Αναστασία Ρεβή

Αναστασία Ρεβή
Κοινοποίηση
Ημερομηνία Δημοσίευσης: 10/10/2014

Αθανάσιος Ιορδανίδης

Του Αθανάσιου Ιορδανίδη

“Πιστεύω ότι σε προσωπικό επίπεδο εμείς οι Έλληνες του εξωτερικού μπορούμε να προωθούμε τον Ελληνικό Πολιτισμό κάθε μέρα μέσα από τις πράξεις μας, τις επιλογές μας, τη ζωή μας.”

Ο Βρετανικός θίασος Theatre Lab Company (https://www.theatrelab.co.uk/) με έδρα του το Λονδίνο και υπό την καλλιτεχνική διεύθυνση της Ελληνίδας Αναστασίας Ρεβή (https://www.anastasiarevi.co.uk/) σας προσκαλεί στην παρουσίαση της παράστασης Σαλώμη του Όσκαρ Ουάιλντ στη Θεσσαλονίκη. Για να γευτείτε μαζί με τους εορτάζοντες του παλατιού, καλεσμένοι εσείς, την διάσημη αιρετική σάτιρα του Όσκαρ Ουάιλντ. Όπου οι εκκεντρικότητες, οι κρυφές επιθυμίες, οι ηδονές, ο θάνατος, η μουσική και το κρασί πρωταγωνιστούν σε μια βραδιά παράξενα αισθαντική… Ακόμη και το φεγγάρι βάφεται κόκκινο όταν η νεαρή πριγκίπισσα Σαλώμη αποφασίζει να χορέψει….

Η Αναστασία Ρεβή παραχώρησε στο Thessaloniki City Guide μια ενδιαφέρουσα συνέντευξη.

Πείτε μας λίγα λόγια για την παράσταση Σαλώμη του Όσκαρ Ουάιλντ που θα δούμε στις 15-20 Οκτωβρίου στο Θέατρο Έξω από τα τείχη.

Αναστασία ΡεβήΗ ΣΑΛΩΜΗ είναι ένα έργο εποχής, ένα κείμενο βαθιά ποιητικό που εμπνέεται από την πασίγνωστη ιστορία του χορού των εφτά πέπλων της Σαλώμης και του αποκεφαλισμού του Ιωάννη από την νεαρή πριγκίπισσα.

Τη συγκεκριμένη βραδιά του έργου ο βασιλιάς Ηρώδης έχει το πάρτι γενεθλίων του… Όμως, η γιορτή παίρνει αναπάντεχη τροπή όταν:

  • Ο ηδονιστής βασιλιάς μετά από πολύ αλκοόλ και χαμένος μέσα στην ερωτική ατμόσφαιρα της βραδιάς επιθυμεί τον απαγορευμένο καρπό: τη Σαλώμη, την έφηβη μοναχοκόρη της γυναίκας του, της βασίλισσας Ηρωδιάδας.
  • Της ζητά να χορέψει για εκείνον, το φεγγάρι βάφεται κόκκινο σαν το φιλί που ζήτησε η νεαρή πριγκίπισσα Σαλώμη από τον αιχμάλωτο του παλατιού προφήτη Γιοκανάαν που τόσο ερωτεύτηκε…ως ανταμοιβή για το χορό της ζητά από τον Ηρώδη το κεφάλι του προφήτη για να γευτεί το φιλί που εκείνος της αρνήθηκε κι εκείνη τόσο περίμενε…

Η παράσταση είναι μια ιστορία grotesque, ένα τριπάκι στο χρόνο και στο όνειρο που ενίοτε γίνεται εφιάλτης. Δεν έχει κανένα ρεαλισμό ή αντικατοπτρισμό γνώριμης συνθήκης. Είναι μία παράσταση αισθήσεων, εκπλήξεων και απολαύσεων. Είναι ένα δράμα εποχής που αυτοσαρκάζεται, μια μελαγχολική extravaganza με ζωντανή μουσική, φως κεριών, αλκοόλ και αρώματα. Μία από τις διάσημες φράσεις του Oscar Wilde θα έλεγα ότι αντιπροσωπεύει απόλυτα την παράσταση: “Nothing can cure the soul but the senses, just as nothing can cure the senses but the soul”.

