματα. Για να αντιμετωπιστούν αυτές οι προκλήσεις, απαιτείται μια ολιστική προσέγγιση, που περιλαμβάνει επενδύσεις στην εκπαίδευση των εκπαιδευτικών, την ανάπτυξη κατάλληλων υποδομών, την εξασφάλιση της ισότιμης πρόσβασης σε όλους τους μαθητές/τριες και τη δημιουργία ενός σαφούς εκπαιδευτικού πλαισίου. Επιπλέον, είναι σημαντικό να αναπτυχθούν μηχανισμοί για την αξιολόγηση της αποτελεσματικότητας των εργαλείων της ΤΝ και την αντιμετώπιση των ηθικών διλημμάτων που προκύπτουν.
Ποιες είναι οι επιπτώσεις της τεχνητής νοημοσύνης στη διδασκαλία και τη μάθηση;
Ποια είναι τα οφέλη από την τεχνητή νοημοσύνη στην καθημερινότητά μας;
Πιστεύω ότι η τεχνητή νοημοσύνη έχει αλλάξει τον τρόπο που ζούμε και εργαζόμαστε. Διευκολύνει τη γρήγορη πρόσβαση σε έναν τεράστιο όγκο πληροφοριών. Φιλτράρει και αποδελτιώνει πληροφορίες που ζητάμε, με βάση το ερώτημα που θέτουμε, σε ελάχιστο χρόνο. Αυτοματοποιεί επαναλαμβανόμενες εργασίες, βελτιώνει διαδικασίες, παρέχει προσωποποιημένες υπηρεσίες και ενισχύει την ασφάλεια. Προωθεί την καινοτομία, συμβάλλοντας στη βελτίωση της ποιότητας ζωής μας. Ήδη χρησιμοποιείται με επιτυχία στην υγεία και στην εκπαίδευση.
Ποιες είναι οι ηθικές ανησυχίες σχετικά με τη χρήση της τεχνητής νοημοσύνης στην εκπαίδευση;
Πράγματι, η χρήση της ΤΝ στην εκπαίδευση εγείρει σημαντικά ηθικά ζητήματα που χρήζουν προσεκτικής εξέτασης, όπως η διασφάλιση των προσωπικών δεδομένων των μαθητών και η ηθική αξιοποίησή τους. Επίσης, υπάρχει έντονη ανησυχία σχετικά με προκαταλήψεις που μπορεί να υπάρχουν στα δεδομένα των αλγορίθμων, όπως και με την έλλειψη διαφάνειας, αλλά και την ανισότητα στην πρόσβαση των εφαρμογών. Το θέμα των πνευματικών δικαιωμάτων είναι επίσης πολύ σοβαρό. Τέλος, πολλοί πιστεύουν ότι θα υποτιμηθεί ο ρόλος του εκπαιδευτικού και ο μαθητής θα χρησιμοποιεί με λανθασμένο και αυθαίρετο τρόπο τις εφαρμογές στηριζόμενος στο γρήγορο αποτέλεσμα που του παρέχεται.
Η τεχνητή νοημοσύνη μπορεί να γίνει επικίνδυνη;
Θα μπορούσε να γίνει, εξαρτάται από το πώς σχεδιάζεται, χρησιμοποιείται και ρυθμίζεται από τους ανθρώπους. Η επικινδυνότητά της απασχολεί επιστήμονες, φιλοσόφους και πολιτικούς. Είναι απαραίτητο να προσεγγίσουμε την ανάπτυξη και τη χρήση της ΤΝ με προσοχή και ηθική συνείδηση, ώστε να μεγιστοποιήσουμε τα οφέλη και να ελαχιστοποιήσουμε τους κινδύνους.