Ποιοι είναι οι υπόλοιποι συντελεστές της παράστασης;

Έχω τη χαρά να συνεργάζομαι με ταλαντούχους καλλιτέχνες και εξαιρετικά παιδιά. Στο Theatre Lab Company υπάρχει πάντα ένας κώδικας άνευ ορίων δημιουργίας και γοητευτικής τρέλας όπου αγαπιόμαστε , σεβόμαστε και γελάμε με τον εαυτό μας…Αυτά τα παιδιά είναι η ομάδα μου.

Η μουσική επιμέλεια και εκτέλεση είναι της Αυστραλοβρετανίδας Annabelle Brown. Εκτός από εξαιρετική ηθοποιός (πρωταγωνίστρια στην “Ποντικοπαγίδα” στο West End και στη “Λυσιστράτη” που κάναμε μαζί στο RIVERSIDE) είναι σοπράνο και μουσικός. Στην παράσταση παίζει ακορντεόν και φλάουτο. Τη συνοδεύει μουσικά με την τρομπέτα, ο επίσης στενός συνεργάτης δικός μου και του Theatre Lab Company, ο υπέροχος Σαιξπηρικός ηθοποιός Tobias Deacon (με τον οποίο έχουμε συνεργαστεί σε μεγάλες παραγωγές όπως “Αντιγόνη”, “Ορέστεια”, “Μήδεια”). Η Ιταλίδα designer Valentina Sanna με το πολύ προσωπικό της στυλ σχεδίασε τα art nouveau κοστούμια της παράστασης. Η χαρισματική Εύα Κωνσταντινίδου της Σχολής Καλών Τεχνών (με την οποία συνεργαστήκαμε πέρσι στην παράσταση “Μέλισσα” στο Θέατρο “Αγγέλων Βήμα” στην Αθήνα) έχει αναλάβει την εικαστική επιμέλεια της ΣΑΛΩΜΗΣ στη Θεσσαλονίκη.

Ο καραϊβικής καταγωγής Βρετανός ηθοποιός Matthew Wade με τις κοφτερές ισορροπίες ανάμεσα στο Θεό και στον αδύναμο άνθρωπο φτιάχνει έναν δισυπόστατο προφήτη Γιοκαναάν. Η μοναδική Denise Morenο, Ισπανοαμερικανίδα από τη Μαδρίτη με τις πιο λεπτές αποχρώσεις της κομψότητας και τις πιο έντονες της αγριότητας υποδύεται την ευαίσθητη κι αδίστακτη έφηβη Σαλώμη. Και οι δύο παραπάνω πρωταγωνιστές είναι σταθεροί συνεργάτες του Theatre Lab με τους οποίους είμαστε μαζί χρόνια. Ο καινούργιος στην ομάδα Benoit Gouttenoire από τη Γαλλία φέρει τον προσωπικό του αέρα στο ρόλο του νεαρού Σύριου που την παράξενη εκείνη νύχτα αυτοκτονεί.

Η Δανέζα Helen Bang, που υποδύεται συγκλονιστικά τη ζηλόφθονη και εγωπαθή βασίλισσα Ηρωδιάδα είναι η προσωποποίηση της γοητείας επίσης συνεργάτης χρόνων. Αφήνω για το τέλος τον αγαπημένο μου Κωνσταντίνο Καβακιώτη ο οποίος εκτός από καταπληκτικός ηθοποιός με εσωτερικές διαδρομές και εναλλαγές και με τόλμη που αρμόζει στο βασιλιά Ηρώδη και που μαγεύει τον θεατή, είναι ένας υπέροχος άνθρωπος και φίλος που πιστεύω κι αγαπώ.

Αναστασία ΡεβήΤο έργο θα παρουσιαστεί και σε άλλες χώρες;

Και μόνο το ότι η ΣΑΛΩΜΗ παρουσιάζεται εδώ στη Θεσσαλονίκη, στην πόλη που μου χάρισε τις πιο όμορφες στιγμές, βραδιές κι αναμνήσεις είναι πολύ σημαντική συγκυρία τόσο για μένα όσο και για την παράσταση. Η Θεσσαλονίκη λοιπόν είναι η τέταρτη στάση μας μια. Μέχρι τώρα η ΣΑΛΩΜΗ έχει ήδη παρουσιαστεί στο Λονδίνο σε έναν πολύ ξεχωριστό ρετρό χώρο, στο Βικτωριανό χωλ Old Chomeley’s Club. Στη συνέχεια παρουσιάστηκε στην Αθήνα στο επίσης ιδιαίτερο Cabaret Voltaire. Μόλις πρόσφατα, μόλις δύο μήνες πριν, παρουσιάστηκε στη Γαλλία στο διεθνές Φεστιβάλ Θεάτρου της Αβινιόν στο Theatre des Amants πρώην ξωκλήσι του 1700 όπου η αρχιτεκτονική και αισθητική του χώρου έδεσαν απόλυτα με την ατμόσφαιρα και το ύφος της παράστασης.

Τώρα για τα μελλοντικά μας σχέδια, έχουμε μία πρόταση από μία Γαλλική εταιρεία παραγωγής που μας είδε στην Αβινιόν να παρουσιαστεί η παράσταση στο Παρίσι. Αυτό είναι κάτι που το θέλουμε πολύ. Επίσης υπάρχει μια πρόταση για τη μεταφορά της παράστασης στη γενέτειρα πόλη του Oscar Wilde το Δουβλίνο. Θα δούμε!

Είστε καλλιτεχνική διευθύντρια του Theatre Lab Company με έδρα το Λονδίνο και από όσο γνωρίζουμε έχετε ανεβάσει μεταξύ άλλων έργα αρχαίων και σύγχρονων Ελλήνων συγγραφέων. Πείτε μας, ποια η ανταπόκριση του κοινού του Λονδίνου σε αυτά τα έργα.

Ναι έχουμε κάνει ένα μάλλον τεράστιο έργο σε σχέση με την προώθηση και παρουσίαση τόσο των αρχαίων όσο και των σύγχρονων Ελλήνων συγγραφέων. Κλείσαμε έναν επιτυχημένο κύκλο παραστάσεων αρχαίου ελληνικού δράματος. Παρουσιάσαμε εδώ στο Λονδίνο και πάντοτε στα αγγλικά και με διεθνές cast την:

  • “Αντιγόνη” του Σοφοκλή το 2010,
  • τριλογία “Ορέστεια” του Αισχύλου το 2012,
  • “Λυσιστράτη” του Αριστοφάνη το 2013 και
  • “Μήδεια” του Ευρυπίδη το 2014,

στο εξαιρετικό θέατρο RIVERSIDE STUDIOS και μόνιμους συνεργάτες το ξεχωριστό Ελληνικό μουσικό συγκρότημα ΔΑΙΜΟΝΙΑ ΜΥΜΦΗ ιδιαίτερα γνωστό στην Ευρωπαϊκή μουσική σκηνή.

Έχουμε εκδώσει 2 βιβλία Contemporary Greek Theatre Volume 1 και Volume 2 σε συνεργασία με τις Βρετανικές εκδόσεις ARCADIA σύγχρονα ελληνικά έργα μεταφρασμένα πάντα στα αγγλικά, των Αναγνωστάκη, Κεχαΐδη, Σκούρτη, Μάτεση. Έχουμε παρουσιάσει είτε ως ολοκληρωμένες θεατρικές παραστάσεις στην επίσημη Λονδρέζικη σκηνή είτε ως θεατρικά αναλόγια στα πλαίσια των τριών Φεστιβάλ Σύγχρονου Ελληνικού θεάτρου και πάντα με αγγλικό ή διεθνές cast έργα των Αναγνωστάκη, Δήμου, Μάτεση, Ποντίκα, Λυμτσιούλη, Φλουράκη, Ράπη, Πένγκα, Φυλακτάκη, Βιτάλη, Σπηλιώτη, Ηλιόπουλου, Σερέφα, Τζανάτου, Χρονά και Κούφαλη.

Αυτή η αφοσίωση στον ελληνικό πολιτισμό και η προώθηση του στο Λονδίνο είναι για μένα η καθημερινότητα μου… Δεν χρειάζεται βέβαια να αναφέρω για την έλλειψη οικονομικής στήριξης από την Ελλάδα και από την Ελληνική Πρεσβεία. Με εξαίρεση κάποιες μικρές, ελάχιστες χορηγίες κάποιων Ελληνικών ιδρυμάτων δεν υπάρχει καμία επίσημη στήριξη ή έστω βοήθεια. Καμία. Και όσες φορές προσπάθησα να μοιραστώ το όραμα μου με τους υπεύθυνους νομίζω πως ούτε άκουγαν, ούτε καταλάβαιναν, ούτε ενδιαφέρονταν. Όχι πως έχει αλλάξει κάτι.

Η ανταπόκριση του κοινού είναι πραγματικά πολύ θετική. Όχι επειδή ξέρουν το αρχαίο Ελληνικό δράμα. Κανείς δεν ξέρει καμία Αντιγόνη, κανένα Ορέστη και κανένα Προμηθέα. Μόνο οι ελίτ, οι κλασικιστές και οι ακαδημαϊκοί. Η αντίδραση του κοινού είναι θετική γιατί βλέπουν κάτι τόσο καινούργιο και τόσο παλιό ταυτόχρονα, κάτι πρωτοποριακό και ταυτόχρονα αρχέγονο. Έρχονται με διάθεση να γνωρίσουν τόσο τη δουλειά του Theatre Lab όσο και τα κλασσικά αυτά θεατρικά κείμενα. Έτσι χτίζεται από την αρχή ένα άλλο είδος επικοινωνίας ανάμεσα στο κοινό και τον καλλιτέχνη.

Διέκρινα λοιπόν, ένα πραγματικό ενδιαφέρον για αυτές τις ιστορίες που έχουν μια ζωή 2.500 χρόνων. Αλλά μπορούν να παρουσιάζονται το 2014 στο Riverside Studio, σε ένα κλειστό θέατρο στο Λονδίνο. Όσο για τα σύγχρονα Ελληνικά κείμενα, ναι εκεί υπάρχει άλλο ενδιαφέρον από το κοινό. Να γνωρίσουν νέους συγγραφείς και τα θέματα που διαπραγματεύονται όχι μόνο οι ίδιοι αλλά και ένας διαφορετικός λαός όταν πρόκειται για θεατρικό αναλόγιο, και φυσικά να δουν μια καλή παράσταση όταν πρόκειται για κανονική παραγωγή. Ειδικά αν γίνουν οι σωστές εναρμονίσεις ανάμεσα στα κείμενα και στη εκάστοτε Λονδρέζικη συνθήκη τότε μπορεί να προκύψουν εξαιρετικές συνεργασίες και επιτυχίες.

Είναι δύσκολο να προωθήσεις τον Ελληνικό πολιτισμό εκτός Ελλάδος;

Πιστεύω ότι σε προσωπικό επίπεδο εμείς οι Έλληνες του εξωτερικού μπορούμε να προωθούμε τον Ελληνικό Πολιτισμό κάθε μέρα μέσα από τις πράξεις μας, τις επιλογές μας, τη ζωή μας. Έχω δει πολύ ωραίες καθημερινές προτάσεις από Έλληνες που επειδή έχουν ποιότητα ναι, προωθούν τον ελληνικό Πολιτισμό. Ένα προσεγμένο Ελληνικό προϊόν στην αγορά, ένα καλοσερβιρισμένο Ελληνικό πιάτο, η σωστή εκτέλεση ενός Ελληνικού τραγουδιού, μια καλή φωτογραφία της Ελλάδας, διάσημες φράσεις Ελλήνων φιλοσόφων ως στοιχειό διακόσμησης χώρου και πόσα άλλα… Όμως εστιάζω στην ποιότητα αυτού που σηματοδοτείται ως Ελληνικό. Η ποιότητα προωθεί τον πολιτισμό.

Τώρα σε επίπεδο επαγγελματικό για να έρθουμε στο δικό μου χώρο που είναι χώρος της τέχνης, ναι είναι δύσκολο γιατί χρειάζεται όραμα, γνώση και σκληρή δουλειά, ατέλειωτες ώρες δουλειάς. Είναι επίσης δύσκολο γιατί είναι διαφορετικό, είναι αιρετικό σε μια μητρόπολη όπως το Λονδίνο στην οποία υπάρχουν χιλιάδες επιλογές να έχει διαλέξει κανείς έναν δρόμο μάλλον ιδιαίτερο όπως αυτόν που διάλεξα εγώ και ξαναλέω χωρίς καμία οικονομική στήριξη.

Έχω δει γεγονότα στο Λονδίνο όπου είναι προφανές ότι τόσο το Ελληνικό κράτος και οι υπεύθυνοι τουρισμού έχουν ξοδέψει πολλές χιλιάδες αγγλικές λίρες για να βάλουν αμμουδιά στο εμπορικό κέντρο και να σερβίρουν ντολμαδάκια και τουριστικά φυλλάδια του τύπου Beautiful Greece! Κι αυτό προώθηση του Ελληνικού πολιτισμού το λένε και χαίρονται. Γι αυτό και επαναλαμβάνω…ο πολιτισμός κατά τη γνώμη μου είναι δείγμα ποιότητας και αισθητικής. Γι αυτό και είμαι περήφανη που η Ελληνική τέχνη που προωθώ εγώ δεν εξαντλείται σε ενδοοικογενειακά πηγαδάκια της Ελληνικής κοινότητας, ούτε σε χαιρετισμούς Ελλήνων βουλευτών, γραμματέων και απεσταλμένων. Η κάθε μου καλλιτεχνική δημιουργία απευθύνεται στο τεράστιο πολυεθνικό κοινό του Λονδίνου κι αυτό τόσο για μένα όσο και για την Ελλάδα είναι κατόρθωμα!

Αυτή την περίοδο πολλά νέα παιδιά μεταναστεύουν για να μπορέσουν να βρουν δουλειά. Τι θα τους συμβουλεύατε;

Πιστεύω στην τόλμη και πιστεύω στη δύναμη της νιότης. Συμβουλές δεν μ’ αρέσει να δίνω γιατί νομίζω πως συμβουλές δίνουν μόνο οι σοφοί. Το μόνο που θα έλεγα στα παιδιά που μεταναστεύουν είναι αυτό που είπα και στον εαυτό μου πριν κάποια χρόνια όταν έφυγα: “Δικαίωμα στo όνειρο!”

Σκέφτεστε να επιστρέψετε στην Ελλάδα;

Όχι…

Ποια είναι τα μελλοντικά σας σχέδια;

Το άμεσο μέλλον για το Λονδίνο έχει καταρχήν τη δράση του Theatre Lab Company του οποίου έχω την καλλιτεχνική διεύθυνση εδώ και πολλά χρόνια. Το Theatre Lab λοιπόν διοργανώνει το “4ο Ελληνικό Φεστιβάλ Σύγχρονων Θεατρικών Αναλογίων στο Λονδίνο. Αυτή τη φορά θα διανθιστεί με παρουσίαση Ελλήνων ποιητών, χορογράφων, μουσικών, και ηθοποιών”. Η καινούργια θεατρική παραγωγή που ετοιμάζουμε είναι η Diva Maria παράσταση εμπνευσμένη από τη ζωή της μοναδικής Callas. Επίσης έχω μία πρόταση να σκηνοθετήσω στην Αθήνα ένα κλασσικό αριστούργημα του Tenesee Williams “Το γλυκό πουλί της νιότης”.

Θα δούμε…Το μέλλον έτσι κι αλλιώς είναι μακρινό…Το μόνο που έχουμε είναι το παρόν…να ζούμε και να χαιρόμαστε ΤΟ ΠΑΡΟΝ.